Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kestää kuulemma aamusta iltapäivään, kyseessä testejä ja haastatteluja. Onko kokemuksia millaset testit on? Kaikki neuvot tervetulleita, vaikka tiedän että oma persoonahan se loppupelissä ratkaisee. Olisin kovasti kiitollinen, jos testin kokeneet jaksaisivat valaista:)

Kommentit (20)

älä stressaa. esim. tuossa piirrustustehtävässtä tärkeintä on se, että vain piirtää kuviin jotain esittävää...laskea osaa hieman päässä ja haastatteluissa osaa kertoa itsestään ja miksi hakee

:DDDD Kun joku tossa aikaisemmin senoi niiden olevan palikkatasoa..

Alkoi niin naurattaan kun anopin superminiä oli pompannu just matikan takia! Ja tämä superminiä en ole minä vaan joka on muuten anopille ihana ja aina oikea ja paras!

Pliis kertokaa niin saan oikeesti nauraa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Olen niiiiiiiiiiiiin monta vuotta haaveillut alan vaihdosta ja nyt vasta selviää olenko sopiva alalle. Olen varmaan ihan hermoraunio jos en sovellu. Toi aitajuttu oli hyvä! Lisää tollasia jos tiedätte;) Tosin ymmärrän ettei testeissä voi pluffata eli sopii tai ei sovi.. AP.

jos siellä on sellainen " jatka kuvaa" -juttu, niin KUULEMMA ei ainakaan aitaa kannata piirtää, luulevat vielä, että sulla on jotain käsittelemättömiä asioita sisälläsi tms. :D

Itse ajattelin vastata, koska haluaisin erikoistua lapsiin ja nuoriin, että haluan työskennellä heidän kanssaan. Tykkään touhuta lasten kanssa, he ovat aitoja, antavat paljon ja heiltä voi myös itse oppia paljon. Vaikka työskentelisin lasten kanssa, kysessä on myös koko perheen hyvinvointi, kertoa vanhemmille lasten kehityksestä, vuorovaikutus koko perheen kanssa. Oisko paha sanoa, että tulevaisuudessa haluaisin vielä jatkaa monimuoto-opiskelulla sosionomiksi, johon nyt minulla ei ole taloudellista mahdollisuutta. Eli saisin arvokasta kokemusta työskennellä lasten kanssa, josta voisin erikoistua lastensuojeluun. ap. Voisin kirjoittaa aiheesta vaikka romaanin, mutta tässä vain lyhyesti.

heitä tarvitaan. Kuka hoitaa lapsesi kun olet esim. töissä? Miten voit sanoa että koko terveydenhoitoala on syvältä; kuka sinua hoitaa kun olet sairas? ap.

Psykologit katsovat niistä mm. sitä, missä järjestyksessä kuvat on piirretty ja mihin kohtaan ne sijoittuvat ruudussa, onko piirretty tavanomaista vai hyvällä tai negatiivisesti poikkeavalla tasolla erikoista tms. Tehtävien tekoon säädetyt aikarajat mittaavat stressinsietokykyä.

Noista matematiikan tehtävistä ei kannata huolestua, ne antavat kuvaa yleisestä taitotasosta ja esim. jos osoittautuu huippulahjakkaaksi tai älykääksi, ei ole välttämättä maailman paras lähihoitaja sillä lähihoitajan työssä tärkeämpää on sosiaalisuus ja empaattisuus, tieteellisesti ja teoreettisesti suuntautunut ihminen tuskin jaksaa hoitotyötä vuosikausia.

Haastattelussa tosiaan kannattaa olla oma itsensä ja ryhmätilanteessa sopivasti sosiaalinen. Haastattelija saattaa joskus testata pyrkijöitä olemalla tahallaan hankala, siinä katsotaan provosoituuko haastateltava helposti.

Työskentelen itse koulutusorganisaatiossa, jossa koulutetaan myös lähihoitajia. Yllä olevat tiedot on sosiaali- ja terveydenhuoltoalan opettajilta, jotka ovat mukana opiskelijavalinnoissa.

katso haastattelijaa silmiin, papereita ja työtodistuksia mukaan, käyttäydy reippaasti ja kohteliaasti. Kerro kiinnostuksestasi hoitoalaan. Ja jos sulla sattuisi olemaan esim. vanha huumejuttu, ei kannata mainita . :) Onnea!

Niissähän on eka joku viiva tai pari, ja niistä pitää sitten jatkaa ja keksiä itse kuva. Käytä mielikuvitusta :) Minä sain positiivista naurua piirtämistäni bakteereista (mulle sanottiin että kukaan muu ei aikaisemmin niistä viivoista ollut bakteereita piirtänyt ;))

Ne matikan kysymykset on oikeasti aivan käsittämättömän helppoja. Kaikki menee oikein, kunhan yläasteen matikan numero on vähintään kasi. Osa saattaa olla ns. kompia, eli kannattaa lukea kysymys tarkkaan. Huolimattomuusvirheet on matikan tehtävissä yleisimpiä. Aikaraja on olemassa sitä varten, että nähdään kuinka lahjakas olet matemaattisesti. Jos sulla jää puolet tehtävistä tekemättä (vaikka kaikki olisivatkin oikein), ja muut saavat 3/4 paperista tehtyä, niin silloin sua ei ehkä pidetä ihan yhtä lahjakkaana kuin muita ;) Mutta kysymykset ja tehtävät itsessään on tosi helppoja!

Sosiaalisuus ja puheliaisuus on aina plussaa, varsinkin psykologin haastattelussa. Kannattaa vastata muutakin kuin kyllä ja ei, vähän perustella ja jutellakin, ja sanoa hieman ylimääräistäkin ihan omasta aloitteesta. Yritä näyttää itsevarmalta ja luottavaiselta.

Mitään ei tosiaan kannata feikata, papereihin kannattaa laittaa ajatuksiaan, eikä jäädä miettimään että mikä kuulostaa mahdollisimman hienolta ja kivalta ja hyvältä psykologien korvaan. Siitä jäät kiinni!

Haastattelija oli todella hapan ja suhtautui vittumaisesti. Psykologisissa kysymyksiä kolmatta sataa ja matematiikan tehtävät on ihan palikkatasoa. Persoonallisuus testi testaa tietysti persoonallisuutta, sitä en tiedä mitä siihenkin pitäisi vastata.

- Osallistu keskusteluun. mutta anna muidenkin puhua

- Kuuntele muita OIKEASTI

- Älä tyrmää muiden mielipiteitä, vaikka olisit itse erimieltä.

- Ole kannustava muiden kommenteille (ei kuitenkaan kaikkiin kommentteihin liioitellun kannustava)

koska psykologisissa testeissä testataan samaa asiaa monella eri tavalla ja silloin jää helposti feikistä kiinni. Ryhmätehtäviin antaisin sellaisen neuvon että kannattaa antaa tilaa muillekkin ja kuitenkin tuoda itseään esille, muttei muiden kustannuksella.

Se tekee ne vaikeaksi (ainakin minulle sh pääsykokeissa).

Vierailija:

Lainaus:

Alkoi niin naurattaan kun anopin superminiä oli pompannu just matikan takia!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat