Vierailija

tilanne seuraava:

olen viettänyt mieheni kanssa joulut siitä lähtien kun aloimme seurustelemaan, ensin kaksin ja myöhemmin lasten kanssa. Olemme luoneet tietyt joulutraditiot (kummankin suvusta ne mieluisat ja tärkeät).

Nyt ensimmäistä kertaa vanhempani ovat tulossa meille joulunviettoon. Vanhempieni jouluun on aina kuulunut juhlallisesti luettu jouluevankeliumi, luettiin ruokapöydässä ennen ateriointia. Jo lapsesta asti inhosin tätä tapaa ja olinkin iloinen, että siitä pääsin eroon oman kodin myötä. Emme ole mieheni kanssa uskonnollisia eikä jouluevankeliumi kuulu meidän jouluun - emmekä siis sitä myöskään halua joulunviettoomme.

Tiedän aivan tarkkaan, että pöytään käydessämme vanhempani alkavat kysellä jouluevankeliumin perään - ja suuttuvat verisesti jos /kun sitä ei lueta.

Mitä tehdä? Tinkiä omista periaatteista ja mieltymyksistä ja lukea se hemmetin satu vai pitäytyä meidän perheen traditioissa ja olla lukematta?

Vanhempani ovat hyvin dominoivia ja heidän on mahdoton käsittää, että joku haluaisi tehdä jonkun asian toisin kuin he.

Ja he itse odottavat ja edellyttävät, että kun heillä vieraillaan niin ollaan talon sääntöjen mukaan.

Minua ahdisti tuo evankeliumi ja sen lukeminen lapsuudessa ja nuoruudessa todella paljon ja olenkin ollut enemmän kuin tyytyväinen, että omien joulujen myötä tuota traditiota ei tarvitse kestää. Enkä haluaisi sillä nyt tulevan joulumme tunnelmaa pilata - sillä sen se tekee.

Eikö vanhempieni pitäisi kunnioittaa meidän joulutradioitamme - ihan samalla tavalla kuin olettavat, että heillä ollessamme kunnioitamme heidän tradioitaan (minkä aina teemmekin)????

Kommentit (4)

soittaa vanhemmille ja siinä sivussa sitten mainita, että - meillä on omat tapamme viettää joulua ja haluamme sitä nytkin tehdä, että ette pidä mm . tuosta evankelliumin lukemisesta, joten halautte jättää sen pois ym. Siinähän jo etukäteen voit tunnustella mitä mieltä vanhemmat ovat. Vaikkakin eihän se nyt suuri ongelma ole kyllä lukeakkaan jo she ovat sitä 40 v tehneet, niin hekin varmasti haluavat suurinpiirtein samaa tunnelmaa jouluun mihin ovat tottuneet, vaikkakin kun tulevat teille on heidän mentävä teidän toiveen mukaan, kerro vain mitä haluat, saavat sitten itse päättää haluavatko sittenkään tulla teille....

Ei meilläkään mitään rukouksia lueta, mutta kun ajattelen että jos vanhempani haluaisivat, niin ehkä voisin joustaa, eihän se tosiaan maata kaada, eihän teidän itse ole pakko lukea, kuunnellakkin voi sujuvasti:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat