Seuraa 

Eli tyttö on nyt 1 v 2 kk ja olen juuri lopettanut imetyksen. Aikaisemminkaan ei yleensä varsinaisesti rinnalle nukahtanut, mutta imetys rauhoitti hänet niin, että jäi sen jälkeen yleensä sänkyynsä nukahtamaan. Joskus myös nukutin viereen. Jätin ensin iltaimetyksen pois ja nyt myös päiväuni-imetyksen. Ja nyt tuntuukin aivan mahdottoman vaikealta saada lasta nukkumaan!

Esimerkiksi tänään päiväunille mentäessä koitin kaikkea mahdollista, viereen ja syliin nukuttamista, laulelua, omaan sänkyyn laittamista, silittelyä, huoneesta poistumista, takaisin... Lopulta nukahti syliini, kun olin ensin jättänyt hänet vähäksi aikaa itsekseen huutamaan :( En todella enää muuta keksinyt! Ja tosiaan jokainen nukutus on tällaista, enemmän tai vähemmän taistelua.

On jo tuo imetyksen lopetuskin ehtinyt kaduttaa, mutta se itse asiassa meni niin, että tytöltä itseltään ei enää siihen riittänyt mielenkiintoa, ehkä maidon vähentymisen takia. Tänään yritin jopa tarjota pullosta maitoa (vaikka olin ajatellut, ettei enää oteta pulloja käyttöön), kun olin niin epätoivoinen, mutta eihän meidän tissivauva ymmärtänyt pullon päälle mitään. Ei apua siis siitäkään.

Tosi vaikealta tuntuu tilanne tällä hetkellä, ja olisin tosi iloinen, jos jollakulla olisi jotain vinkkejä tai kertoisi omista kokemuksistaan. Miten lapsen voisi opettaa nukahtamaan? Tuttikin tytöllä on. En ole oikein ikinä pitänyt unikouluajatuksesta, mutta nyt sekin alkaa jo tuntua houkuttelevammalta vaihtoehdolta kuin nykytilanne. Mutta miten voisi esim. tassutella, kun omaan sänkyyn laitettaessa nousee heti seisomaan (jos ei siis ole ihan nukahtamispisteessä).

Kiitos jos joku osaa auttaa!

Kommentit (3)

En tiedä, osaanko minäkään auttaa, mutta yritän kuitenkin. Olen imettänyt kaikki kolme lastani 1v ikään (+rapiat päälle) eikä kellään ole ollut tutteja tai pulloa käytössä.

Päiväunet meillä on nukuttu melkein 2v asti ulkona vaunuissa. Sinne lapsi on usein nukahtanu jo pukiessa päiväruuan jälkeen. Isompana on sitte opeteltu sisällä nukkumista ja aikansahan tuo opettelu on kestäny, mutta ovat kyllä oppineet.

Ulkoilu ainakin auttaa siihen, että lapsi on väsyny. Ajattelisin, että pieni sylittelyhetki ja sitten sänkyyn ja jos nousee, laitto takaisin tai uudelleen syliin rauhoittumaan jne.

Yöunille nukahtaminen meillä vaihtelee. Esikoisen nukuttamiseen muistan välillä menneen tosi kauan. Toisesta en muista tarkasti. Kuopus on 1v2kk (kuten tiedätkin) ja nukahtaminen vaihtelee. Välillä otan iltapesujen jälkeen pojan mukaan, kun nukutan isompia. Annan touhuilla omiaan samalla, kun luen sadun ja sitten valot pois, kuopus syliin ja unilaulut. Sitten siirrytään omaan huoneeseen. Hyvässä tapauksessa poika nukahtaa melko nopeasti, mutta joskus nousee vielä useita kertoja ylös. Annan touhuilla ja häkkäröidä aikansa, sitten joko syliin tai takaisin maate ja peitto päälle. Pidän kädellä lasta aloillaan (on jo aika väsyny, jos suostuu olemaan). Aikanaan uni tulee. Yleensä n. 20-30min menee aikaa nukutukseen. Sitte " omia aikojaan" poika kuitenki nukahtaa.

Toivottavasti teillä kohta helpottaa! Hämärän huoneen ja oman rauhallisuuden pitäisi auttaa ja toki voi hyräillä jotain unilaulua tai yksinkertaista säveltä.

T@hti

Minulla on melkein samanikäinen lapsi ja hänellä on aina kausittain esiintynyt kovaa vastustelua nukuttamista kohtaan.

Juuri nytkin on sellainen kausi menossa: aina kun nukuttaessa silmät lumpsahtavat kiinni alkaa hiljaa nyyhkyttämään. Eli nukahtaminen selvästi pelottaa. Ja tietysti vähän virkeämpänä heiluu ja keikkuu ja potkii eli taistelee unta vastaan.

Imetän edelleen ja rinnalle lapsi nukahtaakin, mutta kovan vastustelun jälkeen.

Hyviä neuvoja minulla ei siis valitettavasti ole. Mutta ajattelin lohduttaa, että voi olla ohimenevä vaihe.

Lapseni ei ole koskaan halunnut itseään siliteltävän vartalosta nukahtaessa, se on pikemminkin virkistänyt häntä.

Itse olen pitänyt lasta hellästi aloillaan nukahtamista vastustellessa ja silittänyt otsaa tai niskaa. Sen lisäksi on tuo rinta suussa, mutta erityisesti otsan silittely tuntuu olevan tehokasta. Jos lapsi on kovasti vastustanut olen kerran tai pari päästänyt nousemaan ja sitten kipannut takaisin pitkälleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kyllä niistä apua on, ja itse asiassa apua oli jo siitä, että asiasta tänne kirjoittelin, niin tuli omiakin ajatuksia selvitettyä ja mietittyä ratkaisuja. Itse asiassa tämänpäiväisen nukutuksen ylivoimaiseen vaikeuteen taisikin löytyä ainakin yksi ihan selkeä syy, nimittäin kakkahätä... Kakka tuli nimittäin heti herättyä :/

Yöunille päästiin tänään aika mukavasti: pyrin rauhoittamaan iltapesut (kylvyn ja hammaspesut) mahdollisimman hyvin, laulelin unilauluja kun tyttö yritti riehua ammeessa, en päästänyt enää lattialle ollenkaan pesujen jälkeen touhuilemaan vaan pidin sylissä, keinuttelin ja laulelin tuutulaulua. Siitä sitten laskin varovasti sänkyyn (ihan hereillä siis), pidin käsiä päällä edelleen ja lauloin vielä vähän aikaa. Sitten melko pian tyttö nukahtikin ja nyt onkin nukkunut hyvin, kun ei ole kertaakaan heräillyt illan aikana (monesti heräilee alkuillasta)! Yöunille silti onkin ollut vähän helpompi nukuttaa kuin päikkäreille, ja voi tosiaan olla, että rattaisiin olisi helpompi laittaa päiväunille... Jotenkin vaan mieluummin tykkäisin nukuttaa sisälle...

Ehkäpä se tästä! Kiva kuulla ettei muillakaan välttämättä nukuta sekunnissa pelkästään sänkyyn laittamalla :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat