Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Voiko velkakirjaan kirjoittaa, että laina on korotonta? (lähinnä verotusta ajatellen)

Entä miten takaisinmaksusuunnitelma? Voiko siihen kirjata, että laina maksetaan takaisin velkojan ja velallisen avoliiton purkautuessa vai pitääkö laittaa joku aika johon mennessä se on maksettava?

Jos on pakko laittaa joku aika (ettei verottaja katso sitä lahjaksi) niin voiko sitä aikaa siirtää aina uudella velkakirjalla eteenpäin?

Jotain mitä pitäisi huomioida velkakirjaa tehdessä?

Kommentit (6)

Laita ennemmin pienen pieni korko ja maksele vuosittain. Muista säästää kuitit. Niin me tehtiin ja ainakin se meni verottajalla läpi. Sitten laitettiin ukaasi, että velka maksettava, jos velallinen myy kiinteistönsä. Avioero ei taida mitään auttaa loppumiseen, kun silloin uusjaetaan kaikki velat, saatavat ja varallisuus kuitenkin.

Vierailija:

Lainaus:

Olemme siis avoliitossa ja talo on kokonaan miehen nimissä. Talon siirtäminen molempien nimiin ei tule kysymykseen. Minäkin olen kuitenkin osallistunut maksuihin ja oman selustani turvatakseni haluan tehdä velkakirjan. En siis halua velkoa miestäni mikäli avoliittomme jatkuu, mutta jos eroamme haluan omani pois talosta.

Kannattaako siis takaisinmaksun takarajaksi laittaa esim. vuosi? Pidempää aikaa ei varmaan ainakaan kannata tässä tilanteessa laittaa, mutta entä jos käykin niin, että eroaisimme heti?? Sitten joutuisin odottamaan omia rahojani vuoden!

Mielelläni en myöskään laittaisi edes pientä korkoprosenttia. Tai kuinka pienen voi laittaa?

Äh, ompas vaikeeta...

Olemmeko me muuten lähiomaisia kun olemme avoliitossa ja meillä on yhteisiä lapsia? Ja kyllähän sopimuksia tehdessä pitää aina olla todistajat..?

Älä tee sopimuksia ilman lakimiehiä. Toisekseen sulla on jotain kieroo mielessä kun vuotta ajattelet aikarajaksi..

Et ois tehnyt avioehtoo niin rahastaisit miehelläsi..

Noin neuvoksi, jos haluaa siirtää toiselle ison potin rahaa, ilman että verottaja puuttuu siihen. Tee velkakirja. (korostetusti piste.).

Muistakaa vaikka mitä Spede teki sille Drakulalle, vai Drockilako se oli.. Velkakirja jota ei tarvinnut lyhentää 50 vuoteen ja joka kuitataan pois jos velallinen kuolee.. Ja setä teki sen yli 50 vuotiaana.. Ei noita yli 100 vuotiaita niin paljon ole..

...Mutta jos toista aikoo kusettaa, niin siinä pitää olla backup henkilönä riittävän pätevä lakimies, että sen voi tehdä.. Riittävän päteviä lakimiehiä kasvaa puissa, ketkä voi todistaa, että sä oot halunnut jotenkin kusettaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Todistajia ei tarvita, vaan pelkkä allekirjoitus riittää.

Maksuaika on hyvä laittaa, mutta sitä voi siirtää uudella sopimuksella/velkakirjalla.

Olemme siis avoliitossa ja talo on kokonaan miehen nimissä. Talon siirtäminen molempien nimiin ei tule kysymykseen. Minäkin olen kuitenkin osallistunut maksuihin ja oman selustani turvatakseni haluan tehdä velkakirjan. En siis halua velkoa miestäni mikäli avoliittomme jatkuu, mutta jos eroamme haluan omani pois talosta.

Kannattaako siis takaisinmaksun takarajaksi laittaa esim. vuosi? Pidempää aikaa ei varmaan ainakaan kannata tässä tilanteessa laittaa, mutta entä jos käykin niin, että eroaisimme heti?? Sitten joutuisin odottamaan omia rahojani vuoden!

Mielelläni en myöskään laittaisi edes pientä korkoprosenttia. Tai kuinka pienen voi laittaa?

Äh, ompas vaikeeta...

Olemmeko me muuten lähiomaisia kun olemme avoliitossa ja meillä on yhteisiä lapsia? Ja kyllähän sopimuksia tehdessä pitää aina olla todistajat..?

" Toisekseen sulla on jotain kieroo mielessä kun vuotta ajattelet aikarajaksi.."

Mitä kieroa on siinä että laittaa velkakirjaan aikarajan, varsinkin jos kerran sellainen yleensä kuuluukin laittaa? Minä selitin jo miksi ajattelin tuota max. yhtä vuotta. (eli JOS eroaisimme, en joutuisi odottamaan omia rahojani vuosikausia. Sillä erotessammehan mies jäisi tietysti asunnon omistajana asumaan kotiimme ja minun pitäisi etsiä uusi asunto, mikä taas olisi hivenen vaikeaa jos rahani olisi kiinno miehen talossa ja hän maksaisi ne takaisin vasta joskus vuonna x.)

" Et ois tehnyt avioehtoo niin rahastaisit miehelläsi.."

Olemme siis avoliitossa eli asumisliitossa, ei avioliitossa. Eli meillä ei tietenkään ole avioehtoa. Ja toisekseen, minä olen turvaamassa nyt omia rahojani jotka olen laittanut miehen taloon kiinni, en kiristämässä mieheltä rahaa itselleni.

" Noin neuvoksi, jos haluaa siirtää toiselle ison potin rahaa, ilman että verottaja puuttuu siihen. Tee velkakirja. (korostetusti piste.)."

Kukaan ei ole siirtämässä isoja summia kenellekään. Mies osti sukutalonsa ja se laitettiin miehen nimiin. Olen kuitenkin rahoittanut myös remonttia ja ostanut tarvikkeita ja niistä on syntynyt se summa jota nyt olemme velkakirjalla turvaamassa minun nimiini.

" ...Mutta jos toista aikoo kusettaa, niin siinä pitää olla backup henkilönä riittävän pätevä lakimies, että sen voi tehdä.. Riittävän päteviä lakimiehiä kasvaa puissa, ketkä voi todistaa, että sä oot halunnut jotenkin kusettaa..."

Kyse ei ole mistään salajuonesta vaan olen " lainannut" miehelle rahaa talon kunnostamiseen. (lainausmerkeissä siksi, että en todellakaan ole vaatimassa rahoja takaisin jos asumme yhdessä elämämme loppuun vaan ainoastaan varmistan, ettei mies joskus tulevaisuudessa heitä minua talostaan pihalle ja nauti yksin tai uuden naisen kanssa minun rahoillani maksetuista jutuista)

Selvisikö?

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat