Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mummo on yksinäinen kuin piru, ja ihan omaa syytä. Eipä niin pientä asiaa toisessa ihmisessä olekaan, etteikö hänen asiantuntevat ja kaikkitietävät ohjeensa ennättäisi tavalla tai toisella perille. Itse hän ei käy missään, ei soita kuin muutamille, mutta silti odottaa että hänelle soitellaan ja huomioidaan. Kun soittaa, ei tule muuta juttua kun valitusta, yleistä haukkumista kun ihmiset ovat sitä ja tätä, ehkä vähän itsekehuja ja joskus lopuksi havahdus että " oletko nyt muistanut järjestää ulkovaraston kuten neuvoin..." . Hyvinä päivinä hän on jopa miellyttävä. Pisteliäisyys ja ilkeily johtuu suuresta ja syvästä yksinäisyydestä ja ehkä mielenlaadusta, jolle mikään lähimmäisen teko ei ole riittävä tai ainakin ne unohtuvat nopeasti.

Ihmisenä siis ihan täysi mörkö, mutta kuitenkin yksinäinen sukulainen. Oikein käsiteltynä ja pitkällä pinnalla mukavaakin seuraa, jos sille päälle sattuu. Helpommalla pääsisin jos lakkaisin kuormittamasta itseäni hänen huomioimiseksi ja jättäisin yhteiskunnan huollettavaksi. Toisaalta hän ei ole niin paha kun tuntuu vaan hänellä on vain niin paha olla. Voisinko kuitenkin pitkämielisyydellä olla hänelle avuksi, niin että vanhuuden viime päivät avautuisivat valoisina? Mitä te tekisitte?

Kommentit (9)

niin tottuneet siihen omaan aikaansa ja miten silloin toimittiin, tehtiin, kuka kunnioitti ketäkin yms., joten vaikea heidän on muuta olla.

Lapsettomuutensa vuoksi hän pitää sisarusten ja serkkujensa perheitä ja lapsia ilmeisesti tämän vuoksi velvollisina osoittamaan hänelle huomiota. Hän on myös hyvin tarkka laskemaan, kun on muistanut häntä milläkin tapaa ja odottaa ihmisiltä hyvin outoja. Esimerkiksi jos hän lähettää satunnaisesti ja yllättäen valitulle serkkunsa lapsen lapselle nimipäiväkortin, tämän yllättyneen pikkusukulaisen pitäisi heti vastata korttiin pitkällä kirjeellä. Jos näin ei tapahdu, serkku saa viestin lähteä ojentamaan huonotapaista lapsenlastaan, joka ei välttämättä edes tunnista kortin lähettäjää.

Nämä hyvin oudot piirteet vahvistavat vain sitä, että yksinäisyydessään hän luo itselleen mielikuvan, että sen ja sen " kuuluu" kuulua hänen lähipiiriinsä, koska oikeasti läheisiä perheenjäseniä ei ole, ja ilmeisesti luulee että pakottamalla ja syyllistämällä voi saada itselleen vierailijoita ja perhettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

erotuksella että tämä rouva onnistuu välillä sotkemaan asioita oikein kunnolla. saattaa soittaa minulle kuudelta aamulla ja ilmoittaa että hänelle tulee vieraita, tänne siivoamaan. ja jos en mene, luvassa vähintään kuukauden mykkäkoulu ja lisäksi soitellaan kaikki sukulaiset läpi että kuinka paha ihminen olen;) kerran oma veljeni melkein tuli silmille kun olin ollut " epäkunnioittava" , oli kuullut mummun väritetyn version asioista. yritän suhtautua yleensä siihen tyyliin että mummu on vähän kaheli vanhuuttaan, mutta hankalaa se on.

Mummo, tai kukaan muukaan, ei anna minulle millään lailla käytöksessä ja sen puutteessa apuja siitä hyvästä, että olen nuori. Sitähän tässä tarkoitetaan.

On todella itsekäs ja pisteliäs persoona, mutta olen jo luovuttanut sen suhteen että siitä enää muuksi muuttuisi. Täytyy yrittää ottaa huumorilla mummon oikut... :)

minun mummo ei koskaan itse soita eikä ole koskaan käynyt luonamme, vaikka asuu aivan lähellä. sitten syyllistää, kun en koskaan käy! vituttaa! jos joskus kysyn, millon sopisi tulla käymään, hän vastaa että käy millon vaan, mutta sovitaan silti etukäteen, koska hän on niin paljon menossa ettei ole koskaan kotona! ylpeilee sillä...

Toiseksi, neuvojen voi antaa mennä toisesta korvasta ulos. Sanoo sitten myöhemmin, että päätinkin tehdä näin. Kyllä siitä hyvää karmaa tulee, jos hoitaa lähimmäisensä, olivat he sitten kuinka ärsyttäviä tahansa. Avuttomuus, mikä tunne vanhuksillakin usein on päällimmäisenä, tekee ihmisistä monesti hyökkääviä.

esim bingoon tai johonkin vanhusten jumppaan. Siellä kun hän muutaman kerran käy niin varmasti saa sieltä ikäistään juttuseuraa ja mieli virkistyy. Ja luulenpa että kun saa siellä muille mummoille valittaa elämäänsä niin ei sitten sinulle niin valita.

Minulla on samanlainen sukulainen... Ja hän kyllä pisti ajatuksen ihan nauruksi kun sanoin että lähden sen kanssa bingoon. Mutta jo ensimmäisellä kerralla hän jutteli siellä toisten vanhusten kanssa ja siellä sitten nauroivat minulle että et sinä lapsikulta näistä asioista voi ymmärtää jne... Minä myhäilin tyytyväisenä! Sittemmin hän on tilannut taksin ja ajelee sillä bingoilemaan ja jumppaan.

Kokeile ainakin! Muutaman tunnin ehkä menetät elämästäsi kun vietät ne tämän kärttyisen mummon kanssa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat