Seuraa 

Meiän neiti nyt 3v9kk. Yöunille käy jo viimeistään klo 20, mutta herää aamulla jo klo 6-7 aikoihin. Ja selvästi väsyneenä. Yöllä käy 1-2 kertaa pisulla (minut herättää aina seuraksi) ja käy uudestaan nukkumaan. Tosin olen pikkuveljen syntymän jälkeen saanut neidin kiinni yökukkumisesta. Eli on saattanut kesken yötä alkaa leikkimään tms. Niitä ei kyllä enää minun tietääkseni ole. Etenkään kun siirsimme veljen (10 kk) samaan huoneeseen siskon kanssa nukkumaan. Päikkäreitä neiti nukkuu yleensä päivittäin 1-3 tuntia. Tälläkin hetkellä ilman suurempaa pakottamista. Tosin olihan siinä kolmen vuoden paikkeilla taisteluja päikkäreille menosta. Olin tiukka enkä antanut periksi ja sitten alkoi päikkäritkin sujua.

Mutta siis ajatukseni olisi, onko teidän muksujen yöunet pidentyneet kun päikkärit jää pois? Meillä on ollut päiviä ettei ole nukkunut päikkäreitä, mutta neiti alkaa oleen illalla klo 18 kiukkuinen eikä ruokailuista meinaa tulla mitään. Kuuluuko välivaiheeseen kun ollaan siirtymässä pois päikkäreistä?

Tuli aikas sekava viesti, mutta jos joku ymmärsi jonkun punaisen langan, olisin vinkeistä kiitollinen.

Kommentit (12)

Unen tarve on sekä aikuisilla että lapsilla hyvin yksilöllistä. Jotkut tarvitsee vähemmän, jotkut enemmän.

Meillä esikoinen tarvitsee enemmän unta kuin kuopus samassa iässä.

Molemmat nyt ilman päiväunia, iät 4v3kk ja 2v4kk.

Itse olen jättänyt päiväunet pois 1,5v iässä. Tämä onnistui, sillä olin kotihoidossa ja nukuin aamulla pidempään. Kaikki lapset eivät osaa tätä temppua eli tarvitsevat päiväunet, kun ei yöunet pitene vaikka päivällä ei nukkuisi. Jotkut tarvitsee päiväunet vaikka aamulla nukkuisivatkin pitkään.

Tee kuten parhaaksi katsot!

Hei

Meillä on poika 3v3kk ja nyt ollaan jätetty päikkärit pois ja ihan kohtalaisesti on mennyt. On kyllä päiviä jolloin päikkärit vielä otetaan, mutta pääsääntöisesti ollaan koko päivä hereille niin uni tulee illallakin ihmisten aikaa eli noin 20.00 tai 20.30 ja aamulla pirteänä herätään noin klo.8.00. Meillä rupes menemään illat tosi pitkiksi kun poika nukkui päivällä niin jätimme siksi unet pois vaikka toivoisin tietenkin, että vielä minullakin olisi ns. vapaahetkeni päivällä mutta kyllä nuku systeemi pitemmän päälle on ok.

Tuntuu, että monet äidit jopa kehuskelevat kun omat lapset eivät nuku päivällä, mietin vain onko alle 3 vuotiaan terveydellekään hyväksi valvoa koko päivää....?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Taidamme siis antaa neidin nukkua päikkärit kun ne kerran mielellään nukkuu. Ja kun ei kerran yöunen pituuskaan ole ilman päikkäreitä kasvanut monillakaan.

Kiitokset vielä kannanotoista!

jos tyttösi kerran nukkuu ne mielellään. Oma poikani on vuoden tyttöäsi nuorempi ja nukkuu päiväunia edelleen erittäin mielellään (jopa 3 tuntia). Välillä päiväunet ovat jääneet väliin, eikä sillä ole ollut mitään merkitystä yöunien pidentymisen kannalta. Toivon itse, että pojalla säilyisi päiväunet eskari-ikäiseksi asti.

...ja päivä unet jääneet pikkuhiljaa pois. Illalla menee nukkumaan yhdeksältä ja aamulla herää yhdeksältä (tai kuten tänä aamuna 10.10 :) ) Päiväunille ei vain riitä unta. Mutta unentarve on niin yksilöllinen juttu, että mitään yksiselitteistä ohjetta tästä asiasta ei ole... Jos lapsi päiväunet mielellään nukkuu niin turha niistä on luopua. Itse nukuttaisin tyttöäni mielelläni päivällä, mutta unta kun ei tule, saattaa olla 1,5h sängyssä hiljaa ja tulee pois ja sanoo " nukuin hyvin" , vaikkei ole nukahtanutkaan, mutta onhan tuo lepäilykin tärkeää.

On kotihoidossa. Päikkärit jäivät, kun tuntui että nukahtamiseen menee pian tunti... pysyi kyllä nätisti sängyssä ja lauloi. Lauloi ja lauloi, eikä ehtinyt nukahtaa. Nukkui yöllä tuolloin 20 - 7 / 7:30, kun ei nukkunut päivällä. Heräsi itse noin varhain, vaikka olisi milloin pantu nukkumaan. aamuvirkku tapaus.

Yritän lounaan jälkeen pitää hieman rauhallisempaa tahtia, ettei heti syömisen päälle aleta juosta sinne tänne. Hyvin tuo jaksaa. Nyt 4v 4kk, nukkuu yöllä n. 21 - 7 / 7:30.

Kyllä minun mielestäni voisit jo kokeilla päikkäreiden pois jääntiä.

Meidän poitsu jätti päikkärit pois 2v3kk:den iässä ja johan rupes illallakin uni maittamaan ja on vedellyt siitä asti täysiä öitä,mitä nyt satunnaisesti joskus herää.

ja nukkui sen jälkeen yöunia 11 tuntia, poika jätti päiväunet pois kun oli 2v2kk jolloin yöunet pitenivät 11 tuntiin. Tätä ennen nukkui kahden tunnin päikkärit ja 8 tuntia yöllä (22:30-06.30) mikä ei enää sopinut minullekaan koska olin itse ihan poikki vauvan heräilyjen takia ja tarvitsin itse enemmän unta.

Tuota yöuntahan kertyy 10-11h! Jos siihen vielä nukkuu päälle 1-3 tuntia päiväunta, nukkuu hän siis kaiken kaikkiaan 11-14h/vrk. Minusta tuo on kyllä komeasti.

Meidän tasan 3v tyttö nukkuu 9-10h yöunet ja 2h päiväunet ja olen ollut hirmu tyytyväinen.

Yöunet ei kyllä siitä pidentyneet vaan juttu meni niin että koko syksyn ajan tyttöä oli vaikea saada nukahtamaan päivällä ja unet kesti vain puolisen tuntia. Sitten joulun tienoilla lopetimme suosiolla yrittämisen.

Meillä tyttö 3v ja nukkuu joka päivä n. 2 tuntia, uskon että ei ole nyt ihan heti niitä pois jättämässä. Olen sitä mieltä, että jos näyttää, että lapsi päikkärit tarvitsee niin antaa hänen ne nukkua. Meillä menee illalla itkuksi kun väsymys tulee aikasin, ihan kuin teilläkin. Minusta monet jättävät päikkärit pois turhan aikaisin. Ole vain mielissäsi jos tyttö ne suosiolla nukkuu. Monet tutkimukset puoltavat päiväunia, jopa koululaiset tarvitsisivat päivälevon! Nykyään monet lapset ovat jatkuvasti univajeessa kun liikaa yritetään " räätälöidä" lasten unia. Tietysti kaikissa tapauksissa näin ei ole, onhan unen tarve aikuisillakin erilainen.

että aikuisen ei pitäisi jättää lapsen päiväunia pois, mutta alistua siihen, jos lapsi ne hylkää. Asiantuntijat (joihin minä en kuulu ;) ovat sitä mieltä, että kouluun menoon saakka olisi ihan paikallaan ottaa päivätirsat, jos lapsi vain nukkuu. Sitä paitsi pienet torkut ovat terveellisiä myös aikuisilla.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat