Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Eli siis meillä näin, lopetin imetyksen kun tyttö oli n. 1 kk ja alusta asti saanut korvikettakin, nyt pari viikkoa sitten huomasin että edes 200 ml ei pidä neitiä aamuun asti tyytyväisenä ja syöttö välitkin alkoi tihentyä joten odotin sen hetken että neiti täytti edes 2 kk ja ostin maissi velliä. Sekoitan toki sen korvikkeeseen ja tyttö on nukkunut taas yöt tyytyväisenä ja aamuisinkaan ei ole enän niin kärttyinen kuin muutama päivä sitten kun väänsi pelkkää maitoa 200 ml.

Siis oliko teidän mielestänne typerä teko mennä antamaan 2 kk ikäiselle vauvalle velliä jo nyt vai onko se meilestänne ok?

Tässä meinaten vain miehen kanssa tuumailtiin että onhan meillekkin annettu melkein kiinteitä 2-3 kk iässä kun me olimme pikkuisia, siis olisiko tälle muuta estettä kuin se että EU-direktiivit niin sanoo?

Sivut

Kommentit (63)

Myös meillä on tyttö kasvanut 10cm näiden 2kk aikana ja hyvin on rintamaito kasvuun riittänyt - ja vielä ihan mukavilla 2-6h syöttöväleillä. Rintamaidon koostumus (mm. rasvaprosentti) kun vaihtelee juuri vauvan sen hetkisten tarpeiden mukaan.

" Tuhdimpi ruoka" voi toki keinotekoisesti pidentää syöttövälejä ja unien pituutta mutta sen tarkoituksenmukaisuutta voi jokainen itse miettiä 2kk ikäisen kohdalla...

Mutta kuten sanoin, moralisointi jääköön - haluan uskoa jokaisen äidin tekevän niin kuin juuri hänen vauvalleen on parasta.

2-kuisen vauvan ei todellakaan tarvitse nukkua öitään heräämättä. Eli vastaukseni alkuperäiseen kysymykseen on kyllä, jos velliä aloitettiin antamaan sen vuoksi että vauva ei nuku enää öitään heräämättä. Mielestäni itsekästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tässäkin kysymyksessä on siis olemassa tieteellistä näyttöä, että kiinteiden aloituksesta liian varhain on haittaa lapselle, tai sitten ei. Luultavasti on, kun kerran ohjeet kiinteiden sopivasta aloitusiästä ovat senkin verran esimerkkitapausta myöhäisemmät. Sitten on mietittävä sitä, minkälaisia merkkejä on siitä, ettei pelkkä maito näyttäisi lapselle riittävän: hyvin tiheät syöttövälit, hyvin isot ruokamäärät ja siitä huolimatta tyytymätön vauva jne. Ja sitten esim. yhdessä neuvolan kanssa harkittava, kumpi edellisistä painaa vaakakupissa enemmän. Ellei tällaisia tietoja ole omasta takaa tai joltain asiantuntijalta saanut, on kysymykseen mahdoton ottaa kantaa.

1.Pikku neitimme nukkui ennen pelkällä maidolla koko yön (siis illalla veti 200 ml) kunnes rupes heräilemään nälkäänsä....

OLETKO IKINÄ KUULLUT PUHUTTAVAN IKÄKAUSIHULINOISTA? KAIKKEEN ITKUUN JA LEVOTTOMUUTEEN EI AINA OLE SYYNÄ NÄLKÄ, VAAN KYSEESSÄ VOI OLLA MUU VAIVA TAI LEVOTTOMUUS. UUDEN OPPIMISEN MYÖTÄ YÖT MENEVÄT KAIKILLA VAUVOILLA SEKAISIN JOSSAIN VAIHEESSA. EIHÄN AIKUISELLAKAAN RUOKA OLE AINA RATKAISU KAIKKEEN, MUUTEN ME KAIKKI PAINAISIMME 200KG.

2. Tiedän kyllä selvästi suositukset....

SUOSITUKSET PERUSTUVAT TUTKITTUUN TIETOON. LÄÄKETIEDE JA RAVITSEMUSTIEDE ON HUIMASTI KEHITTYNYT SIELTÄ 70-LUVULTA, MISTÄ NÄMÄ UUSAVUTTOMAT MAMMAT ETSIVÄT RATKAISUJA. HALOO!

3.En tehnyt tätä sen takia että itse saisin nukkua, vaan siksi että oli kurja katsoa keskellä yötä kun pikkuinen huutaa hirveästi nälkäänsä!!

ANNA LAPSELLE HYVÄ ÄITI MAITOA. KYLLÄ SE LAPSI SITTEN TAAS NUKKUU. VÄLILLÄ VOI OLLA ETTEI NUKUKAAN, SELLAISTA SE LAPSEN ELÄMÄ VALITETTAVASTI ON. LAPSET OPPIVAT HILJALLEEN YMPÄRÖIVÄN MAAILMAN RYTMIN. EI VOI OLETTAA, ETTÄ VAUVA NUKKUU SYNTYMÄSTÄÄN YÖT, JÄRKIKIN SEN SANOO!

4.Nykyään pikkuinen tyytyväinen ja paljon iloisempi kuin hiukan ennen velliä!!!!

TOIVOTTAVASTI SINÄKIN, MINÄ EN KYLLÄ NUKKUISI KUN ASIA VAIVAISI. VAUVOILLA SITÄPAITSI NÄMÄ LEVOTTOMAT YÖT VAIHTELEVAT, USEIN ASIAT RATKEAVAT IHAN ITSELLÄÄN. NO, ONNEA VAAN VAITSEMALLASI TIELLÄ.

Ei kai kaikkien täydy " Maon punaisen kirjan" mukaan elää...Itse en olisi aivan noin aikaisin aloittanut, mutta mainitsithan, että olet lantrannut maitoon ja mitään ongelmia ei ole ollut (päinvastoin). Minäkin kysyin neuvolassa tytön ollessa 2kk noista velleistä. Silloin ei suositeltu vaikka joi tuhottomasti maitoa. Vähän yli 3kk iässä sitten käskettiin antamaan kiinteitä kun joi vielä tuhottomammin=>yli 3dl kerralla..

Minä en kyllä noita suosituksia ottaisi ihan liian vakavasti. Monet kirjoittajat vetoavat näihin nykyajan suosituksiin.

Esim. meidän tapaukssa pelkkä rintamaito 6kk olisi ollut ihan sula mahdottomuus! En rupea tässä nyt ruotimaan syitä mutta minulla oli omat hyvät syyni.

Vielä kymmenen vuotta sitten suositus aloittaa kiinteät oli se 3kk. Neuvolassa sanottiin että muutos 4kk johtuu ainoastaan EU direktiiveistä. Että näin ne lapset muuttuu EU:n myötä :)

En väitä etteikö suosituksissa olisi perääkin! Tottahan asioita on tutkittu ja suositukset niiden mukaan tehty. Minä en kuitenkaan joka suositusta katsoisi niin pilkulleen koska vauvatkin ovat kaikki erilaisia. Ja äidit. Osa äideistä ei vain pysty imettämään esim. lääketieteellisistä syistä.

Minä lopetan osaltani keskustelun tähän. Varmaan sohaisin nytkin pahasti ampiaispesää ja saan haukut niskaani. Sanon vain mielipiteeni koska niin monet tuntuvat ottavan nuo suositukset pilkun päälle tosissaan.

Tyty ollut terve vaik antanut korviketta ja kiinteitä!

Samoin oli esikoinenkin terve ku aloitin sille kiinteät 3kk iässä,sanoivat neuvolas et saan aloittaa kiinteät ruoat kun menee paljon tuttelii..

On tarvinnut kasvaakseen tuhtia evästä,nyt pituutta 99cm ja 16kg ja ikää n.2w 9,5kk!!

Marjoka

Mutta imetyksen suhteen olen ollut rento... Imetän niin paljon kun vain

voin ja annan pullosta lisäruokaa.

Meillä ongelmana on ollut tissiraivarit ja pitkät iltaimemiset. Maitoa kyllä on ja runsaasti (suihkutissit) ,mutta se tappelu tissillä ei ole kivaa... Annan ,huonoa omaatuntoa potematta, pullosta välillä huikat ja jatkan sitten imetystä.

Kahdella edellisellä olen aloittanut kiinteä n. 2kk iässä, mutta heillä oli ongelmana oksentelu ja itkut öisin. Kiinteiden aloittamisen jälkeen oksentelu loppui ja yöt nukuttiin rauhassa, vaikkakin tankattiin maitoa pullosta.

Nyt en näe syytä kiinteiden aloittamiseen ainakaan yhtä nopeasti ,jos vain tyttö on tyytyväinen maidolla. Ja ilolla imetän koska toiset eivät vauvana tissiä hyväksyneet ollenkaan!!!

Waimo72 & " Fanny" 1kk1vko sekä muu pesue

Meillä poika oli myös 2kk kun neuvola suositteli antamaan velliä, kun maitoa meni niin paljon ja söi n. 1-2h välein,päivin öin.Nyt kun poika kävi viimeksi neuvolassa,sanoivat et voi alkaa antamaan jopa soseita jos maito ja velli ei riitä.En kylläkään meinaa vielä alottaa soseita kun tällä hetkellä tämä ruoka riittää.Poika syö illalla ennen nukkumaan menoa 140ml pelkkää velliä ja nukkuu 4-5h ja herää sit syömään ja nukkuu taas 2-3h.Öisin ja päivisin syö vain maitoa ja illalla ja aamulla velliä.

Neuvola sanoi ettei velliä saa lisätä enempää vaan jos tämä ei tunnu riittävän on soseiden aika.Vellien aloittamisen jälkeen poika on ollut paljon tyytyväisempi niin päivisin kuin öisin.Siis nukkuu yöt paljon rauhallisemmin kuin ennen velliä.Enkä tarkoita että minun ja mieheni olisi saatava nukkua yöt kunnolla.Me olimme varautuneet jo paljon useimpiin herätyksiin ja huutoihin kuin mitä nyt on ollut.

Mitään masuvaivaa ei vellistä ole tullut missään vaiheessa.Ja poika kasvaa aivan iän ja käyrien mukaan.

t. picatsu

että meillä oli alhainen syntymäpaino ja lähtötilanne tehohoito. Siitä parannuttuaan tytön ruokahalu oli todella aivan mahdoton, rintamaito loppui todellakin jo 2kk iässä vaikka teki mitä. (ei sitä kyllä alkuunkaan paljoa tullut)

Minusta ei ollut mitään JÄRKEÄ heräillä 24 tuntia tunnin välein ja kokeilin siis maissivelliä kun näin että sitä annettiin keskosillekin..

Laitoin aluksi korviketta ja maissivelliä sekaisin ehkä suhteessa 90/10 ja siitä pikkuhiljaa lisäilin.

Kerroppa minulle, miten niitä vauvoja pitää yöllä syöttää?

Minä en ainakaan taida täältä enää neuvoja kysellä kun vastaukset on tuota luokkaa, sori vaan. Eikö voi asiallisesti neuvoa kysyjää vaan pitää ilkeäksi alkaa.

Yleensä en ole herkkänahkainen mutta nyt pomppas.

VOIHAN se olla että minäkin olen virheitä tehnyt varmaan tuhat ruokkiessani lasta. Jos hänelle maissivellistä tulee keliakia niin sen asian kanssa on sit vaan elettävä. Kantapään kautta tässä on saanut opetella tämän lapsen kanssa elämistä ja olemista. Jokainen lapsi kun ei sovi näihin muotteihin, ei millään!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sori vaan mutta pohja se on miunki säkissäin!

Yleisiä suosituksia (" Maon punainen kirja" ?) ei ole laadittu äitien kiusaksi, toisin kuin jotkut tuntuvat luulevan. Niiden takana on vuosikymmenien tutkimustietous! Tutkimustyö on jatkuvaa, ja siksi saammekin (onneksemme!) käyttöömme aina uusimman tiedon vauvalle optimaalisimmasta ravinnosta (äidinmaidon lisäksi).

Mutta ilmeisesti teillä jotka osaatte neuvoa " Maon punaista kirjaa" paremmin vauvan ruokinnassa on käytettävissänne omat tuhansien otosten tutkimustulokset kymmenien vuosien aikaväliltä. Älkääkä pliis sanoko tässä kiinteidenalotusjutussa että " jokainen äiti tietää parhaiten oman lapsensa" (paitsi jos olette tehneet vauvallenne suolitähystyksen, ja todenneet että vauvanne suolinukka on poikkeuksellisen nopeasti kehittynyt).

velli/imetys keskustelut menee aina tappeluksi. sinänsä tylsää, koska ap kysyjä tahtoisi varmaan saada ihan oikeitakin vastauksia ja neuvoja ja vertaistukea.

Mutta ap:lle -et ole idiootti. Varmastikin voit itse paremmin ja jaksat enemmman ja vaavisi myös.

Tsemppiä !

t: pullolapsen äiti

kuuluu siihen kummalliseen 2% poikkeamaan, jotka eivät voi, öhöm, " lääketieteellisistä" syistä imettää. Vaan joutuvat antamaan heti laitokselta kotiuduttuaan vauvalleen velliä, ettei VAUVA joudu yöllä heräämään nälkäänsä. Joo ja neuvola on p*seestä!

että kukaan täällä ei ALKANUT arvostelemaan keskustelu aloittajaa, vaan hän itse kysyi mielipiteitä muilta äideiltä. Pitäisikö sinun mielestäsi olla ilmaisematta omaa mielipidettä vain sen takia että 2kk ikäiselle vauvalle velliä/muita kiinteitä antanut äiti saisi hyvän mielen?

Minä uskon, että imeväisten ravintosuositukset on laatinut joku minua enemmän asiaan perehtynyt taho. Ei niitä ole tehty äitien kiusaksi vaan lasten parasta ajatellen, laajaotantaisten tutkimusten perusteella. Siispä en ihan heppoisin perustein annettuja suosituksia paperikoriin heittäisi.

Itse en todellakaan olisi 2 kk ikäiselle vauvalle aloittanut vellejä enkä kyllä ole vellejä muutenkaan lapsilleni antanut. En kuitenkaan ala sinua idiootiksi haukkua, se ei kuulu tyyliini. Jos olet tehnyt ratkaisusi puhtaasti ajatellen vauvasi parasta niin hyvä, mutta olisi ehkä kannattanut kysäistä vaikka neuvolasta neuvoja vauvan ruokintaan eikä omin päin aloittaa vellejä noin pienelle.

Mä imetin kans 1kk, 2vkoa täy imetyksel ja loppu osittais imetyksel.

Vellit aloitin siin 2,5kk:n iässä kun maito ei riittäny pitämään nälkää ja tuota maitoa meni noin 1,5-2l vrk.

Yö unet parantu vasta kun siirryttiin kokonaan ilta velliin (eli en sekoittanut maitoa enään).

Mä en halua jatkaa tätä väittelyä. Haluaisin vaan sinulta kysyä (asiallisesti) että minkä kriteerin mukaan valitset suositukset joita noudatat/jätät noudattamatta? Esim. annatko suositusten mukaan D-vitamiinia tai rokotatko lapsesi (suosituksia nämäkin)?

Tuosta Mujeritan kirjoituksesta tuli mieleen, että mitenkä voidaan jo laitoksella tietää että vauva tarvitsee lisämaitoa? (kasvukäyristä kun ei ole vielä tietoakaan ja vastasyntynyt itkee varmasti muutakin kuin nälkäänsä?)

Ensinnäkin tänä päivänä on täysimetyssuositus 6kk - ei 4-6kk kuten vielä viime vuonna, vaan kuusi kuukautta. Kai se silloin tarkoittaa myös korvikesuositusta? En kyllä mene vannomaan.

Sen myönnän, että lapsilla voi olla vähän eri aikaan valmius aloittaa kiinteät, mutta n. +/- 2viikkoa tuosta kuudesta kuukaudesta. Sen enempää en itse olisi valmis tinkimään.

Mitä taas tulee neuvoloiden suosituksiin... Siitä en melkein viitsisi edes aloittaa. Kyllähän ne neuvolantädit monesti sanoo sen, mitä lasten vanhemmat haluaakin kuulla. Määräähän monet terveyskeskuslääkäritkin antibiootteja korvakipuiselle lapselle, vaikka hyvin tietävät, että tauti voi olla viruksen aiheuttama tai mennä ohi ilman antibioottejakin.

Eikähän niillä neuvolan terkoilla ole välttämättä ajankohtaisinta tietoa kaikesta. Sehän on ihan mahdotontakin. Sama täti voi neuvoa, että imetä kuuden kuukauden ikäiseksi ja toisessa hengenvedossa sanoa, että puoli vuotiaana pitäisi aloittaa lihat jo... Eihän se niin toimi.

Suomessa ei myöskään näemmä saisi puhua imetysmyönteisesti, kun se on ei-imettävien syyllistämistä. Minä satun kuitenkin uskomaan, että kyllä siinä jokin syy on, että ihminen on nisäkäs ja maitoa tulee, kun lapsi syntyy. Siis sitähän tulee, kun vain olosuhteet on suotuisat eikä lasta tuupata täyteen korviketta/lisämaitoa heti alusta lähtien.

Summa summarum: Minä imetän lastani noin puolivuotiaaksi, sitten otamme pikkuhiljaa kiinteät kehiin. Myönnän, etten ymmärrä vanhempia, jotka alkaa antaan lapsilleen muuta kuin maitoa kovin aikaisessa vaiheessa. Mutta en lähde sotimaan, en edes halua. Ainoastaan silloin koen voimattomuutta kun hyvin sujunut imetys lopetetaan pienen rintalakkoilun tai jonkin muun mitättömän syyn takia. Tai kun synnyttäneiden osaston lisämaidontuputuksen vuoksi onnistutaan pilaamaan imetys sellaisiltakin äideiltä, jotka haluaisivat imettää.

Minä yritän vain tehdä omani kohdalla siten kuin itse oikeaksi koen.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat