Seuraa 

Olemme ihan tavallinen suomalainen perhe, joka asuu omakotitalossa ja jossa on mm. kaksi autoa. Eli vähän ehkä poikkeava tällä palstalla. Kestovaippoja olemme kuitenkin käyttäneet ja ruoka on aina kuin mahdollista luomua. Syömme lihaa, lähinnä kanaa ja joskus possua.

Kertokaa, mitä asioita katsotte esim. tuoteselosteita ja mitkä aineet/aine yhdistelmät saavat teidät jättämään tuotteen kauppaan. ITse pyrin välttämään aromivahventeita mutta muusta en oikein tiedä.

Kommentit (7)

Taalla toinen ' tavis' , meilla myos kaksi autoa sun muut turhat jutut mutta kayn todella mielellani taalla lueskelemassa naita luomujuttuja. Taalta saa aina hyvia ideoita.. Yritan ostaa luomuruokaa aina kun se on vaan mahdollista ja lahella tuotettuakin. Kun ostan valmisruokia yritan ostaa niita lisaaineettomia, makeutusaineidenkin kayttoa ollaan rajoitettu.

Tulevalle vauvalle tulee puoliksi (kotikayttoon) kestovaipat ja suurin osa vauvakamoista yritetaan hankkia kaytettyina. Aion imettaa (jos se vaan onnistuu) ja tehda vauvan poperot mahdollisimman pitkalti itse ja valtella purkkiruokia.

Olisko teilla ihan oikeilla luomuilla mitaan muita hyvia ehdotuksia tulevan lapsiperheen arkeen tekemaan elamasta vahan luomumpaa? :)

Hassua, meillä vältetään just samoja tuotteita, mutta hieman eri järjestyksessä eli pyritään välttämään ja ehdottomasti voi vaihdella..

En muista oli oliko listalla valkoinen sokeri, sitä ehdottomasti myöskin vältetään. Ja kaikki kotimainen on in.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minun ruokaostoskriteereitä:

- keinotekoiset makeutusaineet, etenkään aspartaami ei sovi omalle vatsalleni (ihan totta, vaikka kukaan koskaan usko...), oikeaa sokeria mieluummin, jos makeaa pitää olla

- bulkkiruokaa; mieluummin vähemmän parempaa ja kalliimpaa kuin enemmän keskinkertaista halpaa

- pitkälle jalostetut ruuat, joissa yleensä paljon lisäaineita

- keinotekoisia aromiaineita sisältävät ruuat, mieluummin aitoa tavaraa

- mieluummin kotimaista lähiruokaa kuin kaukaa tuotettua, poikkeus: talvella kotimaiset vihannekset ovat yleensä tosi mauttomia, mieluummin vaikka espanjalaisia sitten

- reilun kaupan tuotteet ja luomu menee muun edelle aina, kun mahdollista ja järkevää

- joskus suosin kotimaisissa tuotteissa (entisen) kotiseutuni tuotteita

- ostan aina kotimaista lihaa, esim. kalkkunaleikkeleissä ja kanatuotteissa läheskään kaikki eivät ole kotimaista lihaa

- vältän kirjolohta kasvatuksen aiheuttamien saasteiden vuoksi

- vältän ylikansallisten yhtiöiden tuotteita, mm. Nestle

mutta vastaanpa kumminkin. Pyrin välttämään seuraavia (joissakin olen ehdoton, joissakin joustan joskus)

kaikki limukat, erityisesti cola-juomat

valkoinen sokeri

margariinit. leivällä en käytä levitettä ollenkaan, ruuanlaitossa öljyjä ja jonkinverran voita

valkoiset makaroonit

punainen liha

ei luomut kananmunat

' valkoiset' murot, syön yleensä kaurapuuroa ja joskus harvoin all bran tyyppisiä muroja tai mysliä

kaupan keksit

keinotekoiset makeutusaineet

Nestlen, MacDonaldsin, Cocacolan yms. ylikansallisten tuotteet.

Huh, nyt tän listan mukaan kuullostan varmaan tosi nipottajalta, mutta meillä syödään kyllä hyvää ruokaa. Mulla on terveydellisten, eettisten tai poliittisten syiden lisäksi ihan arkipäivässä useimmiten perusteena se, että kertakaikkiaan en pidä monista ns. epäterveellisistä aineista ja rakastan hyvää ruokaa ja ruoanlaittoa. esim. inhoan makeita limukoita, valkoista mössöleipää, mauttomia margariineja, kaupan keksit ei ole mistään kotoisin jne. Jos haluamme herkutella syömme yleensä esim . uuniomenoita ja jäätelöä tai vaniljakastiketta, itse oikeasta voista tehtyä pullaa, pannukakkua jne.

meillä vältetään ehdottomasti:

-Keinotekoisia makeutusaineita (mm. aspartaami, yhtenä pahimmista)

-Homogenoitu maito, piimä, jogurtti

-keinotekoisia lisäaineita, aromeja, väriaineita yms.

-Transrasvoja (esim. margariineissa ja jopa lasten kekseissä on)

-Ulkomaista lihaa( olemme itse kotimaisen lihan tuottajia=)))

-Ulkolaista leipää (sairasta tuottaa leipää ulkomailta)

Näitä pyrimme välttämään:

-Valkoiset jauhot (kaikista viljatuotteista pyrimme käyttämään täysjyvää, esim. graham, tummat mannaryynit, tumma riisi jne)

-Muut homogenoidut maitotuotteet

-Hyla, laktoositon

-Kaikkea ulkomaista ruokaa jos kerran kotimaistakin on tarjolla

Edellisten lisäksi meillä yritetään välttää lapselle nitriittipitoisten lihojen antamista eli kaikki leikkeet, nakit, makkarat, kinkku. Vatajalla on nitriititön makkara ja joulukinkkua saa ilman nitriittiä. Nitriitti aiheuttaa syöpää.

Ja lisäksi vältän itsekin kaikkia sokerialkoholeja eli oli -päätteisiä makeutusaineita kuten ksylitoli, sorbitoli jne koska ne aiheuttavat ilmaa herkkään suolistoon.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat