Vierailija

Kysymys on 1,5 v. lapsesta, jolla toinen korva tulehtunut. Siis tärykalvon toiseltakin puolelta. Aloitin antibiootit, mutta mieltäni askarruuttaa, josko olisi mennyt ohi ilmankin? Kipeä ei taida olla (ei pahemmin itkeskele). Kiitos jos tiedät/kerrot mielipiteesi!

Kommentit (12)

ikkaukseen eli oli jo jokunen tulehdus takana. lekuri vaan sano että ei saa tuoda heti lääkäriin ja että ap:n omassa lapsuudessakaan ei lääkkeitä tarvittu tollaseen, ja ap on syntynyt -78 eli lääkkeet oli jo kyllä keksitty.että sellainen reissu. niin ja lapsi oli niin pieni ettei osannut sanoa oliko kipeä

kun lääkäreitä ei ollut lähimaillakaan, eikä heitä pikkulasten vaivojen takia vaivattu. Kuulemma äiti muisti elävästi, että korvatulehdukset vain kiduttiin pois. Kipu oli valtava ja lopuksi korva ilmeisesti itsekseen puhkesi, koska mätää valui ulos. Eli kyllä siitä VOI parantua ilman antibiootteja, mutta en tiedä sitten, voiko kivuttomasti...

Meillä on pojalla nyt ollut korvatulehduskierre, eikä hänkään ole valitellut liiemmin korviaan. Poika on sellainen vähän valitteleva luonne, ja tulehdukset olen huomannut korvan satunnaisesta rapsuttelusta ja sitten, kun on jo tosi kipeä, yöllisestä itkusta. Lääkäri on nähnyt kyllä heti, mikä on tilanne, eli poika vaan ei valita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

EI OLE MIKÄÄN HOITOKEINO!!!!!

Siihen aikaan kun meikäläinen sairasti useita korvatulehduksia vuodessa (70-luvun alussa) hoitona oli tärykalvon puhkaisu. Joka kerta. Ja sen päälle antibiootit.

Lopputulos: sama määrä lääkkeitä on syöty, tai varmaan enemmänkin kuin nykyajan lapset ja mitään resistenssiä ei ole, mutta korvien tärykalvot on siinä kunnossa, että kuulo on toisesta korvasta heikentynyt (enenmmän puhkotusta), lentäminen on yhtä tuskaa, sukeltaminen mahdotonta ja jokainen pikku flunssa joka korviin menee, puhkaisee kalvot. Viimeksi nän kävi 1½ vuotta sitten:(

Eli miettikää tarkkaan ennenkuin noiden kanssa lähdette pelleilemään, ei ole meinaan TEIDÄN loppuelämän kuulo millä leikitte.

Hoidetaan tämä nyt näin lääkkeillä ja seuraavalla kerralla (jos nyt siis kierre alkaa, toivottavasti ei!) koetetaan ilman. Meilläpäin nuo lopputarkastukset tekee sairaanhoitaja, hänelle on varattu aika.

Kiitos lastenlääkärille vastauksista ja muille myös!

T. Ap

minä henkilökohtaisesti vastustan turhien antibioottien käyttöä, mutta kysytäänkö multa lääkärissä ikinä mielipidettä (arvannet vastauksen?)? Lisäksi lääkärit tuntuvat olettavan hyvin pitkälle, että nuoret, ensimmäisen lapsen vanhemmat tietävät kuta kuinkin kaiken, mitä pikkulasten sairauksista on tiedettävissä, eivätkä juurikaan vaivaudu selittämään, mitä tekevät ja miksi. Olenkin sanonut, että jos haluaisin lapselleni parasta mahdollista hoitoa, mulla täytyisi olla lääkärin paperit ja terrierin temperamentti. Sen sijaan olen tottunut naiivisti luottamaan lääkäreiden ammattitaitoon näinkin yleisessä vaivassa kuin korvatulehdus.

En halua kuulostaa katkeralta, mutta on vain ollut niin rasittavaa juosta lääkäriltä toiselle, jotka eivät koskaan kuuntele minua oikeasti ja jotka vain harvoin valistavat minua vaivan laadusta, hoidosta ja vaihtoehdoista... :(

T:Korvatulehduskierteisen pikkuisen äiti

Kyse oli siis 1950-luvusta, jolloin pikkulasten terveydenhoito oli maaseudulla sitä, että terveyssisar kävi kerran kuussa, jos sitäkään.

Itse olisin iloinen, jos joskus joku vanhempi suostuisi siihen, ettei automaattisesti hoideta antibiootilla vaan seurataan tilannetta. Todella ärhäkän otiitit ovat asia erikseen ja ne suositellaan hoitamaan antibiootilla. Otiitti ei todellakaan itsestään parantuessaan säännönmukaisesti puhkaise tärykalvoa, vaan neste poistuu korvatorvea pitkin välikorvasta ja tulehdus paranee.

Jos ette ole aloittanut vielä kuuria, niin sitten kannattaa käydä tarkistuttamassa tilanne parin päivän välein, mutta jos kuuri on jo laoitettu, suositellaan se syötäväksi loppuun ja korvakontrolli 2-3 viikon kuluttua että neste on ehtinyt poistua välikorvasta.

T: lastenlääkäri

Sinä olisit varmaan osannut perustella sille yhdelle, joka mietti että jättää maitotuoitteet pois vauvansa/lapsensa ruokavaliosta, ettei omin päin semmoisia kannata mennä tekemään!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat