Vierailija

MItäs ootte mieltä? Itse suorastaan paheksun tuollaista toimintaa. muutenkin hoitopaikat ovat tiukassa eivätkä meinaa riittää työssä käyvillekään! Itse hoidan mielelläni sekä vauvaani että taaperoani 1v7kk kotona enkä edes harkitse hänen jättämistään hoitoon.

Sivut

Kommentit (69)

43 puhuu asiaa. Itse tosin en silti raaskisi viedä reilusti alle 3-vuotiasta kodin ulkopuolelle hoitoon edes osa-aikaisesti, jos itse olisin kotona. Itsekkäistä syistä siis varmaankin pitäisin pienemmän lapsen kotona, mutta selkeästo leikki-ikäistä kohtaan kokisin tekeväni jo liian väärin, jos hän ei PÄÄSISI tuttuun ryhmään edes parina päivänä viikossa... Siis mikäli hän on ollut hoidossa jo ennen uutta äitiyslomaa. Ja vaikka itse en siis taaperoa (jollaiseksi lasken n. 1-1,5-vuotiaat) hoitoon veisikään äitiyslomani aikana, en uskaltaisi mennä tuomitsemaan suoralta kädeltä muiden ratkaisuja.

Helpommalla (ja huomattavasti halvemmalla!) varmasti pääsisin, jos ottaisin aikanaan 4-vuotiaan esikoisen kokonaan pois päivähoidosta tämän pikkukakkosen syntyessä. Osapäiväinen hoito on hankalaa ja kallista (äiti vie ja hakee vauvan kanssa, maksaa hoitomaksut ja menettää tuet). Kokopäiväinen hoito taas tuntuisi liioittelulta, kyllä lyhyet hoitopäivät yhdistettynä kotipäiviin riittävät alle kouluikäiselle ihan hyvin. Enkä puhu nyt virikkeiden hakemisesta, vaan tutusta KAVERIryhmästä tuttuine aikuisineen ja toimintaympäristöineen (vrt. esim. aivan uusi kerho tai harrastus päivähoidon tilalle).

Vierailija:

Lainaus:

ihan itsekkyydestä:

- säilytän hyvän hoitopaikan ja en taas joskus joudu etsimään uutta hyvää hoitopaikkaa, jotka ovat todellakin kiven alla

- lapsellani olisi parempi hoitopaikka (tuttu, luotettava, vähemmän lapsia ja etenkin häiriölapsia 0) niiksi päiviksi ja tunneiksi, jotka haluan. Jos taas vien kerhoon tai leikkikentälle niin hoito on mitä on ja niin on toiset lapsetkin.. siperia tietysti opettaisi, vaan ei opeta minun lastani

- kun en pidä lasta 8h/5vrk, vaan satunnaisemmin ja maksan kuitenkin kokoajasta myös hoitaja pääsee helpommalla... Meidänkin erinomaisen, rakastettavan hoitajan palkka on naurettavan pieni, kuten muidenkin

Listaan voisin vielä lisätä, että kun lapseni on erittäin sosiaalinen ja vilkas tapaus eikä naapurustossa muita samanikäisiä, niin pitkästyisi todennäköisesti hengiltä äidin ja vauvan kanssa kotona.

Ja jos pikkukakkonen olisi yhtä huonouninen koliikkivauva kuin esikkomme, niin hermolepo päivänä parina olisi varmaan tälle äidille tosi tarpeen.

Ajatelkoon muut mitä lystäävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Esikoinen on 4v. ja käy päiväkodissa 3pv. vko. 5h. eli viikossa on 15 h. hoidossa. Saa askarrella ja leikkiä muiden lasten kanssa.

JKotimme lähellä ei ole leikkipuistoa tai muuta paikkaa tavata muita lapsia. seurakunnan kerhoihin on matkaa n. 4km. ja niihin on 2 vuoden jonotus koska kerhopaikkoja on 10 ja seurakunnan alueella on megapaljon lapsia. ei vain meidän lähettyvillä... eikä ole autoa millä kuljettaisiin.

Vauva vaatii ja valvottaa äitiä öisin joten jo oman terveyteni kannalta olen onnellinen että saan edes 3 päivänä nukkua vauvan kanssa päiväunet jolloin pysyn jotenkin järjissäni.

Onko tilanne teidän mielestänne sitten väärin? tämä on mielestämme se paras ratkaisu perheellemme.

Toiset isät tulevat kotiin ehkä jo lapsen nukkuessa... Ja kyllä 1,5vuotiaskin voi kaivata virikkeitä. Itse katselen päivittäin naapurin pikkuista, joka tylsistyy kotona äidin ja vauvan kanssa. Ei se ole mukavaa lapsellekaan elää vauvan ehdoilla...

Vierailija:

Lainaus:

EN nä e mitään järkeä tuollaisessa! ja onhan lapsilla yleensä isäkin. Ainakin meidän perheessä isäkin on kasvatusvastuussa, vaikka työssä käykin. Hän sitten illalla leikkii ja touhuaa isompien kanssa ja minä teen kotiaskareita ja hoidan vauvaa. Mutta hoidon tarvetta ei ole tullut eikä tule ennenkuin paluu työelämään taas odottaa 2 vuoden päästä..... En voi kuin ihmetellä, jos joku oikeasti on noin laiska :-o

Ei vanhempien oikeudesta saada lapsi säilöön jonnekin työpäiviensä tai opiskelunsa ajaksi... MiIllä perusteella siis joku toinen 5-vuotias olisi oikeutetumpi päivähoitopaikkaan kuin kuvailemasi lapsi? Etenkin jos kyseessä on tosiaan osapäiväinen hoito ja tuttu paikka, missä lapsi JATKAA.

No, ainakin ne äidit jotka pitää ne taaperonsa kotona niin luulevat olevansa jotain megahyviä äitejä tai sit niitä pännii kun joku pääsee hiukki helpommalla. Viekää tekin hoitoon niin tuutte vähän paremmalle tuulelle.

poikkesit aiheesta :) Kyllähän noita paheita löytyy, mutta nyt puhutaankin sitten paheista pahimmasta päästä. Äiti löllöttää kotona vauvaa hoidellen ja esikoinen (pieni taapero) viedään tarhaan sitten saamaan virikkeitä! Lapsihan saa virikkeitä kotona: kuulee perheen puhetta, auttaa äitiä, kuuntelee äitiä, saa halia ja jopa kiukutella äidille, saa ulkoilla omalla tutulla piha-alueella, puistossa, käydä kerhoissa, tavata kavereita. Mitä vielä pieni kaipaa? Mitä tarhassa on sellaista mitä kotona ei saa? Jos tähän saan vastauksen, olen tosi tyytyväinen.

T. ap

...PAITSI, jos vauva ja esikoinen molemmat hurjan vaativia. Esikoiseni nukahti vasta kolmen neljän aikaan aamuyöllä vauvana huudettuaan siihen asti päiväunia. Aamupäivällä nukkui puolen tunnin-tunnin tirsat, muuten vain varttin pätkiä. Jos minulla siinä vielä toinen lapsi olisi ollut pyörimässä, niin ilman hoitopaikkaa en olisi selvinnyt!! Ja tuossa tilanteessa se ei todellakaan olisi ollut laiskuutta.. Silkkaa tyhmyyttä olisi ollut nääntyä väsymykseen, siitähän ne lapset juuri kärsivätkin!!!

Tämän vuoksi meille tulee pitkä ikäero lasten vöälillä, jos seuraavakin on yhtä vaativa allergioineen, niin isompi on sitten jo ainakin suht omatoiminen.

Lisäksi ihmettelen sitä, että hoidossa olo kahtena päivänä viikossa puolipäiväisesti on tuomittavaa, mutta sama aika kerhossa vietettynä ei tee äidistä laiskaa... ONKO JÄRKEE VAI EI?????????????????

Kukaan ei tule teille sitä Hyvän Äidin mitalia luovuttamaan. Korkeintaan presidentti 50. äitienpäivänänne. Sitä kohti kieli vyön alla puuskuttaen ja helpommalla pääseville kääkättäen...go mama go!

Mitä nämä taaperot saavat tarhasta sellaista, jota teidän kodissanne ei ole heille tarjota? Ihan oikeasti! Jos rupeaa puolustuskannalle, on myös osattava kertoa perustelut miksi haluaa, että lapsi on tarhassa, vaikka itse olisit kotona. JOku ehdotti kuria ja ryhmässä toimimista, mutta meillä ainakin nämä asiat onnistuvat myös, vaikka lapset ovat " vain kotona" . Kuri tulee vanhemmilta (rakkautta unohtamatta) ja ryhmässä toimiminen kerhoista ja leikkipuistoista.

Itse hän on kotona 6kk vanhan vauvan ja miehen kanssa ja valittaa kuinka on rankkaa ja ei saa tehtyä mitään. Ymmärrän kyllä hyvin, et jokaisella on oikeus viedä lapsi/lapset päiväkotiin, mut tollasessa tilanteessa kun mieskin on kotosalla??? Sitä mä en voi ymmärtää. Ja sitten pitää valittaa siitä kuin rankkaa on viiä aamulla lapset päiväkotiin, ja sitten jo illalla hakea sieltä. Ja se oma ihana vapaa aika vauvan kanssa jää liian vähäiseksi.

minä en ole tekemisissä ihmisten kanssa, jotka pitävät minua hulluna. Naapurit ovat niin vanhoja, ettei niillä pikkulapsia ole ja mieluummin olen tekemisissä hyvien ystävien kanssa, joiden kanssa voi reilusti olla väsynyt ja vaatia hyvää ulkopuolista hoitoa lapselle, joka sitä jo tarvitsee (yli 3v... eikös sekin ole vielä taapero).. Vältän ihmisiä, jotka suorittavat kotiäitiyttään marttyyrin kruunu otsallaan ja tuomitsevat muita

tai ttoisaalta se kyllä löytyy, sillä en koskaan laita lastani huonoon hoitopaikkaan, silloin olen kotona niin kauan, että hyvä hoitopaikka löytyy..

Kelpaako teille todellakin ihan mikä vaan lapsenne hoitajaksi? Päiväkotihenkilökunta on hyvin pitkälle kehäraakkeja.. hyviäkin on ja ísommalle lapselle ei enää ole yhtä tärkeää minkälaisen henkilön kanssa on tekemisissä (ja ai niin pieniä lapsia te ette laitakaan hoitoon siis alle 5v)

ja pph:ssa on todella iso tarjonta kypsistä ja v:ttuuntuneista, avuttomiin ja todella hyviin.. en mielelläni laita isoakaan lasta tarhaan, joten hyvä pph on kullanarvoinen kun sen löytää

ja tuo tarve on kanssa niin hauska käsite, minusta monien kotiäitien lapset tarvitsisivat nimenomaan tukea kasvatukseen muualtakin kuin kotoaan: KURIA JA KYKYÄ TOIMIA MUIDEN LASTEN KANSSA

niin sinne viedään, vaikka ei oikeasti hoitoa tarvittais. Jotenkin ajatellaan, että on yhteyiskunnan velvollisuus hoitaa meidän lapsia? samalla tavoin kun on yhteiskunnan velvollisuus kouluttaa meidän lapset.

sitä lakia ollaan jo suunnittelemassa, että hoitopaikan saa vain jos sille TODELLA TARVETTA! Pätevä syy hoidolle: vanhempien työ/koulutus ja sosiaaliset syyt. Kohta eivät luuserit enää saa laiskotella vain kotona, kun joutuvat ottamaan oikeasti vastuun tekemisistään. Miksi tehdä siis lapsia, jos ei jaksa/halua heitä hoitaa?

Minusta ihan silkkaa laiskuutta! Mulle on turha tulla tulkuttamaan että tarhassa on enemmän virikkeitä ja kavereita jne. Kyllä viitseliäät vanhemmat löytää niitä muualtakin, esim kerhoita ja avoimista p-kodeista. Siinä menee hoitopaikka joltain tarvitsevalta. Ärsyttää ihan kympillä.

On meillä ollut koliikkivauvaa, allergista, korvakierteistä ja vauva tullut vielä taloon, mutta ei ole tullut pieneen mieleenkään viedä isompia hoitoon, kun olen vauvan kanssa kotona! Ensinnäkin se maksaa ja toisekseen jos äiti on kotona muutenkin niin miksi ihmeessä lapset hoitoon? EN nä e mitään järkeä tuollaisessa! ja onhan lapsilla yleensä isäkin. Ainakin meidän perheessä isäkin on kasvatusvastuussa, vaikka työssä käykin. Hän sitten illalla leikkii ja touhuaa isompien kanssa ja minä teen kotiaskareita ja hoidan vauvaa. Mutta hoidon tarvetta ei ole tullut eikä tule ennenkuin paluu työelämään taas odottaa 2 vuoden päästä..... En voi kuin ihmetellä, jos joku oikeasti on noin laiska :-o

Meillä tyttö 4v ja ollu tarhassa 1v.alkaen.Nyt syntyi vauva ja tyttö 4v. tarhassa 2pv viikossa sen takia että näkee kavereitaan ja muitakin kuin äitinsä naaman.Lisäksi meillä ei ole lähistöllä sukulaisia tms. jotka voisivat välillä hoitaa lapsiamme että pääsisimme edes vaikka lenkille mieheni kanssa kahdestaan. Enkä ole silti saanut lääkitystä mielenterveysongelmiin:) (ainakaan vielä,tarpeesta en ole niin varma;))

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat