Seuraa 

Miksi esim:juutalaiseksi,tai hinduksi ym-- uskontoon kääntynyt ei herätä hämmästelyä ja negatiivisia ajatuksia?Onko se yleinen mielikuva muslimi:alistettu kotivaimo,vai huivin käyttö vai mikä?

Sivut

Kommentit (22)

Kerron lyhyesti. Kerroin somalialaiselle ystävättärelleni, että suomalaiset vihaa somalejakin enemmän suomalaisia muslimisiskoja, (oli eräässä gallupissa jokunen v sitten) .Hän ei olikein uskonut. No, menimme yhdessä käymään Itäkeskuksessa maanantaina, ja käveltyämme kauppakeskuksessa hetken hän hymyili ja sanoi, että nyt hän uskoo, mitä sanoin. Itse olen jo kauan sitten lakannut katsomasta vastaantulijoiden kasvoja, joilta voi kuvastua yhtä peittelemätön inho kuin pienen lapsen kasvoilta oksennuksen nähdessään. Kaikki eivät vihaan minua pukeutumiseni takia, kaikki eivät usko minun olevan sukupuoleni takia niin tyhmä, että olisin vaihtanut uskontoa MIEHENI takia, mutta... Näitä törppöjä kuitenkin löytyy, ja he ovat aika mieleen painuva osa.

Niin, itse uskon suurimman syyn olevan sivistymättömyydessä ja tietämättömyydessä. Lontoossa, Tukholmassa, Madridissa kukaan ei mulkoile ja muslimina olen saanut aivan samaa palvelua kuin muutkin. Mutta suomalaiset...Wau. No, me olemme muuttamassa täältä pois muutaman vuoden sisällä, jos Jumala tahtoo.

Jenni_äidille: Metro- lehdessä sanottiin 18.7.05: " Islaminusko on Euroopan nopeimmin kasvava uskonto. Muslimit ovat Euroopan Unionin suurin vähemmistöryhmä. Muslimeja on 3.4 prosenttia EU:n 450 miljoonan asukkaan väestöstä. Muslimien syntyvyys on kolminkertainen verrattuna ei- muslimeihin, ja EU:n 15.5 miljoonan muslimin määrän arvioidaan kaksinkertaistuvan kymmenen vuoden sisällä." Tähän lisäisin vielä, että SUomessa ei ole laskettu muslimeja, koska väestörekisteriin ei ole mahdollista ilmoittaa olevansa islamin uskoinen. Islamin uskoiseksi rekisteröityminen vaatii liittymisen johonkin islamilaiseen yhdistykseen. Esim minä ja perheeni, äitini mukaan lukien, olemme virallisesti vain " muu uskonto" - ryhmään kuuluvia. Eli todellinen EU:n muslimimäärä on arvoitus.

Hänen näkökulmansa asiaan on se, että hän ei voi ymmärtää miksi suomalainen kääntyy muslimiksi, koska kyse on niin erilaisesta kulttuurista (hän lisäsi samaan syssyyn samasta syystä hinduksi, buddhalaiseksi ym. kääntymisen). Hän näkee islamin niin voimakkaasti arabikulttuurina, ettei käsitä miksi suomalaisen täytyisi sitä " harrastaa" . Hän tietää toki että islam on uskonto, mutta hän näkee sen kulttuurimaisempana ja elämäntapamaisempana kuin kristinuskon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

hklrules:

Lainaus:

Itse olen jo kauan sitten lakannut katsomasta vastaantulijoiden kasvoja, joilta voi kuvastua yhtä peittelemätön inho kuin pienen lapsen kasvoilta oksennuksen nähdessään. Kaikki eivät vihaan minua pukeutumiseni takia, kaikki eivät usko minun olevan sukupuoleni takia niin tyhmä, että olisin vaihtanut uskontoa MIEHENI takia, mutta... Näitä törppöjä kuitenkin löytyy, ja he ovat aika mieleen painuva osa.

Tulipa paha mieli. :( Hitsin hitsi. Muistin juuri, miksi halusin niin kiihkeästi muuttaa Suomesta ulkomaille jokunen vuosi sitten.

Ketuttaa tämä suomalaisten nurkkakuntaisuus joskus.

Morren äiti oli mietiskellyt, miksi valita islam, kun se on niin toisenlaiseen kulttuuriin sidottu. Jotkut meistä (esim. minä) haluavat vaihtaa koko kulttuurin, ja muuttavat siksi ulkomaille. Mutta niin kuin olen aikaisemmin maininnut, siellä ulkomailla ollessa se kansallistunto ja synnyinmaan todellinen arvostus vasta tuleekin esiin. :) Nyt kun olen " kahden maan välissä" , en enää kärsi samalla tavalla...

Että miten tämä hyväksymättömyys sitten ilmenee teidän muslimeiksi kääntyneiden elämässä,arkipäivässä???

Kun itse asiaa pohdin tarkemmin olen itekkin kokenut etteivät mua kaikki hyväksy,juuri siksi kun olen uskossa,luterilainen ja sentää elämme luterilaisessa valtiossa,saatika eräät ystäväni jotka kuuluvat johonkin muuhun kirkkoon tai seurakuntaan.Mikäköhän siinäkin sitten on?itse olen saanut kuulla kommenttia,että " jaaha,sekosit sitten noihin uskonasioihin,ilmottele kun tuut järkiisi" ," ei teille sitte varmaan tällänen syntinen voi tulla ees kylään" jne.jne.Jestas sentään!Noh,tollaset olenkin jättänyt omaan arvoonsa,eikä haittaa yhtään jos tuollanen ihminen ei sitten kyläile,jos ei ole muuta kuin keljuiltavaa!=(

Helluntalainen ystäväni on saanut paljon enämpi osakseen " hihhuloinnista" jne.jne.

eli tosiaan,jos meikäläisetkin saa kuulla erilaisia kommentteja,niin mielenkiinnolla kuulisin miten muslimeiksi kääntyneillä tai muilla?????

Ja mikäköhän siinä uskossa(olkoon nyt mikä vaan)saa ihmiset kovasti varpailleen!!??Pelkäävätkö he kenties,että toinen " käännyttää" toisen väkisin tai alkaa pauhaan vai mitä lienee!!!??

...aivan,kun itsekkin mietin olen joutunut katseiden kohteeksi tosin ihan muistasyistä kuin uskonto(niitä en nyt tässä ala...;))siis sellasten inhonsekasten...surullista...mutta myös jotta välillä vaikka ne katseet ovat suurinpiirtein vakio,joskus koen ne voimakkaammin joskus taas en huomaa...ehkä omamielialakin mukana kuvioissa........tai siis koin,imperfekti,ei mua kukaan enää ees huomaa!HEH!=)(surullista sekin=))no joo,tuli mieleen eräs kaverini joka romaanin kanssa ja pukeutuu romaanien kansallispukuun,kertoi että saa huomattavasti enämpi katseita osakseen kuin muut romaaninaiset ja nimenomaan inho-katseita....olisko tossa kuitenkin sitten kulttuurikysymys enämpi kuin uskonto tai näiden stereotypioiden ristiriita!!!??Jaa-a!?

Joo mäkin lähin täältä nurkkakuntasesta suomesta aikoinaan " muailmalle" kus täällä ei ollu ku juntteja ja mettää!!Hehheee.....siellä mäkin kotimaata aloin arvostaa kummasti;)...suomalaisuus sinänsä oliskin sitte jo ihan eri keskustelun aihe...=)Ja kyllä juntteja löytyy ihan joka kulmalta muailmaa,se tuli tosiaan huomattua,ettei se ole mitenkään vieras käsite muunmaalaisiinkaan!=)Kiva keskustelu!=)

Sävy oli kärkevä koska aihe on kärkevä. Olen syntynyt Suomessa, ja tiedän eron katseissa, vaikka toki aina ihmisten välillä on tulkintaa. Äitini mielestä ihmiset eivät katso yleensä kovin pahasti, mutta hän onkin jo 56v joten ehkä häntä ei häiritse tai sitten ihmiset ajattelevat, että sen ikäinen jo tietää mitä tekee.

Yksi jenkkilässä ollut muslimi nainen kerran kertoi kun kaupassa häntä luultiin nunnaksi ja joku tuli auttamaan häntä kantamaan kassit autoon.

Tajusi sen vasta sitten kun hänelle sanottiin ' Bless you sister!'

Nimimerkki hklrules (kirjoituksesi sävy oli melko kärkevä), voipi olla että olet joidenkin katseita tulkinnut. Itse saatan katsoa pidempään sinisilmäistä naista joka pitää niqaabia. Kerran tällainen nainen lähijunassa kun oli ja häntä huomaamattani ja junttiuttani hiukan pidempään katsoi kurtisti kulmiaan.

Niin, se on se uteliaisuuskin, joka vaikuttaa. Ehkä aina ei tiedä mitä kenenkin mielessä liikkuu. Toisaalta joillekin suomalaisille voi olla vaikea löytää oikeaa suhtautumistapaa. Tuttavani joka on CP-vammainen kokee tätä usein ja ymmärtää herkästi että toiset ihmiset häkeltyvät niin että vaikuttavat tosi junteilta.

Mutta kyllä tuo varmaan jossakin määrin pitää paikkansa, että ennakkoluuloja on. Kun ei tiedetä mistä on kyse, kuten täälläkin on tullut ilmi. Muslimikäännynnäisetkin ovat erilaisia. Ehkä jotkut kuvittelevat että kaikki ovat tosi tiukkoja tyyppejä ja ovat alkaneet " vihata" suomalaisuutta.

Minä epäilisin, että negatiivisen suhtautumisen takana on se tavallinen syy: tietämättömyys. Tällä palstallakin huomaa, miten paljon erilaisia virheellisiä käsityksiä uskonnosta on liikkeellä. Onneksi te muslimit jaksatte niitä päivästä toiseen oikoa.

Islam ei kuitenkaan ole Suomessa vielä niin suuri uskonto, että siitä olisi jo vakiintuneet käsitykset olemassa - ja sellaiset yleensä muodostuvat silloin, kun tuntee ja tietää uskonnon harjoittajia, millaisia he ovat ihmisinä, miten he suhtautuvat itseensä ja muihin. Niinpä yksi huono tai hyvä esimerkki voi muuttaa käsityksiä radikaalisti, varsinkin se huono. Meillä ihmisillä on tapana tuomita aate sen edustajien mukaan niin kauan kuin ns. konsensusmielipidettä ei ole syntynyt.

mamadzaa ei kytätä. Ei ole kytätty oikein koskaan. Itä-Helsingissä on joku sosiaalitapaus huudellut mutta en yhtään epäile ettei olisi huudellut vaikka en olisi edes ollut muslimi.

Suomalaiset nyt minun mielestä yleistettynä on niin yrmeitä yleisilmeeltään että kaikkea ei pidä ottaa itseensä;)

Kaikenkaikkiaan ihmiset ovat suhtautuneet minuun tosi hyvin. Vaikka minun mielestä ei nyt tarvitsisi oikein millän tapaa edes suhtautua.

Kaupassa saan mielestäni nykyisin parempaa palvelua kuin ennen ja vanhat ihmiset ovat ihanan kohteliaita. Kaikki työpaikat joissa olen päässyt live-osioon saakka olen saanut. Alhamdulillah Allahille kiitos kaikesta tästä.

Ne ihmiset jotka ovat tunteneet minut ennen islamia ovat 80% olleet onnellisia puolestani. Ne 20% sitten ovat tykänneet enemmän tai vähemmän kyttyrää mutta suurimmaksi osaksi nielleet sen.

Ihmiset ovat ihanan kiinnostuneita vaikka joskus tulee korvista se oman tarinan kertominen. Minusta se alkaa jo olla puuduttavan tylsä;)

On kuitenkin ihana kertoa islamista. Oma stoori on lähinnä se joka on jo liika tuttu itselle.

Siitä huolimatta että olen niin hard core (näin väittää yks jos toinen) olen kai sitten livenä aika pop. Ja ihan pikkasen itserakaskin;)

olisi mukava kuulla ihmisten omia kertomuksia kääntymisestä (tai paluusta, miten haluaa sanoa). Vaan miesten näkökulmia ei täällä taida paljoa kuulua, naisvaltaista menoa;)

mar1anne:

Lainaus:

Useinmiten se vain on nainen joka on vaihtanut uskontonsa ja tullut muslimiksi.

Harvemmin mies.

Aivan. Ja kuulemma tilastojen mukaan islamista kristinuskoon kääntynyt on usein miten mies, mm. Suomessa.

...kuten edellä mainittu.Tässä en nyt väitä olevani muita tietävämpi tosiaankaan,vaan ennakkoluuloja löytyy täältäkin ja ihan jopa Kristinuskon eri liikkeisiin asti!=)

Mutta eikös ole mukavaa,kun on tälläsiä palstoja,joissa asioista voi keskustella ja ihmetellä ja korjata väärinkäsityksiään.

Ja luulempa että ne tällä palstalla kävijät eivät suinkaan ole kaikista tietämättömämpiä tai ennakkoluuloisempia,luulempa että em. eivät todennäkösesti edes ole kiinnostuneita tälläsistä palstoista!=)

Enakkoluulot ja tiedon puute, luulisin. Islamin " mainetta" ei paranna se, etta monien ihmisten tietamyksen mukaan islam = arabimaat = terroristit ja naisten alistajat. Toki nuo liittyvatkin yhteen joissain kulttuureissa (taleban-liike ehka on selvin esimerkki), mutta tietenkaan ei aina eika edes useimmiten. Mutta jos mielikuva on tuo, ei ole ihme, etta erityisesti naisen kaantymista islamiin ihmetellaan.

täytyy vielä sanoa että se mitä ihmisten päässä liikkuu on ihan ihmisten oma asia. Niin kauan kuin he pitävät sen itsellään jos se jotain negatiivista onkin niin heillä on siihen ihan täysi oikeus. En minäkään kaikkea tässä maailmassa " diggaa" .

Luulenpa, että alkaa mieskäännynnäistenkin luvut pyöriä sadoissa - sen mukaan mitä itse olen tilanteesta kuullut. Tilastojahan asiasta ei ole lainkaan.. mutta muslimeilla itsellään on jotain tietoa asiasta kun tapaavat toisiaan. Sitten on vielä muslimeja (täysin suomalaisia PARISKUNTIA), jotka eivät juuri edes ole yhteydessä muihin, asuvat pienillä paikkakunnilla eikä islam " näy" heistä mitenkään..

Miesten kääntyminen ei sinänsä taida " järkyttää" niin ei se ketään oikeastaan kiinnosta eikä siihen kiinnitetä huomiota. Tässä mielestäni voi jopa nähdä piilossa olevan suhtautumisen naiseen - hänet nähdään heikkona.

mitä mulle tulee ekana mieleen, on että silloin kun Kristinusko synty (siis nyt kirjotan sen perusteella mitä Raamatussa sanotaa, en tiiä miten Koraani sanoo tän asian)niin sitähän uskontoa vihattii. Juutalaiset vihasi Kristinuskoa ja se haluttii keinolla millä hyvänsä saada pois. Mutta yhä useampi käänty Kristityksi ja nytten se on valtauskonto. Uskon että Islamilla on tänäpäivänä sama juttu mikä Kristinuskolla oli silloin, mutta kokoajan yhä useampi Kristitty kääntyy Muslimiksi ja kenties Islam tulee olemaan valtauskonto. Onhan se nyt jo aika suuri.

Se miksi ei mistään muusta houhoteta on varmaan siks että ne on jo vanhoja uskontoja jotka on syntynyt ennen Kristinuskoa ja sit se että esim Juutalaiseks tai Buddhaks ei varmaan käänny niin moni Kristitty mitä Muslimiks kääntyy.

Sitten ne ns. kristityt jotka ei oikeesti ees usko Jumalaan.... rasistit usein miten niin aattelevat varmaan just pommi-iskuja ja naisen alistamista ja siinä vihassa eivät edes tajua sitä että Bush tappaa Muslimeja kokoajan ja moni suomalainen nainen joutuu alistumaan suomalaisen miehen takia.

Tässä mun mietteitä.

ja onhan noita miehiä aika paljon jo nykyään.

Tiedän kaksi islamista pois kääntynyttä eikä heillä ole mitään ongelmaa sanoa se. Toisaalta tunnen myös kristitystä muslimiksi kääntyneitä arabeja jotka eivät voi paljastaa sitä koska perhe silloin hoitelisi asiat siihen malliin että eläminen olisi mahdotonta tai loppuisi kokonaan.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat