Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hellurei!

Alkaa kohta olla kiirus joulukorttien kanssa. Tänäkin vuonna sukulaiset ja tutut saavat kuvan kahdesta pikkutontustamme. Nyt sitä vaan miettii, että minkälaista rekvisiittaa voisi kuviin laittaa? Syötävät (kuten omenat tai piparit) olen todennut silleen vähän hankaliksi, että sitten lapsilla on ihan omituiset ilmeet ja posket pullollaan. Joulukuustakaan en vielä tähän hätään saa aikaiseksi. Ja tähän loppuivatkin omat ideat.

Ideat siis tervetulleita! J

Ja jos olet vaikkapa joskus nähnyt ihanan joulukortin, missä on lapsia, kerro toki!

Kommentit (17)

toissavuonna oli esikoinen vauva ja joulukuvassa köllötteli valtaisassa joulukuusenpallokasassa;) Viime vuonna istui nojatuolissa lampaantaljan päällä, vieressä kynttilälyhty. Tänä vuonna ei vielä olla mekään keksitty hyviä ideoita joten odotellaan kehittyykö ketju :)

ihan vain tiedoksi, että aika monet aikuiset eivät voi ymmärtää, miksi joulukortissa pitää olla lasten kuvat. Itse kuulun myös tähän kategoriaan. Joulukortti on joulukortti, en halua mainostaa lastani, että katsokaas nyt kuinka erinomainen lapsi tässä on - joulukorttina. Jos haluan lähettää lapsestani kuvan jollekin teen sen sitten erikseen...

En halua mitenkään lannistaa ketään lapsestaan joulukorttia tekevää, itse aikoinani en vain voinut tajuta, miksi joku lähettää tonttupukuun puetusta lapsestaan minulle kuvan jouluksi, ennenkuin tajusin, että ahaa, tämä on siis se joulukortti. Itse en oman lapsen saatuani ole tehnyt enkä ole tekemässä moista joulukorttia.

Mutta kaikin mokomin siis, halusin vain sanoa, että kaikki saajat eivät välttämättä ymmärrä näitä kortteja. Toivottavasti kukaan ei nyt pahastu, tämä meni vähän myös Off the Topic.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

joulukortti on tapa muistaa ihmisiä joulun aikaan. Mukavaa, kun joku ajattelee minua niin paljon, että lähettää ylipäätään jotain. Minulle ei tulisi mieleen arvostella toisten lähettämiä joulukortteja, syitähän löytyisi vaikka kuinka: Tonttuja (mihin kristillisyys on unohtunut?), Jeesus-lapsi (yliuskonnollisuutta), talvinen kuva (pilkantekoa, kun on kuitenkin musta joulu), lahjoja (kaupallisuutta), invalidiliiton kortteja (ilmaiseksi saatu, onkohan niistä kuitenkaan maksettu mitään?) jne.

Kuulun siis siihen ihmisryhmään, joka ottaa kuvan lapsistaan ja teettää siitä joulukortin. Yleensä se kuva ei tule tuosta vaan, vaan sen eteen nähdään aika lailla vaivaa. Nippu kortteja Tiimarista tulisi aika paljon helpommaksi ja halvemmaksi. Ajatuksena on kuitenkin saada aikaiseksi yksilöllinen ja kaunis kortti. Viime vuoden versiossa ei edes erottunut lasten kasvoja, kun tontuilla oli aikamoiset joulukiireet. Korttien tekeminen on ollut harrastus (muulloinkin kuin jouluna) ja tuottanut tekijälleen mielihyvää. Ihan pienen pieni särö siihen hyvään mieleen nyt tuli, kun en ollut asiaa osannut tuolta kantilta ajatella. Muilta saaduista korteista on ollut mukava seurata toisten lasten kasvua, jopa jo lapsettomuusaikana. Jostain syystä juuri ne kortit ovat edelleen säästössä. En ollut osannut kuvitella, että omat korttini saattavat aiheuttaa reaktion: voi ei, taas jonkun lapsia tonttupuvuissa.

... kun herätti tuttuja muistoja nuo muutamat mielipiteet lastenkuvista tehdyistä joulukorteista. Itselläni on takana pitkähkö lapsettomuus- ja hoitohistoria ja voi kuinka muistan silloin kammoksuneeni kaikkia postiluukusta tipahtaneita lapsenkuvajoulukortteja. Muutenkin jouluna, lastenjuhlana, oma lapsettomuus korostui, ja moiset kortit olivat omiaan lisäämään katkeruutta. Silloin muistan vannoneeni etten ikinä itse askartelisi lasteni kuvista joulukortteja - mikäli joskus lapsia saisin...

Vaan toisin kävi :) Pakkohan sitä oli viime vuonna tyttöjä väkipakollakin kuvata tonttulakit päässä jotta saatiin edes jonkunmoinen joulukortti aikaiseksi... ;o) Mutta siltä osin päätökseni kyllä piti, ja pitää edelleen, että harkitsen suht tarkkaan, kenelle moisia valokuvakortteja lähetän. Isovanhemmille ja kummeille toki - ja muillekin sukulaisille / ystäville, joiden mieltä tiedän kuvien lämmittävän - mutta en lapsettomuudesta kärsiville ystävilleni, joiden tiedän ajattelevan asiasta kuten minäkin aikoinani ajattelin.

Meni siis ohi otsikon tämäkin viesti :) Kiitokset hauskoita ideoista - kai sitä tänäkin vuonna tulee jonkinlaiset kortit mummeille askarreltua... mikäli neidit suostuvat kuvattaviksi niin ettei kuvissa ole turhan teennäinen ote ;)

Minusta on hauska saada lasten kuvia joulukortteina periaatteessa, mutta miksi niiden kuvien pitää olla niin " teennäisen nättejä" ? Pistetään lapselle tonttulakki päähän ja parhaat päälle. Sitten kasataan ympärille kaikki mahdollinen joulurekvisiitta: on lyhtyä, lahjaa, kynttilää... Voiko teennäisempää olla kun joulun lavastaminen joskus marraskuussa.

kuvassa oli sisarukset kylpyammeessa, istuivat vyötäröään myöten kylpyvaahdossa. kuva oli liimattu korttipohjalle ja sen yläpuolelle lasten äiti oli askarrellut ohuesta narusta, huovasta jne. pyykkinarun jossa oli sitten kylpevien " pikkutonttujen" vaatteet kuivumassa. eli narulle oli ripustettuna tonttulakkia, pöksyä ja mekkoa jne., jostain äiti oli löytänyt vielä pienet pyykkipojatkin!

kortti oli minusta tosi ihana ja erilainen! olenkin ajatellut että pitäisi joskus plagioida idea mutten ole vielä saanut aikaiseksi, on kuitenkin aika työläs tehdä.

Meillä on ollut tapana kuvata lapset kesän kauneimpien kukkien loisteessa(arboretumissa esim. ), uimarannalla jne. kun iho on päivettynyt ja mieli iloinen.( kOska tuo talvikuvaus ei ole niitä helpoimpia lajeja.)

Ja sit laittaa joulunpunaisiin kehyksiin tai valita sopivat raamit valokuvaliikkeen komeista valikoimista ja teettää ne valmiiksi joulkorteiksi. Näin 9 vuoden ajan. Ja vain yksi suuttunut vastaanottaja, joka ei ymmärtänyt! Olisi pitänyt minun tajuta ettei hän kerta kaikkiaan halua vuosien jälkeen nähdä lapsieni iloisia kesäisiä naamoja.Nyt traditio loppuu, kun nuorimmaisenkin on jo mielestäni liian iso tähän. Nyt sit pelkät ihanat kesän punaisena hehkuvat ruusukuvat saavat kelvata. näin meillä.. mutta taaplatkoon kukin omia polkujaan...hyvää joulumieltä kuitenkin sydämessä.

Olen jo tässä myös pähkäillyt että tekisinkö kortit itse vai ostanko valmiina mutta nyt taidankin alkaa filmaamaan lapset ja tekemään joulukortit itse!

Minusta kuvat on kivoja, myös sellaisilta esim vanhoilta opiskelukavereilta saadut kortit, joissa näkee lasten kasvava ja edes näkee lapset joita ei ehkä muuten juurikaan tapaa. Mutta kivoimpia ovat olleet sellaiset hauskat, luovat, aika tavallisissa tilenteissa otetut kuvat joissa on ollut koko perhe vaikka pulkkamäessä tms puuhassa. Silloin viesti on vähän toinen: ME toivotamme teille hyvää joulua, emme vain esittele lapsia.

Lasten kuvista en ole pitänyt kun nakupellet on istutettu tonttulakit rivissä poseeraukseen.

Nuo pakkopullakuvat ovat tosi yäk.

Mutta niitä ideoita. Kummilapsesta olen saanut hauskoja näppäistyjä kuvia esim. puhaltamassa kynttilää, pulkkamäessä, kättelemässä ostarin joulupukkia, tekemässä lumienkeliä jne. Ja lapsen rakentamasta lumilyhdystä iltahämärässä saa kanssa kivan kuvan.

Moni muukin on hyödyntänyt hyviä ilme- ym. kuvia esim. pöytään kyynärpäillään nojaavan lapsen selkään on maalattu siivet ja pään yläpuolelle sädekehä kimalleliimalla(rafaelin enkeli-idea?). Itse olen jälkikäteen askarrellut saksi-liima-tekniikalla huovasta tonttulakkeja onnistuneen kuvan päälle.

Punaiset verhot, lakanat, olkipukki, lampaantalja, iso pölkkytonttu,joulukoristeet jne. tenavalle viereen/ käteen ja napsimaan. Joku niistä sadasta kuvasta onnistuu ; P kun muksulle antaa oman ajan laittautua.

Ensi vuonna taidan antaa muksujen joulukoristella pihan sypressin ja napsin siitä touhusta kuvia : ) Tän vuoden kortit on jo melkein plakkarissa. Askarteltuja, ei valokuvia.

Ja ihan nätti peruskuva saa uutta ilmettä, kun laittaa Tiimarin aukollisiin kortteihin ja vähän hlökoht. koristettta päälle.

joiden kuvissa perheen lapset oli istutettu teennäisen näköisenä riviin tonttulakit ja pyhäpuvut päällä. Minusta ne olivat aika kauheita...

MUTTA nyt kun itselläni on jo kaksi lasta, niin täytyy myöntää että nykyään pidän lapsista teetettyjä kortteja aivan ihanina! Siis huomioon ottaen se, että lapset kuvissa todella ovat " söpöjä" (eli puettu tontuiksi tms. ja tekevät jotain muutakin kuin istuvat vakavina rivissä :) ja minulle suht koht läheisiä. Samoin olen itse teettänyt esikoisesta ekana jouluna tonttu-jouluvalojen-kimpussa-kuvakortteja, joita lähetin läheisimmille ystäville ja sukulaisille. Ja kaikki ovat oikein erikseen näitä kortteja kehuneet ja kiitelleet - tuskin valehtelivat kun olisi hiljaakin voinut pysyä ;D

Itse näen asian myös niin, että esim. kaukana asuville isoisovanhemmille ja muille lapsen kuvasta teetetty joulukortti on tosi ihana tervehdys harvoin nähtävältä rakkaalta lapselta.

Eipä mua ainakaan koskaan ole häirinnyt jos joulukortissa on lasten kuvat. Miehen sukulaiset asuu kaukana, joten nähdään harvoin, ja siksi oon ajatellu että on kiva lähettää kuva lapsesta. Eli kaverit ja sukulaiset saa ainakin meiltä kortin, jossa on lapsemme kuva.

Viime jouluna tyttö oli 3kk, köllötteli sinisen kankaan (peitti siis koko taustan) päällä pelkkä vaippä yllä, ja h&m:n enkelinsiivet oli selän alla. Näytti siis pikku enkeliltä suloisine makkarajalkoineen. Kuulin myös, että joku oli käyttäny vastaavia siipiä isommalla lapsella, niin että lapsella oli valk. vaatteet, siivet ja kynttilä kädessä.

Tänä vuonna otetaan kuva ehkäpä ulkona, mikäli saadaan vielä lunta. Lapsellamme on reiman punainen haalari, jossa hiippa-mallinen huppu, näyttää siis ihan tontulta kun on huppu päässä. Tai sitten otetaan sisällä kuva, niin että tytöllä on tonttulakki tms. Sen näkee sitten. Ehkäpä ei saada koko tyttöä kuvaan kun on niin eläväinen tapaus :)

minusta esim. serkun lapsen kuvalla varustettu joulukortti on ihan kiva. Harvemmin heitä näkee livenä, joten kiva vähän seurata kasvua joulukorteista. Minä myös talletan tuttujen ja sukulaisten valokuvakortit albumiin muiden kuvien joukkoon. Ei niitä nyt niin paljon kerry...

Viime vuonna meidän pikkutonttu kauli piparitaikinaa.

Edellisvuonna " paketoi" joululahjoja.

Vauvajouluna kölli ja piteli valoletkua.

Ulkona voi ottaa peuhukuvia, jos lunta on. Lumienkelien tekoa, jäälyhdyn ihmettelyä, joulupukin kirjeen piilottelua, kauralyhteen laittamista...

Ikkunasta voi sisältä kurkata ulos, ja ottaa kuvan ulkoa, ikkunalla kynttilä, paperilumihiutale tms koristeita.

-Miusu

Kun ei vielä ollut tuota vauvaa, niin mua vähän ärsytti noi vauvat joulukorteissa. En osaa sen tarkemmin analysoida, mikä niissä mätti. Ehkä se, että niitä tuli vähän sieltä sun täältä. Nyt oon sit kuitenkin aatellu, että joillekin läheisille ois kiva laittaa tuollanen kortti. Mutta tällä hetkellä kyllä laiskottaa sen verta paljon, että saattaa jäädä tekemättä... Voi olla, että tilataan vaan tavallisia valokuvia ja sujautetaan niitä kortin väliin. Toki jos nyt joku helppo ja kiva idea löytyisi, niin mikä ettei! Mutta vain läheisille!

varsinkaan vähänkään etäisemmiltä tutuilta. Ymmärrän, että väki lähettää esim. kummille ja isovanhemmille vauvan kuvan korttina. Mutta että kavereille? Tai etäiselle serkulle?? Toisaalta sen mumminkin kortin kanssa tekisin ennemmin niin, että laitttaisin valokuvia kuoreen ja " tavallisen" joulukortin kuoreen mukaan tai ihan erikseen.

En halua kuulostaa kyyniseltä, mutta minua ei yhtään kiinnosta serkun lapset tonttulakissa... Tavallisia valokuvia on kiva saada postitse, ja HUOM: jos lähettää muuhun aikaan kuin jouluna, niin se se vasta on muistamista.

Niin, ja meillä heitetään joulukortit roskikseen joulun jälkeen, myös ne tonttukuvat. Tavaraa on muutenkin tupa täynnä.

Joulukortteja on kiva saada ja lähettää, mukavinta on saada sellainen kortti, johon on kirjoitettu jotakin nimenomaan minulle/meidän perheelle.

Rauhallista joulun odotusta kaikille!

:)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat