Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kommentit (12)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Minä sain kerran saarnan, kun vauvan ollessa 1 kk ajattelin apteekkireissulla samalla ostaa varalta Panadol-suppoja vauvaa varten. Farmaseutti kysyi vauvan ikää ja kun vastasin, hän kertoi aika saarnaavaan sävyyn, että alle 3kk ikäiselle ei saa lääkkeitä antaa kuin lääkärin määräyksestä. Eikä sitten loppujen lopuksi suostunut myymään mulle sitä edes " varmuuden vuoksi" .

aikanaan lastenlääkäri sanoi että alle 3kk kuume on aina merkki oikeasta " taudista" ,ei siis mistään nuhalämmöstä.ELI LÄÄKÄRIIN KIPIN KAPIN!

Vierailija:

Lainaus:

Koska limakalvoilta lääkkeet imeytyvät nopeammin, ja näin myös vaikutus alkaa nopeammin.

Parasetamoli imeytyy nopeasti sekä oraalisesti että rektaalisesti annettaessa. Plasmapitoisuuden huippu saavutetaan rektaalisen annon jälkeen 2-3 tunnissa. Biologinen hyväksikäytettävyys (AUC) on suunnilleen sama kuin tableteilla. Kipua lievittävä vaikutus alkaa n. 1/2 tunnissa, on huipussaan 1-2 tunnin kuluttua ja kestää noin 4-5 tuntia. Kuumetta alentavan vaikutuksen kulku on hieman hitaampi. Vaikutus alkaa n. 1/2-1 tunnissa, on huipussaan 2-3 tunnin kuluttua ja kestää noin 8 tuntia.

Eli vaikutuksen alun kannalta molemmat tavat yhtä hyviä, mutta supon imeytyminen täysin ei ole aina niin varmaa. Mutta jokatapauksessa alle 3kk ikäisen vauvan kuumetta ei pidä alkaa alentamaan ennen kuin lääkärin on selvittänyt syyn mistä se johtuu.

t.farmaseutti ja sh

pitää käyttää lekurissa, mutta Panadolia voi siis sen jälkeen käyttää kipuun ja kuumeeseen. Mun keskonen sai jo sairaalassa Panadolia kipuun.

Se kun ei ole pelkkä paino joka annokseen vaikuttaa, niihin ohjeannoksiin on arvioitu että iässä x oleva lapsi painaa sen tietyn määrän. Siksi lääkäri voi määrätä lääkkeen eri annoksella (panadolinkin) tuonikäiselle.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat