Seuraa 

Hei!

Meillä on aloitettu 5vuotiaana yörautojen käyttö (niskaveto).Raudat ovat olleet 2v.Joka kontrollissa lääkäri sanoo että hitaasti edistyy.Nyt kyllä meinaa usko loppua tähän oikomishoitoon.Milloin saa ylipuhua varttitunnin lapselle rautoja suuhun,milloin juostaan lääkärissä kun rautojen kaari hajoaa,rengas irtoaa hampaan ympäriltä,raudat hiertää ja painaa suussa...

Akuutissa oli myös kyseenalaistettu aikaisen oikomishoidon tehokkuus.

Nyt mielessä pyörii että onko tämä rautojen kanssa sählääminen ollut ihan turhaa jos kerran tuloksia ei tule.Ja etenkin jos tulosten pysyvyys on hyvin kysenalaista.

Kertokaa omia kokemuksianne! Kauanko oikomishoito jatkui ja kuinka nopeasti alkoivat tulokset näkyä.Ja jos tällä palstalla sattuisi olemaan vaikka alan ammattilainen niin kommenttinne ovat myös tervetulleita.

T.Äitix

Kommentit (10)

Laitettiin niin myöhään koska ensimmäiset hampaat irtosivat vasta 6 vuotiaana (sitä ennen rautoja ei vissiin laiteta). Tyttö on alusta saakka ollut tosi tarkka rautojen kanssa, hän on itse huolehtinut että laitetaan JOKA ILTA (minä en aina olisi muistanut). Kertaakaan hän ei ole valittanut, että raudat painaisi tai muuten häiritsisi unta. Toinen rengan on irronnut kerran näiden vuosien aikana. Eli kaiken kaikkiaan mennyt tosi hyvin. Nyt tarkastukessa raudat ottiin pois ja sanottiin että hampaat ja purenta on parantunut hyvin ja " päivärautoja" ei tarvita. Hammaslääkäri kiitti tyttöä erityisesti siitä että on pitänyt rautoja niin ahkerasti eli sanoi että on tytön omaa ansiota että hampaat oikeni niin hyvin ettei tarvitse enää oikoa.

Vanhimman lapsemme hampaisiin laitettiin niskavetolaite ennen kymmenen vuoden ikää eka kerran. Laitetta käytettiin pari vuotta ja hampaat oikenivat tosi näteiksi. Mutta parissa vuodessa ne menivät uudelleen vinksalleen ja jouduttiin uudestaan oikomaan. Taas laitettiin pelkkä niskaveto, edelleen muutamaksi vuodeksi. Hampaista tuli jälleen oikein siistit, mutta harmiksemme huomasimme viime keväänä, että liikkumista on taas tapahtunut. Poika on nyt 17-vuotias ja olisi saanut vielä kertaalleen ilmaisen oionnan, tällä kertaa kiinteän laitteen, mutta ei hän enää halunnut. Ilmeisesti aikuisena on sitten uusi oikominen edessä omalla kustannuksella. Harmittaa ihan kauheasti.

Tytöllä aloitettiin oikominen 11-vuotiaana. Ensin poistettiin neljä pysyvää hammasta ja annettiin hampaiden itsekseen valua oikeille paikoille. Kiinteät raudat ovat hänellä olleet nyt parin vuoden ajan ja hampaista näyttää tulevan kauniit. Hän saa raudat pian pois, mutta purentalaite asennetaan vielä. Toivottavasti tytön hampaat pysyvät rivissä. Ainakin retentiolangat kuulemma laitetaan pitämään hampaat paikoillaan. Niitä ei pojalle laitettu ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meille soitettiin kotiin hammaslääkäristä ja sanottiin, että pitäis varata aika tarkastukseen meidän 5-vuotiaalle tytölle. Sen takia, että voidaan kartoittaa oikomisen tarve. No, hammaslääkäri totesi oikomiseen olevan tarvetta ja varattiin uusi aika, että saadaan muotit otettua. Tyttö oli kuitenkin niin ennakkoluuloinen sen massan suhteen, ettei suostunut ottamaan sitä suuhunsa.

Muottien otto ei siis onnistunut. Itseäni hieman harmitti, että näin kävi, mutta samoihin aikoihin näin akuutissa kommentteja oikomisesta ja tuli itselle sellainen olo, että olipa hyvä että tyttö pani hanttiin. Alkoi ihan suututtaa, että mikä hiton kiire on ruveta siihen oikomiseen, kun toiset on sitä mieltä, että paras ikä aloittaa on vasta 10 - 12 -vuotiaana (miten siinä nyt tarkalleen ottaen sanottiinkaan, mutta joka tapauksessa ennen 10 vuotta ei nähty tarpeelliseksi).

Poikamme on 7-vuotias ja häneltä pitäisi ottaa muotit tiistaina ja keskiviikkona on röntgenkuvissa käynti. Aion kyllä kysyä hammaslääkäriltä hänen kommenttiaan siihen, mitä akuutissa sanottiin. En haluaisi ruveta siihen, että lapseni joutuvat kärsimään hammasraudoista vuosikausia ihan turhaan. Tai siis että oikominen joudutaan aina aloittamaan uudestaan eri konsteilla, kun hampaat ei pysy suorassa tms.

Kyselin muutamilta tuttavilta noista oikomisjutuista ja ihan positiivisia kokemuksia heillä oli. Sit tänään mainitsin Akuutissa sanotusta hammaslääkärille, kun pojan kanssa mentiin muottien ottoon. Hammaslääkäri sanoi, että näissä oikomisjutuissa on kaksi eri koulukuntaa ja toisaalta täällä meidän seudulla ei ole tarjolla muuta kuin tämä varhainen oikominen, joten asia on siis varsin selvä omalta osaltamme. Täytyy toivoa, että hampaat oikenee hyvin ja kaikki sujuu muutenkin mukavasti.

sanoa että kiittämätöntä. Minun hampaani on myös oiottu ensin monta vuotta niskavedolla ja sitten kiinteillä ylä ja ala raudoilla. Ilman niitä olisin tänä päivänä hirviön näköinen (oravan, majavan, idiootin..) Olin niin onnekas että pääsin kunnalliseen hoitoon, yksityisellä oikominen olisi maksanut maltaita enkä usko että vanhemmillani olisi ollut varaa. Ulkonäön lisäksi olen säästynyt virhe-purenan aiheuttamilta kiputiloilta. Olen itse nyt 31 vuotta, minulla on edelleen ala hamaiden sisällä kiinteä kaari, mikä estää hampaiden palautumisen alkuperäiseen asentoon. Hoidon päättyessä olin 18 vuotta, ja minulle sanottiin että kaaren tulee olla noin 10 vuotta. Minulla on se edelleenkin, hyvä niin, sillä uusien tutkimusten mukaan sitä ei kannata koskaan poistaa jos siitä ei ole haittaa. Ylä hampaani ovat aavistuksen verran siityneet alkuperäiseen asentoon, mutt avain vähän. Sen sijaan niskavedon tuoma avopurennan korjaus on elinikäinen. Nyt 9-vuotiaalla esikoisellani on avopurenta. Meillä oli kuukausi sitten oikomishoidon konsultaatio, ja POIKANI PÄÄSI HOITOON!! Olen suunnattoman kiitollinen tästä asiasta. Ja oikoja sattui olemaan sama, joka oli osittain myös minun hampaitani hoitanut. Hän sanoi hymyssä suin, että on harmi etteivät oiotut hampaat periydy suoraan lapselle. Ap. olet etuoikeutettu, kun lapsesi on päässyt hoitoon tässä suomen kiristyvässä kunnallisen puolen säästötilanteessa. Kaikki eivät todellakaan pääse, vaikka tarvitsisivat, purennan täytyy olla pahasti hakusessa niillä jotka hoitoon pääsevät.

Olin ekalla luokalla kolarissa jossa koko leukani mei palasiksi ja se korjattin uudelleen ja sitten alhaalta puuttuu edestä kaksi hammasta joita ei edes huomaa puuttuvan monen vuoden hammashoitojen takia.

Minulla on ollut niska veto yö raudat yöllä käytettävät muotti raudat purennan takia ja sitten 3vuotta minulla oli päivä raudat ylhäällä ja alhaalla nyt olen hampaisiini tyytyväinen joten kuten.

Oikominen auttoi kamalasti ja hampaat ovatkin suorassa kauniissa rivissä,

mutta värivirhe niissä on edelleen,mites valkaisu?

Tehdäänkö terveyskeskuksissa ollenkaan ja minkähintaiseksi se tulee onko tietoa?

Lapsistamme vielä sen verran että heistä ainakin kaksi saavat raudat jossain vaiheessa ellei rautahampaat kasva kauniimmin ja kuluvat vähemmän kuin maitohampaat.

Poika sai 7 tai 8-vuotiaana niskavedon, 12-vuotiaana hoidot ohi.

Tuloksia on tullut, purenta on nyt hyvä.

Poika on ollut erittäin tunnollinen ja tarkka oikomisen suhteen ja huolehtinut itse siitä alusta alkaen ihan joka yö. Niskavedon kanssahan on tuo säännöllisyys tärkeää. Alussa toisen puolen rengas irtosi useamman kerran, ja pyrimme saamaan sen takaisin aina mahdollisimman pian. Mitään muuta vaivaa, kipuja tms., ei ole ollut missään vaihessa.

Ymmärtääkseni ristipurentaviat aloitetaan jo ennen kasvupyrähdystä eli esim 7 vuotiaana kun taas avopurentaa aloitetaan hoitamaan vasta kasvupyrähdyksen jälkeen eli siinä 10-11 ikävuoden kieppeillä.

Meillä esim esikoisen avopurentaa aloitetaan hoitamaan vasta noin 2 vuoden kuluttua, juuri ollaan käyty oikomishammaslääkärillä kuulemassa tämä.

ja oikomishoito aloitettiin 6,5v., ja on edennyt erittäin hyvin. Pojalla on sellainen kiinteä rautahäkkyrä yläkitalaessa. Hammaslääkärin mukaan sitä pidetään noin 1,5-2v..

Nyt siis raudat on ollut suussa 7kk ja purenta on pahimmalta osalta jo korjaantunut mutta rautoja pidetään siksi pitkään suussa ettei vika palautuisi jos raudat poistetaan liian aikaisin.

Aluksi raudat tuntuivat hankalilta, suu oli tosi kipeä ekat 1,5 viikkoa, syömisestä ei tullut mitään, löysää pottumuussia aamupalaksi, päiväksi ja illalliseksi.... Ekan kahden kuukauden aikana raudat irtosivat kaksi kertaa osittain, toisella kerralla ne jäi siskon(!) hiuksiin kiinni, toisella kerralla poika ajoi pahan pyörämällin ja raudat valahtivat alas.

Alkuvaikeuksien jälkeen (jolloin olin täysin valmis lopettamaan tuon pojan rääkkäyksen) kaikki on mennyt tosi hyvin. Poika ei koe niitä yhtään pahoina, pikemminkin esittelee kavereilleen , näyttävät kuitenki tottumattomille aika hurjilta.

Meillä pojalle tuli rautahampaat tosi nuorena, siksi hoito aloitettiin aikaisin. Yleisesti kuulema vasta koulussa aloitetaan tämäntyyppiset hoidot, sanoi oikomislääkäri.

Jo maitohampaista näki kuinka purentavirhe " söi" hampaita, kulutti niitä epämääräsesti, joten oikomishoiton on kyllä meillä enemmän kuin paikallaan!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat