Vierailija

Nyt on pakko kysyä teidän neuvolakäynneistä,kun tuntuu siltä kun omalla neuvolatädilläni on omat säännöt.

Kävin viime viikolla neuvolassa,viikkoja 34.Sain seuraavan ajan melkein neljän viikon päähän.

Hän sanoi,että kun arvot ovat hyvät ja olen uudelleen synnyttäjä,niin neuvolassa käydään kahden viikon välein.

Olin ihan ymmälläni,koska viimeksi 2006 vuonna olin kanssa uudelleen synnyttäjä ja silloin ainakin kävin loppuraskauden aikana viikon välein.

Enkä ymmärrä hänen "hyviä"arvoja.

Hb 109,sitä aikasemmin 107.Pissanäytettä ei otettu.Turvotusta aika paljon ja koko ajan.Pääsäryt kaatavat sänkyyn.Verenpaine ihan ok.

Pelkästää,kun istun välillä,niin tuntuu että koko huone keinuu.

Enkä ymmärrä sitäkään,että minun pitäisi mennä välillä oma-aloitteisesti tarkistuttamaan hb arvot,etteivät vain tippuisi enempää ja sticksillä katsoa,että onko virtsassa sokeria ja valkuaista.

Sitten,jos hb ei ole noussut,(vaikka koko ajan syön aika vahvoja rautatabletteja)

Niin minun pitää varata aika lääkärille,joka laittaa lähetteen labraan ja sitten tutkitaan,että miksi hb ei nouse lisäraudasta huolimatta.Luulen kuitenkin,että tämä lapsi ehtii syntyä,ennenkuin mitään ehtii tapahuu neuvolan ja lääkärin kautta.

Onko muilla tälläinen neuvola vai onko minulla vain huono tuuri neuvolan suhteen?

Toivottavasti saatte selvää tekstistäni.

Kommentit (18)

Ja neuvola käynneistä. Tossa vaiheessa n.1-2 viikon välein. Tosin itse en kaipaa neuvola käyntejä noin usein. Kannattaa nostattaa hb, koska synnytyksessä se putoaa vielä lisää. Päänsärkysi voi johtua huonosta hb:stäkin.

Eikö tosiaan melkeinpä viikon välein pitäisi tuossa vaiheessa? Sydänäänet on ainakin minulla aikaisemmissa raskauksissa kuunneltu joka kerta loppuvaiheessa. Soittaisin kyllä kans äitiyspolille ja kysyisin neuvoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kyllä tosiaan pissa tutkitaan ihan joka kerta ja loppuraskaudessa kontrollit vähint.2vkon välein, ihan viimeiset vkon välein. SInuna ottaisin neuvolaan yhteyttä päänsärkyjen takia, koska jos jotain extraoiretta ilemnee, niin silloin neuvola on velvollinen tsekkaamaan "ylimääräisen" käynnin, etenkin pissa ja verenpaine. Tuohon hemoglobiiiniin ottaisin rautaa ja jos jo syöt sitä, niin ulkoilua ja monipuolisesti kasviksia jne... Tsemppiä viimeisiin viikkoihin ja toivottavasti saat sen neuvolan "ojennukseen"!

Kävin eilen ekaa kertaa neuvolassa ja just silloin käytiin läpi milloin siellä käydään. Hän sanoi että sama käytäntö on sitten ensisynnyttäjä, niin kuin minä, tai uudelleensynnyttäjä. Kerran kuussa viikolle 30 sit kahden viikon välein ja viikosta 36 kerran viikossa. Ja hän sanoi jo nyt että joka ikinen kerta otetaan virtsakoe. Mä kyllä pistäisin hirvittävän haloon tosta, ethän sä saa tarvittavan terveyshuollon noin...

Syö täysjyvätuotteita, vihreitä salaatteja, NOKKOSTA, pinaattia, punaista lihaa. Aina ei synteettiset rautavalmisteet auta. Vaikka liuoksissa vähemmän rautaa, niin ne monesti auttavat paremmin. En muista nimeä, mutta kysy apteekista. Yksi hyvä alkaa muistaakseni F:llä ja toisessa raskaana olevan naisen kuva etiketissä.

Kirjoituksessasi alkoi kiinnostamaan, että miten voidaan tietää ettei istukkasi irtoa ilman käsin irrotusta? Kysyin tuosta itse, kun olin matkalla leikkuriin irrotukseen ja minulle sanottiin, että istukan irtoamisominaisuudet eivät ole henkilökohtaisia vaan raskauskohtaisia asioita. Onko minulle puhuttu potaskaa?

Eikö tos vaihees neuvolas käydä viikon välein???? Ja eiks toi Hb oo aika alhainen ?t Eikö jo sen takia pitäis käydä neuvolas? Virtsakoe kai otetaan joka kerta , ainakin mulla ja varsinkin loppuvaihees. Siitähän näkee onko raskausmyrkytystä. Soita synnärille ja kysy sieltä neuvoo, eihän tommonen neuvolantäti oo mistään kotosin. Välinpitämätöntä!!

Se todella tehoaa, vaikka siinä on vähemmän rautaa (kai) kuin tableteissa, niin kuten joku jo aiemmin sanoikin, niin liuos imeytyy nopeammin. Tuolla mehulla (joka ei nyt ole makuelämys, muttei missään tapauksessa pahaakaan) sain hb:n nousemaan edellisessä raskaudessa hyvin.

Ja sitä saa ihan tavallisesta kaupasta, luontaistuotteiden joukosta, Prismasta ja Citymarketista ainakin. Tuotteen turvallisuuden odotusaikana varmistin ennen kuurin aloittamista sekä terveydenhoitajalta että lääkäriltä, kun mua niin hurjasti oltiin varotettu luotaistuotteista raskausaikana, niitä kun ei kaikkia ole tutkittu tarpeeksi. Mutta tuo on turvallinen ja jopa suositeltava tuote.

Toivottavasti olosi kohenee ja hb myös. Niin ja siitä terkasta ehkä antaisin palautetta, tuskin olet ainoa, jonka kohdalla hän on käyttäytynyt vähän turhan välinpitämättömästi.

Kiitoskia teille kaikille vastauksistanne.

Kävin kuukausi sitten ostamassa apteekista uusia rautalääkkeitä,koska hb oli silloin 107 ja oli vain laskenut koko ajan.Farmaseutti suositteli obsidan fe 100mg.

Tabletti kuullema sisältää niin paljon rautaa,että sillä pitäisi korjautua anemiakin.

Näyttää nyt kuitenkin kuukauden popsimisen jälkeen,hb 109.

Luulisi,että olisi noussut enemmän tuossa ajassa ja tuolla määrällä.

Liikun ja ulkoilen paljon,joka päivä.Asumme Helsingin keskustassa ja täällä kannattaa vain liikkua kävellen,vaikka menisi 5 kilometrin päähän.

Syön todella hyvin,vaikka painossa sitä ei kauheasti huomaa.Lähtöpaino- viikolle 33 oli painoa tullut 4 kiloa,joka on vähemmän mitä minulla on muissa raskauksissa ollut.

Syön ruoan lisäksi mansikoita,viinirypäleitä,pakasteesta puolukoita,kurkkua,tomaattia ja jne.

Tuntuu vain niin erikoiselta tuo meidän neuvolatäti.

puolessa välissä raskautta hb oli 117 ja silloin hän sanoi,että lisää tuota rautaa.

Ettei vaan tule raskausanemia,nyt kun arvo on 109,niin hän ei ole yhtään huolissaan.(arvot ovat todella hyvä)

Hän on kyllä tietoinen myös siitä,että istukkani ei lähde irti,kun vain käsin irroituksella ja sen jälkeen vielä kaavinta.Tuon vuoksi olen saanut lisä verta,koska hb oli pudonnut silloin päälle 90.

Naistenklinikalla osasivat kyllä viimeksi varautua tähän ongelmaan ja kaikki sujuikin heidän puolestaa todella hyvin.

Kohta alan kyllä miettimään,että ottaakohan tämä meidän neuvolatäti tauollaan muutakin kun raitista ilmaa.

Itselläni hieman sama juttu sikäli, etten koko raskauteni (37+6 vk) aikana saanut neuvolaan aikaa viikon välein, vaikka pitkin matkaa oli puhe, että lopussa käyn sitten viikon välein. Ei niitä aikoja sitten ollutkaan niin tiuhaan.

Väittäisin, että tässäkin on takana resurssipula eli säästäminen - ja ihan väärässä paikassa toki. Ja sinun kohdallasi tuossa on jo muutakin, kovin oudolta vaikuttaa!

Omalla kohdallani kyllä koin tulleeni kuulluksi silloin, kun paikalle pääsin ja sillä tavalla tarkkaan kaikki aina katsottiin, että kun loppumetreillä oli kerran sokeria pissassa, niin kyllä heti otettiin kunnon syyniin.

Olet oikeassa, että neuvolan hoitaja ei tapaa sinua niin tiheään kuin pitäisi. 30-36 viikoilla 2 viikon välein ja siitä eteenpäin viikon välein on asiallista. Jos sinulla on runsaasti turvotuksia ja päänsärkyä pissa pitäisi ehdottomasti katsoa joka käynnillä vaikka verenpaineet (vielä?) ovatkin ok. Myös vauvan sydänäänet olisi hyvä kuunnella useammin kuin kolmen viikon välein tuossa vaiheessa. Toki itse voit liikkeistä vauvan vointia seurata joka tapauksessa.

Nämä neuvoloiden harvennetut visiitit ovat kesäaikojen ongelmia kun vakihenkilökunta lomailee ja samanaikaisesti laskettuja aikoja on runsaasti. Ongelma saattaa olla jo johtoportaassa.

Hb kohoaa yleensä loppuraskaudessa itsestään, kun veren laimentuminen hidastuu ja keho valmistautuu synnytykseen. 110 huitteilla oleva hb on raskaana (sinun vaiheessa) olevalle ihan ok arvo. Alle 100 lasketaan anemiaksi.

Istukan käsinirrotukseen joutuminen tahtoo jossain määrin olla naiskohtainen juttu vaikka periaatteessa istukka kiinnittyykin joka raskaudessa uudelleen. Toimenpiteet kohtuun esim. kaavinnat ja sektiot lisäävät istukkaongelmien todennäköisyyttä. Henkilökunta valmistautuu kyllä ongelmiin etukäteen kun heillä on tieto entisestä istukan käsinirroituksesta.

Hyvää loppuraskautta ja synnytystä sinulle!

Kuten moni jo sanonutkin, ei tuollainen käyntiväli ole normaalia. Minullakin hb-arvot vain laskevat, vaikka olen syönyt nyt Obsidania joka päivä (arvo nyt jotain 108). Terkkari suositteli Kräuterblutsaftia, joka on muistaakseni jotain yrttipohjaista nestettä, saa ainakin apteekeista. Kokeile sinäkin sitä :-)

En usko,että sinulle olisi puhuttu potaskaa.

Luulen,että sill ei oo vain mitään syytä löytynyt,että miksi istukkani eivät lähde irti normaalisti.

Ensimmäisessä synnytyksessäsi yritettiin tunnin verran irroittaa istukkaa.He kokeilivat jotain lääke koktaileja,tuhdimpia kätilöitä,mutta mikään ei auttanut.Jatkoin vain vuotamista.Lopulta lääkäri ilmoitti,että minut nukutetaan ja tehdään käsin irroitus ja sen päälle kaavinta.Yli kaksi viikkoa tuon jälkeen jouduin uudestaan kaavintaan,koska edelleen minulla oli jäänyt istukan paloja kohtuun.Siitä tuli pienoinen tulehdus ja hiivalääkitys tulehduksen jälkeen.

Toisessa synnytyksessä taas sama juttu.Istukka ei lähtenyt millään irti,vaikka kuinka yrittivät.Nyt en suostunut enään nukutukseen,vaan käsin irroitus ja kaavinta tehtiin puudutuksella.

Viimeisimmän kanssa osattiin jo valmiiksi varautua istukka ongelmaan.

Heti synnytyksen jälkeen sain ison annoksen jotain tapletteja alapäähän ja niiden ansiosta istukka saatiin irti.Tuntui niin helpottavalta.Vihdoin mahtavan kätilö,ihana synnytys ja todella hyvä sairaala.

Nyt tämän neljännen kanssa on varauduttu samaan tabletti määrään.

Se mikä oli kaikkein inhottavinta,niin nuo tabletit aiheuttivat kovia supistuksia vielä monta päivää synnytyksen jälkeen ja niihin ei auttanut mikään kipulääke.

Tuntui siltä,että avautumisvaihe olisi vain kestänyt ja kestänyt.

Mutta kaikki hyvin loppujen lopuksi.

Nyt vain pikkasen jännittää tämä nelosen synnytys.

Mä olen uudelleen synnyttäjä (toista lasta odotan) ja mulla neuvolakäynnit oli viikoille 36 asti kuukauden välein. Siis nyt tiistaina oli neuvolalääkäri ja seuraava eli viimeinen käynti olisi ollut kahden viikon päähän viikolle 38, jollei mulla olisi nyt ollut verenpaine koholla. Sen takia menenkin jo ensi viikolla uudelleen. Itsekin oon vähän ihmetellyt, miksei käynnit tihentyneet viikolta 32 alkaen kahteen viikkoon, mutta kai se on tapauskohtaista... Mulla raskaus on sujunut tähän saakka ilman ihmeitä. Asun Vantaalla ja ainakaan meidän terkkarin mukaan uudelleen synnyttäjä ei käy viikon välein, jos kaikki on ok.

Raudanlähteistä tulikin hyviä vinkkejä, mutta lisäisin vielä, että aina raudan syönnin yhteydessa pitäisi syödä myös jotain c-vitamiinipitoista, koska se tehostaa raudan imeytymistä. Ota vaikka lasi tuoremehua, syö mustaherukoita ja erityisen hyvä (paaaljon parempi kuin esim. appelsiini) c-vitamiinin lähde on tyrni. Ei mikään makunautinto, mutta kaupoista löytyy vaikka mehuna.

Mitä itse "neuvolantätiin" tulee, niin kuulostaapa kovin oudolta käyttäytymiseltä ja välinpitämättömältä. Jos olo on huono, niin ei auta kuin vaatia palvelua. Tai sitten käänny naistenklinikan (sehän taisi olla sun synnytyssairaala?) puoleen.

Tsemppiä loppumetreille!

helmiska 36+5

Hei!

Haluisitko kirjoitella sähköpostin kautta?Olisi mukavaa vaihtaa ajatuksia tuosta istukka asiasta.Esim.oliko sinulla istukka ongelma ensimmäistä kertaa,tapahtuiko jotain erillaista raskauden aikana,että olisi voinut edes epäillä,että istukan kanssa olisi ongelmia?

Niin, kyllä se lääketiede taitaa olla kehittymätöntä, kun eivät tuollaisenkaan asian syytä löydä!

Minullekin annettiin samoja tabletteja, kun eivät vaikuttaneet, vietiin leikkuriin. Siellä taas annettiin jotain uutta tiputusainetta, joka on ilmeisesti aika tehokas. Istukan poistanut lääkäri oli sitä ehtinyt 6 kertaa käyttämään ja niistä 4:ssä se oli irrottanut istukan. Minulla se ei kuitenkaan vaikuttanut. Aluksi istukka aiottiin poistaa puudutuksessa, mutta en puutunut oikeista paikoista ja lopulta se poistettiin nukutuksessa. Itse jos joudun vielä samaan tilanteeseen, vaadin nukutusta, siitä kun heräsin kunnolla puolessa tunnissa, mutta puudutuksen vähentymistä (olin kuin tönkkösuolattu silli) jouduttiin odottamaan heräämössä 2,5h ja jaloista puudutus lähti kokonaan vasta aamulla.

Onnea synnytykseen!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat