Vierailija

Olen alkanut huolestua, että lapsella on jotain psyykkistä " vikaa" . Hänen puheessaan vilisee alinomaa aivan kummallisia asioita, kuolemaa, luurankoja, hirviöitä, rottia, oksentamista,tappamista.. siis aivan outoja mielleyhtymiä. Hän on hyvin levoton, keskittymiskyvytön ja käyttäytyy oudosti, esim. ryömii vielä lattioilla, piiloutuu tuolin tai pöydän alle jne. Useinkaan ei vastaa kysymyksiin, vaan puhuu omiaan ja on siis erikoinen. Eniten nämä puheet huolestuttavat minua.

Ylireagoinko?

Kommentit (17)

mutta minusta on parempi, että tutkimuksiin viedään kymmenen turhaa lasta, kuin että yksikin joka tarvitsee apua jäisi huomaamatta. jos on lapsien kanssa paljon tekemisissä, niin kyllä erottaa mikä on " normaalia" ja mikä ei (hieman kärjistetysti sanottu, mutta ymmärtänette pointin).

toisilla lapsilla on tosiaan vilkkaampi mielikuvitus kuin toisilla ja luonne ja persoonallisuus tulee aina ottaa huomioon, nämä eivät kuitenkaan aina riitä syyksi. Sitä paitsi minusta on hienoa, jos joku välittää ystävänsä lapsesta niin paljon, että viitsii olla aidosti huolissaan. Voihan olla, että mitään ei ole vialla, mutta niin kuin sanoin, parempi, että otat asian varovasti ja kunnioittavasti puheeksi, kuin että jotain jäisikin huomaamatta... ihmettelen välillä sitä, kuinka varovaisia ollaan silloin kun jollain on asiat huonosti, koska ajoissa saatu apu on huomattavasti halvempaa ja tehokkaampaa.

joillakin toi kuolemavaihe tulee vähän aiemmin, joillakin vähän myöhemmin, mutta toi 6v on kyllä todellakin juuri sitä aikaa kun kuolema ja syntymä kiinnostavat ja niistä höpistään..

ja meidän 6v tyttö on hyvin rauhallinen ja eskarissa on sanottu että jopa edellä muita kehityksestään, fiksu ja iloinen neiti, mutta kylläpä ryömii pitkin lattioita, käyttäytyy myös lääkärissä niin, jos ei kovasti jännitä. Kyllä nyt on niin että sinä vielä pienemmän lapsen äiti kuvittelet nyt 6vuotiaan olevan jo iso. odotappa kun omasi on sen ikäinen niin huomaat. ja tuo koululaisuuskaan ei ole mikään isoksi kasvamisen rajapyykki, pieniä lapsia vielä nuo pikkukoululaiset ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

makaamaan ja huitomaan käsiään ja huutamaan " tulkaa hakemaan" . Minkälaisen diagnoosin olisitte hälle antanut? Ihan normaali perheenäiti se kuitenkin on nykyisin;)

6-vuotias on vielä tosi pieni. Vilkas mielikuvitus ja pöytien alla ryömiminen(?!) on ihan normaalia. Minkälainen mielestänne 6-vuotiaan tulisi olla jos ei enää leikkiä ja ryömiä pöytien alla? AP on lapseton tai sitten sillä on niin pieni lapsi että 6-vuotias näyttää jo silmiinsä tosi isolta...

Ei tuollainen kyllä kuulu ainakaan ihan tavallisen lapsen käytökseen tai touhuihin... Mulla tulee mieleen kans ne mielenterveysongelmat, kuten skitsofrenia. En tosin tiedä kuin pienillä sitä ilmenee, mutta omalla siskollani on kyseinen sairaus ja on kertonut kuulleensa ääniä ym. harhoja jo ala-asteiällä. Ja juuri näistä äänistä seuras kummallista käytöstä jne.

Jos kerta kyseessä on tuttavasi lapsi, kannattaa kyllä vihjailla aika varovaisesti epäilyistä, ettei tuttavasi ala heti puolustuskannalle...

Löytyistö googlelta jotain esim. lasten skitsofreniasta tai muista mielenterveyshäiriöistä? Kannattaa etsiä faktatietoa, ennenkuin kerrot tuttavallesi.

Välillä aina miettii omien lasten kannalta, ku suvussa on tuo " rasite" ....

7!, miten olet siskosi sairauden ottanut?

Veljeni sairastaa skitsofreniaa, ja olen kokenut sen aika ahdistavana ja varsinkin pelkään omien lapsien " mahdollisuutta" periä kyseinen sairaus....

taitaapi olla nyt vaan kyse sinun ajatusmaailmastasi. et vaikuta huolestuneelta, vaan yleisnegatiiviselta juoruilijalta. minulla on tuttavapiirissä paljon " outoja" lapsia, normaaleja kyllä, mutta minusta ärsyttäviä kummajaisia. Mutta meitä on niin moneen junaan.. Ja tuo ryömiminen ja piileskely nyt ei hämmästytä lainkaan. Taitaa itselläsi olla huomattavasti nuorempi lapsi ja kuvittelet että 6v on jo aika iso. Tiedoksi vaan että 6v on vielä leikki-ikäinen pikkulapsi jolla on mielikuvitusta vaikka muille jakaa. ja noi jutut on jus sellasia mitä olettais 6 vuotiaan höpisevänkin ja touhuavan, erityisesti jos on vieraita ja pitää vähän esiintyä.

En ole kateellinen, vaan huolissani. Tuttavani on eronnut jokin aika sitten miehestään ja on päivät pitkät työttömänä kotona, masentuneen oloinen äiti. Isällä on uusi nainen, ollut jo pitkään.

Toi skitsofrenia.. liittyykö siihen aina pelkoja? Kun lapsi ei pelokkaalta vaikuta, mutta siis hyvin oudolta ja lapsen mielleyhtymät ovat erikoisia, siis lievästi ilmaistuna. :(

Eli höpisivät kaikesta pelottavasta ehtimiseen. Lapsi käy puhumalla läpi pelottavia juttuja, kuten luurangot jne. Tuttavalapsillani tuo vaihe meni ohi ja nykyisin ovat ihan tavallisia jutut.

Minusta puheiden jatkuva johdattaminen kuolemaa koskettaviin aiheisiin, luurankoihin, hirviöihin, tappamiseen yms. ei enää kuulu normaalin lapsen käytökseen. Ja tätä ryömimistä tapahtuu esimerkiksi lääkärin vastaanotolla, jossa ainakin minun mielestäni lapsen pitäisi osata käyttäytyä jo " isommin" .

mielikuvitus. Minulla on kolme poikaa ja nuorimmalla on ollut vaan noita hirviö ja tappamis- ym. juttuja, toiset ovat kiinnostuneet, junista, autoista tms. Nuo ovat jänniä ja mukavasti pelottavia aiheita tuon ikäiselle pojalle, ei mitään outoa minun mielestäni.

ottaa huomioon ikätekijät yms.. mutta silti lapsia on hyvä havainnoida, koska usein lapsen " omituisuudet" paljastuvat ennemmin muille kuin omille vanhemmille. (l. omat vanhemmat tulevat " sokeiksi" )

Olen huolissani lapsesta! Kuitenkin poika on jo eskari-ikäinen.. kohta pitäisi olla koulukypsäkin. Tuollaiset jutut pelottavat kyllä kaverit.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat