Vierailija

hei mitä mieltä olette: meillä on esikoisella 5 v. kolme kuppiperhettä, yksi on yh joka asuu 300 km matkan päässä, toinen siskoni jolla 3 pientä lasta ja kolmas mieheni sisko miehensä kanssa. heillä ei ole lapsia, vaikka lähentelevät 4-kymppiä.

varsinkin mieheni sisko, joka siis kummitäti, käyttäytyy todella välinpitämättömästi kummilastaan kohtaan. hän ei ole KOSKAAn tämän 5v. aikana tarjoutunut hoitamaan tai auttamaan. eikä koskaan ole tarjoutunut oma-aloitteisesti tekemään jotain kummilapsensa kanssa. jos pyydämme joskus, todella harvoin (ehkä 2-3 kertaa vuodessa) hoitoapua, niin paikalle useimmiten ilmestyy siskon mies. tällä miehen siskolla on aina silloin ollut jotakin muuta menoa, kuten omat harrastukset tai jokin työhön liittyvä iltameno tai ylityöt...

nyt hän juuri kertoi että hänellä on 2 kk vapaata, eikä vielä tiedä mitä tekisi kesäkuussa...tekstasin juuri että miten jos viettäisit aikaa veljenpoikasi kanssa. ei ole tullut vastausta.

välimatka ei ole selitys, he asuvat 5 minuutin ajomatkan päässä. en tiedä miksi heillä' ei ole omia lapsia, eivät koskaan ota puheeksi. mutta eivät mitenkään vaikuta surullisilta, masentuneilta jne, joten en usko että olisivat lapsettomia vastoin tahtoaan. eli mun tulkinta on että mieheni sisko on erittäin erittäin itsekeskeinen ihminen...mitä muut tuumaavat, onko tämä normaalia kummitädin käytöstä kummilastaan kohtaan? muistavat siis "pakolliset" juhlat, synttärit ja joulun.

Sivut

Kommentit (22)

takia, että hän sattuu ikemaan miehesi sisko ja hän on suostunut ainoastaan sen takia, ettå pyytäjä on veli. Todella lapsellista ja suorastaan tyhmää ajatella, että tuollainen muodollinen kummius tarkottaisi jotain lapsenhoitopalveluita. Eikä itseään voi pakottaa pitämään toisen lapsesta, jos ei vain pidä lapsesta.

Jos lapsenhoitoapua tarvitsevat niin MLL:t ja isovanhemmat ovat sitä varten. Välitän kummilapsistani ja käyn heidän synttäreillään, muistan jouluna, nimipäivinä jne. Jos tämä ei riitä, niin irtosanon kummiuteni!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

eikä sen takia halua hoitaakaan niitä. Ehkä se odottaa että lapsenne kasvaisi että sen kanssa voisi tehdä jotain järkevääkin.

Ei kummius ole mikään lastenhoitopalvelu, ihmeellistä ajattelua sinulla.

vahdiksi 2-3 kertaa vuodessa, niin kyllä siinä velvoitetta on ihan riittävästi. Ehkä tuo täti-ihminen ei edes halua kertoa sinulle lomasuunnitelmiaan, ettet heti iske hoitopakkoa kun hänellä oli rupeama vapaata? Mikä velvollisuus hänellä olisi oikeasti useita kertoja vuodessa vahtia lastanne? Ilmaiseksi? Millä varoitusajalla? Millä tavalla pyydettynä? Siksikö vain, ettei heillä ole lapsia, ja teillä kun on, niin teidän pitää päästä rentoutumaan?

Omiakin lapsia on monta.

Mutta lapsettomuuteen on kaksi mahdollista syytä, joko ei halua lapsia, jolloin minusta on kohtuutonta odottaa, että hoitaisi toistenkaan lapsia. Tai ei saa lapsia, jolloin ei ehkä ole helppoa olla lasten kanssa. Ja ap ei kuulosta ihmiseltä, jolle syvimmät tunnot kerrotaan avoimesti.

Lopeta hoidon vaatiminen, toimit minusta ikävästi. Jos kukaan ei tarjoudu hoitamaan, tai isovanhempia ei ole, etsikää joku iso koululainen, jolle maksatte hoidosta. Kummin tehtäviin se ei kuulu.

ymmärrä toisianne erilaisten elämänkokemusten ja -tilanteiden vuoksi, ettekä kovin hyvin tunne toisianne. Ikäerokin voi olla jonkinlainen muuri, vaikka ei sen tarvitsisi olla. Tilannetta ei auta, jos sinä tekstiviestillä vihjaat/käsket, että katsopa kummitäti vähän lapsen perää, hoida homma, piste. Kohteliaampaa olisi edes soittaa ja tiedustella, onko tädillä edes mahdollisuutta viettää aikaa lapsesi kanssa. Velvollisuutta hänellä ei ole.

Olen itsekin kalkkisiässä, sain lapseni 39-vuotiaana, enkä sitä ennen ymmärtänyt lapsiperheen systeemejä, kummin velvoitteet jäivät lahja- ja korttitasolle. Mieleeni ei tullut, ettei se riittäisi. Sitä paitsi pelkäsin pikkulapsia, kun minulla ei ollut heidän sielunelämästään ja rikkoutumisalttiudesta mitään tietoa. Olisin saanut slaagin, joku joku olisi lähettänyt minulle tekstarin, että hoidapa meidän mukeloa vaikka puolisen tuntia. Olisinpa jopa saattanut ihmetellä, että on siinä ihme tyyppejä, tekevät lapsia, eivätkä sitten hoida niitä vai sysäävät kelle tahansa tumpelolle hoidettavaksi. Ehkä se olisi ollut itsekkäästi ajateltu, mutta ihan yhtä itsekästä on pitää kummitätiä ilmaisena laatuajan jakajana.

Toivottavasti pääsette yhteisymmärrykseen asiasta. Puhumalla ne yleensä selviävät.

Kun minä useinkin hoidan kummilapsiani, soittelen mukaani erilaisiin paikkoihin ja autan, jos pyydetään. Minulle kummius on kunnia-asia ja haluan olla kummilapsilleni mukava, turvallinen aikuinen, jolle voi ehkä myöhemminkin uskoutua.

Juuri eilen soitin yhdelle neljästä kummilapsesta, että tulisko meille vkonloppuna yökylään niin käytäs leffassa jne. Tämä kummilapsi on 9-v poika.

Niin ja juhannuksena olen luvannut ottaa 5kk ikäisen kummipojan hoitoon muutamaksi tunniksi, jotta vanhemmat saa käydä lavatansseissa ;)

Ja juu, minulla on myös itselläni 2 lasta ja sillointällöin pyydän heidän kummeiltaan hoitoapua, ja yleensä myös saan!

aika kova sä oot vaatimaan :/

Kummitäti muistaa juhlat ja sä raivoat kun se ei hoida lastanne..Ööh.

Ehkä hän ei ole kovin hyvä pikkulasten kanssa ja todella oikeasti saattaa ola kiireinen töineen ja oman elämänsä kanssa...

Lopeta nyt vaikka toi nolo painostaminen ja syyllistäminen jooko

ollut mummienkaan hoidossa, kun toista ei kiinnosta ja toinen ei sairaudeltaan kykene. Kummien kanssa on yhdessä käyty jääshowssa, kylpylässä, sienestämässä, marjastamassa, veneilemässä, mökkeilemässä, kaikkea kivaa koko perheen kanssa

ei ole harvoin vaan aika usein. Minua ainakin ahdistaa, kun kummilapseni äiti pyytää minua suunnilleen noin usein vahdiksi. Hänen lapsensa ovat kauhean rajattomia enkä millään haluaisi vahtia heitä.

Meidän kahdella lapsella on yhteensä 6 kummia, sekä perhettä että ystäviä.

Kummeista yksi on pari kertaa hoitanut lapsiamme viimeisten viiden vuoden aikana. Ei siksi, että on kummi vaan siksi, että on siskoni, sopivassa elämäntilanteessa, halukas hoitamaan, tulee hyvin toimeen lasten kanssa ja työttömänä saa siitä vähän rahaakin (ei pyydä/halua, mutta olen maksanut pienen korvauksen).

Muut kummit tapaavat kummilastaan samalla kuin meitäkin. Isompi lapsista on 5-vuotias: ehkä joskus isompana tekee jotain yksinkin kummien kanssa, mutta toistaiseksi kaikille mukavinta on ollut nähdä porukalla. Toki kummit näissä "yhteistapaamisissa" jollakin tapaa huomioivat kummilapsiaan erityisesti, juttelevat, leikkivät, kysyvät kuulumisia. Lapsille on kyllä hyvin selvää ketkä ovat heidän kummejaan, vaikka eivät ole kahdenkeskistä aikaa viettäneetkään.

yksikään perhe ei ole joutunut lapsenvahdiksi, toistaiseksi, mutta yökylässä on käyty puolin ja toisin. Miksei kummeja saisi olla niin paljon kuin kirkkolaki sallii? Haltiakummeista puhumattakaan...

miehen siskoa ahdistaa sinun käytöksesi/ asenteesi. Luultavasti annat tahtomattasi tai tahtoen ajatustesi näkyä (tosi kummia ihmisiä, kun ei niillä ole lapsia, vaikka ovat jo melkein nelikymppisiä, pitäähän kaikilla olla lapsia). Ei ehkä sen takia halua olla tekemisissä kanssanne. Minua ainakin ärsyttää suunnattomasti ihmiset, jotka arvostelee toisten elämäntapaa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat