Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kertokaahan minkälaista opiskelu on? Paljonko siinä on työharjoittelua ja onko kaikilla kurseilla läsnäolopakko? Onko kesätyömahdollisuuksia alalla jne?

Itse olen tradenomi ja alanvaihto olisi mielessä. Tarkoitus olisi pyrkiä kevään yhteishaussa opiskelemaan... Mietityttää vaan monetkin asiat, eikä vähiten taloudellisen tilanteen romahtaminen opiskelun ajaksi. Vielä kun on nuo kaksi pientä lasta tuossa.

Kommentit (23)

Harjoittelu on palkatonta ja ainakin meillä jaksot sijoittuivat yleensä niin, että joka syksy ja kevät oli noin 1,5-2 kk harjoittelu.

Jo raha-asiat huolettavat, niin työnteko opintojen ohessa onnistuu melko hyvin, koska koulua ei ole kuitenkaan joka päivä 8-16. Töitä saa melko varmasti jo ensimmäisen vuoden jälkeen.

Perusopintoja on sijoitelut sinne tänne, eli joudut aloittamaan koulun syksyllä muiden mukana. Opintojen kiirehtimisestä en osaa varmasti sanoa, mutta en usko sen onnistuvan kovinkaan helposti. Ennen jokaista harjoittelua joudut suorittamaan ko. aihealueen opinnot ja sen jälkeen harjoittelu. Eri jaksojen ja harjoittelujen yhteen sovittaminen omaan tahtiin voi olla vaikeaa. Kannattaa selvittää Laureasta.

Joitakin vuosia sitten kun itse pyrin sisään Laureassa oli psykologiset testit ja haastattelu. En tiedä miten asia on nyt.

Ei tuo pahalta kuulosta ollenkaan. Ja jos on kerta mahdollisuus työskennellä vielä opintojen ohella, niin se helpottaa tuota taloudellista puoltakin, mikä on se kaikkein suurin mutta ollut. Rankkaahan se tulee varmasti olemaan, kun on tätä perhettäkin jo. Mutta tämä on ollut haaveni ja uskon olevan sen arvoista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos opiskelusta tarvitsisi suoriutua mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman helposti. Työ on vastuullista, et opi asioita jos et niitä opiskele. Sairaanhoitajan työssä on usein kyse potilaan hengestä joten pitää olla myös tietämystä.

Suurimmilla osilla kursseista on läsnäolopakko ja se on myös oman edun mukaista. Siellä saa paljon sellaista tietoa, jota ei kirjoissa ole.

Miksi työharjoittelusta pitäisi maksaa palkkaa? Ethän ole siellä töissä, vaan harjoittelemassa. Minusta palkkaa ei pidä saada, kun et kuitenkaan pysty tekemään täysipainoista työtä, siis että olisit yksi hoitajista.

Kannattaa miettiä todella tarkkaan, haluaako vuorotyöhön. Lapsesi ovat pieniä, 3-vuorotyö on rankkaa, syö parisuhdetta ja sosiaalista elämää eikä lapsille välttämättä tule säännöllistä rytmiä.

Vierailija:

Lainaus:

Itse olen tradenomi ja alanvaihto olisi mielessä. Tarkoitus olisi pyrkiä kevään yhteishaussa opiskelemaan...

- Ainakin saat tradenomin papereilla hyväksiluettua esim. kielet.

Mietityttää vaan monetkin asiat, eikä vähiten taloudellisen tilanteen romahtaminen opiskelun ajaksi. Vielä kun on nuo kaksi pientä lasta tuossa.

- Kuinka pieniä? Harjoittelut hoidetaan vuorotyönä ja kaikkia vuoroja usein pakko tehdä =/ Jos lastenhoito on kunnossa se ei ole ongelma. Nuo matkat harjoitteluihin täytyy itse maksaa (kallista...) ja opintotuki on mitä on. Osa harjoittelupaikoista voi olla pitkällä ja julkisilla pääsee vain mutkien kautta.

Kuuluuko opiskeluun ns oppimistehtäviä? (ainakin tradenomiopintoihin kuului) Ja jos kuuluu, niin tehdäänkö ne yksin, pareittain vai ryhmissä? Ne ryhmätyöt oli siitä rasittavia, ettei meinanu ikinä löytyä aikaa, mikä sopi koko ryhmälle. Mietin tässä vaan sitä, että joudunko juoksemaan kouluajan ulkopuolella vielä ympäri maakuntaa tekemessä ryhmiksiä. Se kun ei kovinkaan paljon nappaa, kun on pieniä lapsiakin. Ennemmin opiskelisi lähitunnit koulussa ja tekisi kirjalliset tehtävät kotona.

En siis tarkoittanut sitä, että minun pitäisi valmistua huitaisten mahdollisimman nopsaan. Vaan tarkotin sitä, että olen valmis tekemään enemmän töitäkin sen eteen. Olen opiskellut amk:ssa ennenkin ja silloin ainakin lukujärjestys oli erittäinkin väljä. Millon tultiin kouluun vasta kahdeksitoista, millon päästiin jo yhdeltä, hyppäreitä jne. Eli siis tätä taustaa vasten kysyin tätä kiirehtimistä. Ja tokihan ymmärrän, että työhön kuuluu vastuu!

Olen ollut samoilla linjoilla kuin 22 ja 23, että opiskeluun nyt aikuisena (jotain elämästä jo nähneenä) on suurempi motivaatio kuin parikymppisenä. Tai ainakin omalla kohdalla on näin.

on kesäduuneistakin joskus tullut ovarit harjoittelusta. Päivät suht helppoja. Ainoa rankka osio on harjoittelut. Kannattaa ekojen aikana miettiä haluaako tätä duunia sitten tehdä.

Minuakin kiinnostaa! En ole ap, mutta mielessä ovat olleet terveydenhoitaja-opiskelut Kyseessä on ilmeisesti ammattikorkeakouluopinnot? Mikä on työtilanne? Millaisena pidätte th:n työtä?

Paljon harjoitteluja ja matkat niihin maksat itse. Harjoittelupaikat vaihtelee kouluittain. Kirjallisia tehtäviä on miljoonia tehtävänä. Hyvää on että harjoitteluiden kautta pääsee soveltamaan teoriaa käytännössä, se poikii myös työpaikkoja!

ala on siitä hyvä, että pystyt tekemään töitä myös opiskelujen ohella jos haluat. keikkatyötä riittää varmasti, ainakin suuremmissa sairaaloissa ja vanhainkodeissa/hoitolaitoksissa.

Onko harjoittelu palkatonta?

PALKATONTA YLEENSÄ, JOS TYÖANTAJA MAKSAA NIIN SITTEN EI. TOSIN AIKA HARVINAISTA...

Sijoittuuko perusopinnot alkuun vai onko hajoitettu pitkin ekaa vuotta?

SUURIN OSA ALUSSA. OSA KYLLÄ HAJAUTETTUNAKIN RIIPPUEN OPETTAJIEN TUNTIMÄÄRISTÄ.

Onko opintoja mahdollista kiirehtiä?

KÄYTÄNNÖSSÄ VAIKEAA, KUN TIETYT KURSSIT PITÄÄ OLLA TEHTYNÄ ESIM. ENNEN HARJOITTELUJA. KESÄISIN VOI TIETYSTI HARJOITTELUJA TEHDÄ+ MUISSA KOULUISSA KURSSEJA.

Vai meneekö kaikilla se kolme ja puoli vuotta?

LUULEN ETTI AINAKAAN ALLE 3-VUODESSA PYSTY VALMISTUMAAN..?

Onko pääsykokeissa psykologiset testit ja haastettelu vai vaanko haastattelut?

AIKANAAN OLI:

* PALIKKATESTIT

* PSYKOLOGIN HAASTATTELU

* RYHMÄHAASTATTELU

[/quote]

Pääsykokeet vaihtelee huimasti riippuen koulusta. Tänä vuonna olin itse turun amkssa pääsykokeissa ja siellä oli psykologin haastattelun lisäksi paperiosio, jossa testattiin:

-päättelykykyä

-älykkyyttä (oli suppea äo testi)

-persoonallisuutta laajasti

-kykytesti

-matemaattista lahjakkuutta

-suomi, ruotsi, englanti eli kielellinen osaaminen

Hmm.. olikohan muuta.. tuo kirjallinen osio kesti lähes neljä tuntia.

Lapset on ihan pieniä, toinen 2½ ja toinen vasta neljä kuukautta. Lastenhoito sinäsä kunnossa, että vaikken kouluun pääsisikään, niin menen takaisin työhön ja lapset päiväkotiin. Mies on normaalissa päivätyössä, joten vuorotyö onnistunee ihan ongelmitta. Onko harjoittelu palkatonta? Tradenomiopinnoissa osasta sain palkkaa ja se oli juhlaa se.

Laureaan soittelin ja sieltä luvattiin hyväkslukea perusopinnot, joita on 20op. Sijoittuuko perusopinnot alkuun vai onko hajoitettu pitkin ekaa vuotta? Ajattelin vaan sitä, että alkaako lähitunnit kohdallani sitten vasta kevätlukukaudella? Onko opintoja mahdollista kiirehtiä? Vai meneekö kaikilla se kolme ja puoli vuotta?

Onko pääsykokeissa psykologiset testit ja haastettelu vai vaanko haastattelut?

En koko ketjua ennättänyt lukemaan, mutta alussa oli kysytty opintojen kiirehtimisestä. Tahtia on mahdollisuus pitää yllä. Jos reippailee niin sen puoli vuotta voi ainakin saada kurottua ja jos 20op (vai ov?) on jo plakkarissa niin sen puolivuotta pystyy siinä saamaan. Eli en pitäisi mahdottomana, ettäkö ap pystyisi sh-tutkinnon suorittamaan alle kolmessa vuodessa tai th-tutkinnon alle kolmessa ja puolessa vuodessa.

Hopsilla opiskellessa (henk.koht. tahtiin) joutuu vaan olemaan hyvin oma-aloitteinen ja puskemaan omia näkemyksiä läpi. Kaikkiin variaatioihin ei koulussa ehkä olla törmätty, mutta kun lanseeraat ideasi vakuuttavasti niin läpi menee - riippuen tietysti koulun yleisestä hengestä ja joustavuudesta.

Lasten kanssa opiskelu sujuu hyvin. Mielestäni on mieleekkäämpää opiskella lasten ollessa pieniä, kuin olisi käydä työssä. Esim lapsen sairastuessa ei tarvitse olla tilivelvollinen kenellekään jos jäätkin kotiin hoitamaan. Työelämä ei ole niin joustava.

Ja tosiaan töyitä löytyy, tarjotaan ja ehtii tehdä. Harjoittelujen aikana tietysti on hiukan tiiviimpi aikataulu, mutta lomilla kun paiskoo töitä vuoroissa niin saapi ihan kivoja lisäeuroja.

Työajat, alan arvostus, työn etuisuudet, alan henki, palkka jne. eivät todellakaan ole parhaasta päästä, mutta jokin ihme perverssillä tavalla alassa vetää.

Että aikuisena opiskelevana, elämänkokemusta haalineena ja äiti-ihmisenä opiskelu on aivan toisenlaista kuin nuorena vastalakitettuna tyttösenä(/poikasena). Tietoa imee aivan toisella tavalla ja perspektiivi elämään antaa oman tatsinsa asioihin. Ei niitä asioita teoriassa kukaan oikeasti opikkaan, harjoittelut ne on jotka asiat opettaa. Monesti luentojen anti on köyhää ja ala-arvoista. Jos niiden annilla pitäisi pärjätä työelämässä niin kamalaa! Kyllä harrastuneisuus ja kutsumuksellinen kiinnostus alaan ohjaa ihmistä todelliseen tiedonhakuun ja teorian lukeminen takaa paljon paremman osaamisen kuin monikaan luento. Ja jos luennot taas ovat antoisia, niin kukapa ei niillä istuisi.

Itseäni ainakin kammottaa ajatus, miten kevyellä teoriapaketilla sht ja terkkarit varustetaan. Jos ei kokemusta elämästä olisi niin tuskin uskaltaisin ottaa vastuuta tehdä ko työtä - tai no mistäpä sitä silloin tietäisi miten suurta vastuuta sitä herteillaan kantaakaan...

että töitä pystyy kyllä opintojen ohella tekemään, mutta kirjallisia töitä on myös reippaanlaisesti, joten opintojen, perhe-elämän ja töiden yhteensovittaminen tulee vaatimaan melkoisia järjestelyjä. Koulusta myös riippuu pystyykö harjoitteluita tekemään kesällä, koska koulusta joudutaan järjestämään oppilaan ohjaus, ja opettajilla on tunnetusti kesäisin pitkät lomat ym. seuraavan vuoden suunnittelut meneillään. Meidän koulussa kesäharjoitteluita ei myönnetty.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat