Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Kommentit (7)

Eli näin yleisesti, niin käypä vaikka ETUOVEN sivuilla netissä. Siellä sitten uusia/rakenteilla olevia omakotitaloja. Eli niillä rakentajillahan on jo tontti ostettuna ja luvat hankittuna,piirrustukset tehtynä. Jos heti alusta ehtii mukaan, voi jotain seiniä ehkä siirrellä tms. Muuten kyllä pitää tyytyä heidän ratkaisuunsa talon mallista. Sitten maksetaan joku käsiraha, loput kun talo luovutetaan teille. Itse valitaan pintamateriaalit, keittiön kaappeja väri ja jotain tollasta. Niillä on hintahaarukka valmiina mitä mikäkin saa maksaa. Jos haluaa kalliimpaa, maksaa sitten tietysti erotuksen. Tai esim. me otettiin halvempi laminaatti lattiaan ja erotuksella kalliimmat laatat seinään.

Kannattaa vaan ottaa tarkkaan selvää kenen kanssa talokauppoja tekee. Rakennuttajasta pitää ottaa selville kaikki mahdollinen ettei ole pulassa itse jos on vaikka konkurssikypsä yritys. Mutta riskejä nyt on maailma täynnä. Kaikessahan ne pitää ottaa huomioon.

Tämä siis todella on avaimet käteen-talo. Vähän harmittaa kun niistä puhutaan ja sitten pitää itse tehdä kuitenkin sitä sun tätä.

Ainut mikä näissä yleensä jää itselle, on piha. Ne tasaa sen ja tuo maata, mutta pintamulta pitää itse hankkia. Tai kyllähän ne senkin rahasta tekee.

Meidän mielestä ihan loistojuttu, me ei oltaisi tässä elämäntilanteessa voitu itse alkaa rakentamaan. Ja kuten sanoin, halvemmaksi tulee näin.

Selvensiköhäntämä nyt yhtään...

Meille tulee sellainen ja siinä ei todella tarvitse tehdä itse mitään. Pintamateriaalit ollaan itse valittu, mutta siinä ei hiki tule. Ja tarkoitan todella, että ei mitään muuta.

En tiennyt tästä vaihtoehdosta mitään, netistä sattumalta löysin. Isot rakennusliikkeet tekevät. Tekevät noin kymmentä taloa kerralla ja ostavat siis isot määrät tavaraa. Tulee kaikkein edullisimmaksi. Jälki on loistavaa ja aikaa kuluu vajaa vuosi. Kannattaa ottaa selvää tästäkin vaihtoehdosta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Budjetti piti hyvin: talon hinta oli tietysti se mikä oli sovittu. Pintamateriaaleihin ja kaapistoihin teimme muutoksia joista tuli muutaman tuhannen euron lisälasku.

Muutenhan tuo loppusumma koostuu perustustöistä, kaivosta ja jätevesipuhdistamosta: ne tehtiin itse. Perustusten teossa oli aika iso homma,: maansiirtotöitä, hiekan ja soran ajoa tontille, aineksen tiivistystä jne. Mies uhrasi varmaan 2-3 viikkoa niille hommille, apuna tietysti alan ammattilaisia. Myös rakennussiivous oli meidän kontolla, se ei tosin ollut iso homma. Itse tehtiin myös sadevesiviemäröinnit ja routaeristykset talon ulkopuolelle sekä maalattiin talo yhteen kertaan (tosi iso homma!)

Teimme päätöksen talon ostamisesta 10/2004 ja muutimme 7/2005.

Olemme nyt muutaman kuukauden asuneet uudessa kodissa. Rakennusaikana kaikki meni hyvin, työt tehtiin ammattitaidolla ja aikataulussa. Mitään pahoja puutteita ei ole ilmennyt ainakaan vielä.

Yllättävän paljon silti jäi omia hommia, vaikka kyseessä oli avaimet käteen-ratkaisu, se kannattaa huomioida.

Omien töiden osuus oli täysin samanlainen edellisen vastaajan kanssa. Peruspaketin lisäksi halusimme tiiliverhouksen, minkä teettäminen kuului meille. Tämä myös nosti budjettiamme. Lisäksi tilasimme yläkerran levyvalmiina sekä portaat. Tämä olikin hyvä ratkaisu, sillä se on nyt toiminut näppäränä lisätilana pari vuotta, ja sen sisustaminen pyörii kokoajan mielessä. Muuten meillä saattaisi asia lykkääntyä ja lykkääntyä... Näitä lisäyksiä lukuunottamatta ja niistä huolimatta kustannukset pysyivät budjetissa.

Me ollaan myös oltu tosi tyytyväisä taloomme. Puutteita ei ole oikeastaan ollut. Katsoin juuri Finndomon nettisivuilta, että pohjaratkaisutkin ovat kehittyneet meidän talomme ratkaisuihin nähden paremmiksi. Talokaupat teimme 6/2003 ja talo luovutettiin meille 2/2004. Kevään aikana muurattiin ulkoverhous ja seuraavana keväänä tehtiin pihatyöt. Yläkerta on vielä kesken, ja valmistuu sitä mukaa, kun varoja löytyy.

Mä kyllä suosittelen varauksetta tällaisen talon hankkimista. Mulle ainakin on suurempi ilo siitä, että listat on suorassa kuin siitä, että se on omin kätösin tehty. Saa sitä tässä projektissa tehdä paljon muutenkin!

Voisitko hiukan kertoa lisää? Siis mitkä rakennusfirmat tekevät tällaisia taloja? Ja missä päin Suomea? Kuka tekee teidän talonne?

Olisin erittäin kiitollinen jos kertoisit lisää, ihan mitä tahansa!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat