Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei!

Eskarilainen poikamme on ollut yökastelija oikeastaan aina, mutta vasta nyt 5-vuotisneuvolan jälkeen siihen puututtiin. Poika täytti juuri 6v ja kastelee 1-2 sänkyä/yö. On kokeiltu homeopatia, vyöhyketerapia, herättäminen ja yövaippa -huonoin tuloksin kaikki. Nyt kuulin jostain lääkkeestä jota voisi kokeilla, onko siitä jollakin kokemuksia?

Hälyytinpatjaa en missään nimessä meille halua. Kaikki muut konstit on ok ja tarpeenkin, kun pesukone pyörittää lähes päivittäin 2-4 koneellista peitto-, lakana-, tyyny- ja pyjamapyykkiä. 6 -henkisen perheen pyykkikorit täyttyisivät toki muutenkin...

Perinnöllistähän tuo on, mun veljeni ja myös miehen veli on ollut yökastelijoita, joten geeneissä on. Harmittaa pojankin puolesta jo mahdottomasti.

T: Vuokko

Sivut

Kommentit (27)

ja ensimmäinen yö takana. Kaksi kertaa tuli hälytys ja poika kävi vessassa . Tässä on hyvä seurata tuleeko pissa joka yö samaan aikaan. Homma käy aika helposti- toki vaatteita ja sänkyvaatteita täytyy varata makuuhuoneeseen ensi yönä, ettei tarvi haeskella yöllä vaatehuoneesta. Mutta muuten olemme toiveikkain mielin ja innostuneet. Väsynyt olo kyllä pojalla ja minulla tänä aamuna tuon rumban jälkeen, mutta eiköhän se siitä kun varaudutaan tosiaan ensi yötä varten paremmin. Tsemmpiä kaikille samassa tilanteessa oleville.

yökastelija. 5-vuotisneuvolassa oli asiasta puhetta ja he kertoivat, että siihen on saatavissa apua. Oli puhetta patjoista ja sitten lääkehoidosta.

Hankkiuduimme lapsemme kanssa lääkärille ja saimme määräyksen Minirin-pillereistä. Ne ovat kyllä " pelastaneet elämämme" . Silloin kun joka yö vielä oli sänky märkänä, heräsimme koko muukin perhe ja vaihdoimme yöpukuja ja lakanoita ja pesukone kävi taukoamatta.

En nyt muista miten äkkiä Minirin auttoi ja muistelen, että alkuvaiheessa olisi annostusta jopa vähäksi aikaa lisätty. Mutta aika äkkiä lääke alkoi auttaa. Se sisältää samaa hormonia, kuin lapsi itse alkaa tuottaa, kun on kypsä pidättämään pisun koko yön. Muistelen, että alkuvaiheessa annos nostettiin 1 pilleristä 2een pilleriin. Se tehosi aika äkkiä. onkin ajan kuluttua annos laskettiin 1½ pilleriin ja myöhemmin 1een pilleriin. Nyt lapsen ollessa 6,5 vuotias hän on ollut ilman pillereitä kolmisen kuukautta, viimeisen kuukauden pelkästään ½lla pillerillä. Ja nyt ei ole pisut tulleet enää housuihin.

Eli patjaa tai aikuisten vaippoja emme siis kokeilleet, mutta oman mielipiteeni on, että olipa konsti mikä tahansa luetelluista, on se, ettei sänky kastu myös lapselle hyväksi, koska hän saa kuivana nukkua yönsä kokonaan, koko perhe on pirteä ja huomasin kyllä, että lapseni oli itsekin harmissaan ja jopa noloissaan, kun sänky oli aina märkä, vaikka häntä ei siitä tietenkään mitenkään toruttu.

Itse kyllä suosittelen Minirin-hoitoa. Meille siitä oli hyötyä ja muillekin tuntemilleni perheille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

on ihan hyvä ratkaisu. Joskus vaan törmää siihen että vanhemmat ei tule ajatelleeksi, MITÄ se lääke on, vaan ajattelevat että se parantaa vaivan vähän niinkuin särkylääke vie kivun ;-)

Minä kyllä ehkä vielä kokeilisin sitä hälytinpatjaa ennen kuin lääkitsisin, vaikka pahahan tässä on neuvoa kun omakohtaista kokemusta ei ole kummastakaan.

on. Mies on lääkäri! Yleensä tutkimuten mukaan paras teho saadaan minirinin ja hälytyspatjan yhteiskäytöllä. Mutta kaikki taaplaa tyylillään.

xep:

Lainaus:

on ihan hyvä ratkaisu. Joskus vaan törmää siihen että vanhemmat ei tule ajatelleeksi, MITÄ se lääke on, vaan ajattelevat että se parantaa vaivan vähän niinkuin särkylääke vie kivun ;-)

Minä kyllä ehkä vielä kokeilisin sitä hälytinpatjaa ennen kuin lääkitsisin, vaikka pahahan tässä on neuvoa kun omakohtaista kokemusta ei ole kummastakaan.

käytössä 6,5 vuotiaalla joka on yökastelija noin 3-4 krt/viikossa. (tarpeeksi rasittavaa tuokin) Jos kastelu jatkuu yli 5-6 kk. voi hakea Kelalta lapsen hoitotukea, joka kattaa lääkekulut (noin 27 ¿/kk). Sitä varten tarvitaan lääkärinlausunto ja kastelupäiväkirjan pito.

Meillä on molemmilla pojilla ollut yökastelua ja vanhemmalla pojalla se vaiva lähti vasta 7-vuotiaana. Kärsivällisyyttä!!!!!

nyt vasta kuulin tosiaan tuosta lääkkeestä! Kelan hoitotuesta olin kyllä tietoinen, mutta tuo ½ vuotta tuloksetonta hoitoa ennen tuen saamista ei oikein houkutellut. Olemme halunneet antaa pojalle aikaa ja siksikin käytteäneet vain ns. pehmeitä hoitomuotoja, mutta nyt huomiselle on lääkäriaika, jos vaikka saatais resepti tuohon lääkkeeseen.

Kiitos vastauksesta muuten, oli kiva huomata, että linjoilla on muitakin saman ongelman kanssa taistelevia.

T: Vuokko rv22 ja 3 lasta, joista vain siis esikoinen kastelee öisin

Meilläkin lääkehoito siis aloitettiin 6 -vuotiaan kanssa ja kuivia öitä ollut koko 3 viikon aikana ehkä 3. Ja noistakin kuivista öistä kaksi oli niitä, kun poika yski koko yön saamatta kunnolla nukutuksi, joten tottakai sitten kävi myös pissallakin. Silloin ei tosin saanut lääkettäkään kun joutui juomaan öisin.

Poika itse on tosi pessimistinen lääkehoitoon, toteaa iltaisin, että " voinhan mä tuon lääkkeen ottaa, vaikkei se kuitenkaan mitään auta" . Vaikea siinä sit vakuuttaa, että " kyllä se voi vaikka auttaakin" kun omakin usko on todella minimaalinen.

Ajateltiin, että katsotaan vielä tämä alkava viikko. Meillä kans oli mahakipua ekalla viikolla, nyt ei kuulemma enää ole. Mutta en totisesti aio lääkettä viikkoa kauempaa antaa kun ei näytä auttavan.

T: Vuokko, pojat -99, -01, tyttö -04 ja rv 23

Kiva juttu, että hälyytin toimi! Meillä lääkäri antoi ohjeeksi kokeilla muutaman yön tupla-annostuksella Miniriniä ja eilen kun ekan kerran taas tauon jälkeen annoin niin poika oli kuiva aamuun asti! Jess, kyllä oli pojankin naama näkkärillä! Eikä tullut edes sitä pelättyä päänsärkyä, jonka takia loppuvuodesta lääkkeen anto lopetettiin lyhyen kokeilun jälkeen.

Nyt katsotaan toimiiko tuo isompi annos :D

T: Vuokko rv28, lapset -99, -01 ja -04

En muista, laitonko johonkin viestiini, että Minirin-lääke aiheutti pojalle niin pahat päänsäryt joka alkuyöksi että lääkkeestä oli pakko luopua ja vaihtoehtoista lääkettä ei kuulemma ole. Mieluummin sit pesen lakanoita kun aiheutan tuota kipua ja annan siihen sit Panadolia...

Hälyytinpatjaa kyselin, jono on tosin niin pitkä että tuskin ennen kesää saamme.

Tietääkseni kukaan ei ole murrosikään asti kastellut kun kerran poika on terve. Oma veljeni oli n. 7v ja miehen pikkuveli samoten. Vaippamalli on haun alla, kalliiksi vaan tulevat kun Kelan hoitotuenkin hakemiseen on vielä aikaa.

Nyt kun asiaa on yritetty hoitaa tuolla lääkkeellä ei tunnu enää niin raskaaltakaan. Kyllä tässä jaksellaan, joten ole huoleti vain. Sain vähän viestistäsi sellaisen ylimielisen kuvan, ihan kun huviksemme tilannetta pitäisimme yllä. Toki aikaa haluan antaa pojan luontaiselle kehitykselle, mutta toki pyykkimäärä vähenisi huomattavasti jos apu löytyisi. Vanhempia on erilaisia kuten lapsiakin.

T: Vuokko, lapset -99, -01, -04 ja rv27

En minäkään mitään hormonihoitoja haikaillut tai niihin ole nyt lähdössä riemusta kiljuen mutta kuten ekassa viestissä jo kerroin, kaikkea " pehmeämpää" ollaan jo kokeiltu. Eskarilainen itse kärsii jo vaivastaan ja me vanhemmat ollaan aivan puhki, varsinkin minä joka sen pyykin saan pestä.

5-vuotisneuvolassa vielä itsekin sanottiin, että tarkkaillaan tilannetta ja ettei mitään hormonia tosiaan haluta edes harkita...reilussa vuodessa kun ei ole tapahtunut mitään muutosta parempaan niin en koe olevani mitenkään outo halutessani minkä tahansa avun tilanteeseen. Viime yönäkin kastui sekä pojan oma sänky, että meidän vanhempien, eikä tietty osunut edes siihen muoviosuudelle...

T: Vuokko

Hälytin on langaton ja ehkä noin sytkärin kokoinen ja laitetaan pikkuhousunsuojan sisään ja pojan alkkareihin etuosaan yöksi. Kun vesivahinko sattuu, pöydällä oleva herätyskello soi ja riennetään vessaan. Aluksi poju ei edes itse herännyt, koskoi vain tyynyä korvalle ja jatkoi unia kun kello soi. Pikku hiljaa virtsasuihku loppui kun kello soi ja vain housut kastuivat vähäsen, koska hälyttimelle riittää tippakin virtsaa. Nyt on pikku hiljaa päästy siihen että poju herää yöllä vessaan jos hätä tulee. Aivot ehdollistuvat vaikka hän ei heti itse kelloon tuntuisi reagoivankaan.

hälytintä pidetään aina kuukausi ja sitten kuukauden tauko, nyt meillä alkaa tauko ja katsotaan jätetäänkö kokonaan pois. Ajoittaisia vahinkoja sattuu kyllä n. 0-2 krt. viikko ehkä, kuitenkin tosi harvoin.

Meillä on myös kokeiltu aikanaan Minirin-lääkitystä ja aivan ilman mitään vaikutusta. Hälläri on ollut pojallekkin jotenkin motivoivampi ja hän on kokenut sen paljon parempana kuin lääkkeet. Suosittelen!

Meillä lapsi kasteli joka yö,sen lisäksi on erittäin sikeäuninen ja vaipat olivat käytössä. Toki välistä kokeiltiin ilman vaippaa mutta kasteli siis joka yö. Hän oli 5,5 vuotias kun saatiin hälytin. Olin varma ettei edes herää hälyttimen ääneen. Toisin kävi, muutamassa yössä oppi yökuivaksi.

Olisiko pelkkä sattuma?En usko,vaan luotan tuohon hälyttimeen.

Edelleen voi sattua vahinkoja jos on tosi väsynyt eikä illalla viimeksi käy pissalla,mutta tätä tapahtuu enää pari kertaa kuukaudessa.Lapsi nyt

6,5 vuotta.Suosittelen hälytintä.

Viikossa on ehkä nuremmalla 3kuivaa yötä,vanhemmalla lapsella nuo kuivat yöt ovat laskettavissa yhden käden sormin.

Eli nyt 6v kuivia öitä on ollut vai 1.

Tyttö on ollut kuitenkin jo lääkehoito kokeilussa ja se ei auttanut vaan aheutta kamalaa kirvelyä nenässä,mahakipuja ja päänsärkyä.

Joten jouduttiin luopumaan siitä viikon kokeilun jälkeen...

Apua ei ole löytynyt mistään poppaskonsteista.

Joten ajankanssa vain menee ohi.

Poika siis 8v ja kastelee joka yö. Minirinit kokeiltu. ei auta. Nenäsuihke (minirin) auttoi vähän, mutta sitä saa apteekista vain jossain hitsin tukkupakkauksessa 12 pulloa tai jotain! Hälytin on nyt just haun alla. Lääkäri meille ei sitä suositellut vaan sanoi, ettei siitä monesti ole apua varsinkaan kun poika pissaa vielä monta kertaa yössä. Vaippoja on Huggiessilla - saa citymarketista ja joistain k-kaupoista niin 6-8 v ja 7-10 tai jotain oli nuo kokoluokat. Niitä meillä käytetään eikä ole kuin tosi harvoin sänky märkänä. Poikaa harmittaa aivan kamalasti tuo vaiva kun ei voi kaveroille mennä jne ja niin myös vanhempia ja sisaruksia, mutta emme ole siitä numeroa tehneet. Vaiva paranee varmaan kun ikää tulee lisää. Sitä odotellessa....

Poika, nyt 5v, on ollut aina yökastelija. On käytetty joka yö vaippaa ja se on kyllä meillä riittänyt. Siis koskaan ei ole ollut niin märkä, että olisi yli tullut. Ja lapsi pitää vaipan käyttöä ihan luonnollisena!

Pari viikkoa sitten päästiin patjajonoon, mikä voi kestää jopa vuoden!! Saas nähdä, onko sitten enää tarvetta. Toivottavasti ei!

No, samalla saatiin myös Minirin-resepti. Ja meillä se on auttanut! Kahden viikon aikana on ollut vain yksi märkä yö ja sekin silloin, kun en illalla antanut lääkettä!

Nyt ollaan kolmena iltana otettu vain puolikas pilleri ja sekin on riittänyt.

Meillä poika 7vee. Yökastelua kuusivuotiaasta saakka (oli siis välillä noin 4-6 v ihan kuiva pari vuotta) muutaman kerran viikossa. Lääkettä ei kokeiltu, mutta nyt on ollut tuo hälytinjuttu muutaman viikon ja meillä se auttoi heti tokasta yöstä lähtien. Mystistä mutta totta. Onko noita hälytinsysteemejäkin erilaisia, kun puhutaan hälytinpatjasta mutta en mä kyllä patjaksi sanoisi sitä härveliä, joka meillä on? Siis meillä on sellainen housuihin laitettava lappu (muistuttaa pikkuhousunsuojaa), josta lähtee johto " hälytinlaatikkoon" . Tää lappuhomma on ollut kyllä hyvä ja kätevä.

Hälytinpatjaa ei välttämättä tarvita, laitteita on monenlaisia ja niitä voi myös itse ostaa jos lainalaitteiden jonotusajat tuntuu kohtuuttomilta (ovat tosin melko hinnakkaita).

Meillä 5-vuotiaalla esimerkiksi oli käytössä tällainen laite http://www.pedihealth.fi/fi/02_tuotekuvasto/1062.html

jossa laitettiin vain anturi kiinni pöksyihin ja laite sitten hälytti anturin kastuessa valinnan mukaan joko erilaisilla piippauksilla tai pelkästään voimakkaalla värinällä (ei herätä koko taloa).

En tiedä sitten johtuiko hälyttimestä vai sattumasta, mutta meidän poika oppi kuivaksi yhden yön käytön jälkeen.

Pom75

Kiva kuulla, että joku on apua saanut jostain hoitomuodosta. Mä lopetin lääkkeen annon tänään, kun poika aamulla sanoi, että pää oli illalla ja vielä yölläkin kipeä. Koskaan aikaisemmin, siis ennen lääkkeen aloittamista, ei ole päätään valittanut.

Vaippa-asia on auki, neuvolassa suosittelivat hankkimaan Tena Lady-vaippoja, mutta...vähän mietityttää sekin. Ja tuo patjakin. Otin selvää ja voitaisiin sellainen saada maalis-huhtikuussa. Pitkä aika sekin on odottaa.

T: Vuokko, lapset -99, -01, -04 ja rv23

Minirin 0,2mg yks tabletti/ilta. Ei mitään tehoa. Nyt sitten lähes 2kk:n tauon jälkeen kokeiltiin kahdella tabulla ja yhtään ei ole vahinkoja sattunut. Mulle ainakin tää on kun lomaa ja kun poikakin on silminnähden oloonsa tyytyväinen niin nielen sen " henkisen tuskan" , jota poden antaessani tuota lääkettä. Jotenkin vain on niin, että näin luomuäitinä en moisia haluaisi antaa, mutta...kaikkea ei voi saada. Nyt laskin tänään, että viikoksi riittää vielä tuo eka purkillinen tuolla tupla-annostuksella. Täytyy kysyä lääkäriltä, kauanko voidaa jatkaa tuolla määrällä vai pitääkö jo ruveta kokeileen vähentämistä.

KUten sanoin, vaikka yökastelu ei tällä lääkityksellä paranisikaan niin ainakin saadaan lepotauko. Ei sekään ole täysin merkityksetöntä.

T: Vuokko rv28 ja 3 muksua

Meillä poika kasteli joka ikinen yö 6 v asti ja vaippa oli käytössä. Noin 4.5 vuotiaana halusi kokeilla olla ilman vaippaa. Kolme yötä sitä heräämistä ja lakanoiden vaihtoa jaksettiin kunnes otettiin taas vaipat käyttöön. Meillä taipumus kulkee vahvasti suvussa. 5.v. neuvolalääkärissä aloitettiin kastelupäiväkirjanpito ja kokeiltiin Minirin-lääkettä huonolla menestyksellä: se vain vähensi yöpissan määrää muttei kokonaan auttanut. Sitten jonotimme hälytinpatjaa neuvolasta ja kun sen viimein saimme lapsi oli melkein 6.v.( Saimme hoitotuen Kelalta). Olin itse tosi kyyninen hälyttimen tehosta, koska olen itse sitä pienenä käyttänyt eikä se auttanut minua kokonaan. Mutta pojalla meni kolme yötä piippauksiin ja kasteluihin ja on tällähetkellä täysin yökuiva!

Etsi tietoa yökastelusta, sain neuvolasta yhden hyvän oppaan jossa oli paljon tietoa mm. siitä, että vaippoja voi mainiosti käyttää. (Tietenkin se voi lapselle olla kauhistus, mutta kun selittää, että tämä vaiva loppuu jossain vaiheessa ja kertoo että sitä on ollut muillakin). En ymmärrä miten jaksat tuota pyykkäämistä!! Meillä on myös toinen pienempi yökastelija jolla on ehkä kerran kuussa kuiva vaippa. ..Tähän auttaa vain aika, ja oikea tieto asiasta.

Niin vielä että Minirin poistuu elimistöstä virtsan mukana, joten siitä ei ole haittaa, vain kuumeessa ei saa käyttää.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat