Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

tyttö on nyt 7 kk ja olen vähentämässä pikku hiljaa imetystä, tarkoitus olisi imettää aamulla ja illalla (olen menossa töihin 2 kk päästä). Olen ymmärtänyt että vauvan tulisi kuitenkin saada ainakin maitoa n. 5 dl (?) päivässä. Tyttö ei ole koskaan saanut korviketta enkä haluaisi antaa mitään lehmänmaitopohjaista ennen vuoden ikää. Allergioita ei ole, eli kiinteitä tyttö syö hyvin monipuolisesti.

Millä korvaan rintamaidon? Voiko 7 kk ikäiselle juottaa kauramaitoa tms.?

Sivut

Kommentit (64)

Lainaus:

tuskin on neuvolan ENSISIJAINEN ehdotus mikään muu kuin tavallinen äidinmaitokorvike (jos ei ole allergioita).

Tarkoitin siis että riisimaito ensisijainen jos haluaa välttää lehmänmaitopohjaisia. Meillä ainakin neuvolassa ollaan suhtauduttu hyvin ymmärtävästi siihen ettei lehmänmaitoa/maitopohjaisia haluta antaa liian aikaisin.

t. nro 32 vai mikä numero se olikaan

Oli joku syy etti soijamaito ollut hyvä, en enää muista. Meillä molemmat pojat juoneet riisimaitoa ja kauramaitoa (äm lisäksi) 9kk iästä asti ja ihan terveiksi kasvaneet!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lainaus:

Täällä turha selittää tarkemmin koska av-mammojen yleissivistystaso ei riitä infon vastaanottoon, anteeksi vain. Liittyy elimistön bakteeritasapainoon.

Täällä uudella palstallakin tämä halveksiminen ja aliarvioiminen sen kuin jatkuu. Itsellä on aina se ainoa oikea totuus tiedossa ja muiden sivistystaso ja tieto asioista on tasan nolla. Herää vain kysymys: miksi niitä korvikkeita ylipäänsä valmistetaan vauvoille jos ovat kyseenalaisia valmisteita/haitallisia tms?

Kuulehan, kun tutkimustulos jostain asiasta ei tarkoita sitä, että 100 prosenttisesti niin tai näin tapahtuisi, vaan että jollain tutkimusmenetelmällä, jostain tutkimuskohteesta on saatu jonkinlainen tutkimustulos. Se että tulokset eivät koskaan ole absoluuttisia, ei tarkoita sitä että ne eivät olisi paikkansapitäviä. Viesitisi osoittaa juuri sen, että sivistystasosi ei riitä tällaisesta asiasta keskusteluun.

Tai ehkä jollakin muulla ei riitä sivistystaso infon vastaanottoon siitä, että lapsi, joka on saanut koko ensimmäisen elinvuotensa myös äidinmaidonkorviketta, ei ole vielä 2-vuotiaanakaan sairastanut nuhaa kummempaa.

[/quote]

Olen sitten vastarannan kiiski, sovitaan näin.

Syöttäkää te muut vain lehmänmaitopohjaisia valmisteita, se ei minua häiritse. Kyselin kokemuksia ja mukava että niitäkin tuli, asiattomien vastausten lisäksi.

ap

Usko jo, että se ei sovi vauvalle. Ei myöskään kauramaito. Sen sijaan on jotain erityiskorvikkeita, jotka eivät ole lehmänmaitopohjaisia, kysy vaikka ravitsemusterapeutilta lisää.

Mikäli soijamaidolla voisi korvata korvikkeen, tämä olisi myös ravitsemussuosituksissa sanottu. On kuitenkin niin, että vuoden ikään asti lapsi tarvitsee joko äidinmaitoa tai korviketta (oli se sitten lehmänmaitopohjaista tai ei.).

En ole ikinä kuullutkaan, että lehmänmaitopohjaisuus olisi syynä korvakierteeseen. Olen luullut, että tuttipullosta juominen (esim. makuullaan) ja rintamaidon vasta-aineiden puuttuminen olisivat ennemmin syitä. Miksikähän kukaan monista korvalääkäreistä ei ottanut lehmänmaitopohjaisen korvikkeen vaikutusta esiin, jos sillä kerran niin suuri vaikutus on?!

Olisi oikeasti mielenkiintoista kuulla perustelut korvakierteen ja lehmänmaitopohjaisen korvikkeen yhteydestä? Ja nähdä niitä tutkimuksia missä siitä puhutaan?

Kaksoset nyt 10kk. Onko "väärin" jos korvikkeisiin sekoittaa jo tavallista maitoa, tuleeko jotain puutostiloja tms.? Asiallisia vastauksia kiitos. :)

on yleisin syy lasten aika moniinkin ongelmiin, kuten ummetukseen, tulehduskierteisiin. lehmänmaito-allergia tai yliherkkyys on paljon yleisempi kuin luullaan, suurin osa aikuisistakin saa joitain oireita lehmänmaidosta, yleensä lieviä, kuten ilmavaivoja jne. lehmänmaito-allergia on kuitenkin niin yleinen pienillä lapsilla että jos vauvalla on esim heikko kasvu, ummetusta, vatsakipuja, "koliikkia" (joka on yleisnimitys kaikelle mitä neuvola ei jaksa/viitsi selvittää), "atooppinen ihottuma" (joka on todellinen sairaus kyllä, mutta yleensä korjattavissa allergioiden selvittämisellä, eikä mikään myyttinen iho-oire jota ei neuvolan mukaan tarvitse korjata) tuli ensimmäisenä tutkia allergioiden mahdollisuus. on paljon tutkimustuloksia siitä että lehmänmaitoa ei pitäisi antaa aivan pienille vauvoille, joten ymmärrän kyllä että se herättää pelkoja antaa näitä korvikkeita vauvalle, erityisesti jos hän on jo sairastellut ym, eli on mahdollisesti "herkkä".

silti ennenkuin automaattisesti päättää lapsen olevan esim allerginen, kannattaisi näitä peruskorvikkeita kuitenkin testata, vähintäänkin sitten vuoden iässä, ketään ei kannata turhanpäiten varjella.

ja toki tänne voi kuka tahansa äiti tulla sanomaan että minun vauvani joi synnytyslaitokselta lehmänmaitoa eikä mitään tullut ja se on ihan totta, mutta vaikka sinun sukulaisesi ei saisi syöpää, sen saa silti joka kolmas, vai neljäs ihminen. eli siis oman kokemuksen perusteella ei näitä asioita ratkota. myöskään neuvolasta ei kannata mitään ravitsemuskasvatusta ottaa vastaan, ne ovat aivan metsässä.

Meillä siis tyttö syö monipuolista kiinteää ravintoa, 5 ateriaa päivässä. Lähinnä siis kyse kalsiumin saannista. Monihan imettää vain pari kertaa päivässä ja antaa aterioilla janojuomaksi vettä, itse ajattelin että jos veden sijasta annettaisiin soijamaitoa. Soijamaitohan ei tapa, vaan se että ei lapsi ei saa ravinteita. Mutta soijamaidosta saisi kalsiumia.

Neuvolasta en ole vielä kysynyt, täytyy ottaa asia puheeksi.

Eikö kellään siis ole asiasta kokemusta?

ap

Kyseessä siis alle vuoden ikäiset lapset. Kaiken järjen mukaan vesi kannattaisi korvata soijamaidolla tms, kyllähän se on ravintosisällöltään parempaa ja lisäksi siitä saa kalsiumia. Älä lannistu ap, tiedän tunteen ettei halua antaa lehmänmaitoa. Itse jaksoin lypsää maitoa 10 kk ikään asti, sen jälkeen siirryttiin kauramaitoon.

Eli oikeasti ap:lle ei taida olla asialle sitten muuta perustelua kuin se, että haluaa olla vastarannan kiiski.

Siis todella lapsellista käytöstä, jos kuitenkaan sulla ei olekaan mitään perustetta asialle oikeasti. Oma lapsesi siinä sitten kärsii, onko se sen arvoista?

saa ostettu soijapohjaista äidinmaidonkorviketta alle 1-vuotiaalle lapselle. alle 1-vuotias lapsi saa korvikkeesta aika paljon kaikkea muutakin, kuin pelkkää kalsiumia. Äidinmaito/korvike on kuitenkin alle 1-vuotiaan PÄÄASIALLINEN ravinnonlähde, vaikka kuinka söisi jo kiinteitä. Ethän halua lapsesi terveyttä kuitenkaan vaarantaa????

Olen juuri samaa mieltä mitä joku kirjoitti, että lehmänmaidon proteiinit ovat lapsen elimistölle vieraita, ja onhan jo osoitettu yhteys lehmänmaidon ja 1-tyypin diabeteksenkin välillä. Minä siis en halua antaa lapselleni lehmänmaitoa ennen 1 v ikää.

Tänään olin neuvolassa, ja siellä ymmärrettiin hyvin etten halua antaa lehmänmaitoa! Th kertoi itsekin antaneensa lapsilleen pakastamaansa rintamaitoa 11 kk ikään asti! Mutta sieltä annettiin ohjeeksi riisimaito tai kauramaito, kuulemma ei tarvitse mitään puutoksia pelätä!

Joten se siitä, riisi- tai kauramaitoa pitäisi sitten vaan jossain vaiheessa alkaa kaupoista metsästämään! Kuulemma niitäkin on useampaa eri merkkiä. Mahtaako jollakulla olla kokemusta eri merkeistä?

Siihen yhtälöön en usko. Meillä kaikki neljä lasta saaneet korvikkeita 5kkn jälkeen ja kaksi ensimmäistä olivat korvakierteisiä ja kaksi seuraavaa eivät. Eräs lääkäri sanoin että korvatulehdukset johtuvat usein miten rakenteellisista seikoista. Yksi mikä lisää kohvatulehduksia on kuulemma se että lapsi saa pullosta maitoa makuullaan.

Lehmänmaitoa en halua antaa mm. korvatulehduskierteen (meillä ollut jo 2 tulehdusta lyhyen ajan sisällä) takia. Nyt siis ei ole kyse siitä MIKSI en halua antaa korviketta, vaan siitä MITÄ voisin korvikkeen sijasta antaa. Jos jotkut kerran antavat pelkkää vettä, miksei soijamaito käy sen sijasta?

Lainaus:

Ottakaa te lehmänmaitofanaatikot itse selvää asioista ennen kuin osoitatte tyhmyytenne täällä huutelemalla. Ja älkää valittako kun lapsenne kärsivät korvatulehduksista.

Mun mielestä se riisimaito-fanaatikot näytätte täällä tyhmyytenne, kun ei vieläkään ole tullut faktoja asiasta, että mitä huonoa siinä tavallisessa korvikkeessa sitten on. Faktoja myös kehiin teiltä!

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat