Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

lisägallup: tupakoitko, oletko rasisti?

Sivut

Kommentit (80)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tupakoin silloin tällöin. Teen töitä maahanmuuttajien kanssa ja elän heidän keskellään. En pidä itseäni rasistisena, mutta ikävä kyllä romaneista niin paljon huonoja kokemuksia, että ennakkoluuloja heitä kohtaan kyllä on.

Poltan joskus viikonloppuisin jos otan alkoholia, en kuitenkaan nyt kun olen raskaana.

En pidä itseäni rasistina. Tiedostan kuitenkin omaavani ennakkoluuloja tiettyjä ihmisryhmiä kohtaan (eli siis olen rasisti?) mutta pyrin pitämään itseni niiden " yläpuolella" ja olemaan leimaamatta kaikkia ko. ryhmien edustajia.

Ilmeisesti rasismini ei näy minusta mihinkään, koska olen toiminut ko. ulkomaan asumisen jälkeen maahanmuuttajien (aikuisten) kouluttajana. Oppilaitoksen esimies istui alkuun tunneillani itse sen vuoksi, että katsoi, olenko rasisti. Se kuulemma näkyy erittäin herkästi.

Ei, en karta erivärisiä. Olen heille aivan yhtä ystävällinen kuin kenelle tahansa. Mutta jos tapaan sen maan asukkaita, missä olen asunut (kahdessa eri maassa) niin olen erittäin varauksellinen.

- En luota kaikkeen mitä puhuvat

- en usko suoralta kädeltä, että koulutus on omalla työllä ansaittu, vaan piilo-olettamuksena mietin, onkohan se tutkinto rahalla ostettu

- mietin ehkä, miten alhaisesti hän mahtaa kohdella vaimoaan

- jos kyseessä on kauppias, en osta yhtään mitään

- jos kyseessä on kouluttamaton tyyppi (heitä nykyään harvemmin tapaa Euroopassa), niin pidän häntä erittäin yksinkertaisena.

Juu, tuossa se ydin tuli: pidän heitä YKSINKERTAISENA - kunnes toisin todistetaan. On minulla positiivisiakin kokemuksia, mutta aika harva on kyennyt " todistamaan toisin" .

Negatiiviset kokemukseni ovat tulleet sitä kautta, että olin kummassakin maassa itse rasismin kohteena. Minulle oli jopa kymmenenkertaiset hinnat, koska olin väärän värinen.... liian valkoinen siis.

Todettakoon vielä, että kuulemani mukaan joka ikinen sinisilmäinen suomalainen on muuttunut rasistiksi ko. maassa. Suomessa sanotaan, että sellainen ihminen on rasisti, joka ei tunne ulkomaalaisia. Olen TÄYSIN eri mieltä.

Lisäksi haluan todeta, että lapseni eivat ole koskaan kuulleet minun puhuvan näistä asioista, mitä juuri kirjoitan nyt.

Mutta varmasti he poimivat jotain omista neuvoistani: asumme jälleen ulkomailla, ja olimme taannoin leikkipuistossa. Molemmat lapseni olivat jonottamisen jälkeen päässeet kääntämään yhtä vipua yhdessä telineessä.

Paikalle tuli tummahiuksinen poika. Änkesi lähemmäksi, kiilasi, yritti ottaa vivusta kiinni. Vielä aikoinaan olisin sanonut lapselle " anna tuon toisen pojan leikkiä, sinähän olet tätä jo kokeillut" . En enää- nyt sanoin: " älä päästä irti! Älä missään nimessä päästä irti. Pidä kiinni! Se poika kiilaa sinut, jos yhtään päästät otetttasi. Älä anna sen ottaa sitä sinulta!" .

Mitä tämä kertoo? Se kertoo tietynlaisesta kokemuksesta. Ja jostain syystä se kokemus liittyy useimmiten tiettyyn ihon-, silmien ja hiustenväriin.

Vierailija:

Lainaus:

Millaisia negakokemuksia? Tarkoittaako asenteesi, että kartat tiettyjä ihmisiä, vai sitä, että olet heille avoimen vihamielinen?

Aiotko siirtää asenteesi eteenpäin lapsillesi?

Oma äitini on aina kammoksunut kaikkea erikoista, jopa pitkätukkaisia miehiä. Hän ei saanut kasvatettua minusta kaltaistaan.

Joku edellä sanoi olevansa roturealisti. Itse kutsuisin itseäni kulttuurirealistiksi.

Vanhempien töiden takia asuin ison osan lapsuudesta ja nuoruudesta eri puolilla Aasia ja Afrikkaa, ja tiedostan hyvin kahtiajaon meihin ja muihin, joka toimii molempiin suuntiin erilaisten kulttuurien välillä. Itse kartan Suomessa kontaktia esimerkiksi romaneihin. Kun käyn vanhempieni luona kylässä nykyään keskisessä Afrikassa, asumme vartioidulla compundilla emmekä luota täysin henkilökuntaan.

En kirjoittanut tuota viestiä rauhanturvaajamiehistä mutta siis rauhanturvaajien (myös " länsimaisten" ) on todella esim. Kosovossa käyttävän prostituoitujen (jotka tavallaan " pakotetaan" prostituoiduiksi) palveluja usein vielä todella pilkkahinnalla.

Vierailija:

Lainaus:

Vierailija:

Lainaus:

19, missäs päin miehesi on ollut rauhaa turvaamassa. Suurin osa rauhanturvaajamiehistä syyllistyy raiskauksiin tai ainakin hyötyy perheiden köyhyydestä ostamalla prostituoiduilta palveluja. Esim tanskalaiset Kosovossa

Miksi minua pidetään rasistina, jos en hyväksy sitä, että jotkut ihmiset saavat vapaasti pilata muiden ihmisen terveyden syöpäkääryleidensä kanssa?

t. " jankuttava" FM

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat