Vierailija

Meillä 5 v tytär sai lähetteen toimintaterapiaan neuvolasta, koska silmän ja käden yhteistyössä on jotain häikkää. Lähinnä vika taitaa olla hahmottamisen puolella, koska tyttö ei osannut jäljentää vaadittuja kuvioita mallista. Muuten kehitys on ikätasoista, mutta kun suvussa on lukihäiriötä niin terveydenhoitaja suositteli toimintaterapiaa hahmottamisen tukemiseen ja laittoi lähetteen.

Itse olen lähinnä tyytyväinen, että lähetteen saimme, koska olen itsekin huomannut, että jotain häikkää hahmottamisessa on. Esim. oman nimen kirjoittamisen oppiminen oli hankalaa ja tyttö välttelee tietynlaisia hahmottamista vaativia tehtäviä, kai kokee ne vaikeiksi. Olen iloinen siitä, että mahdollisiin ongelmiin ollaan puuttumassa ajoissa eikä vasta sitten jos koulussa tulee jotain vaikeuksia. Lisäksi saamme ammattilaiselta vinkkejä ja ohjeita miten asiaa voisi tukea kotona. Hyvä tuuleni kuitenkin katosi kun kerroin siskolleni puhelimessa lähetteestä. Ensimmäinen kysymys oli "Ai onko xxx jotenkin vammainen?". Ja kun selitin miksi lähetteen saimme, ei se tuntunut menevän perille ollenkaan "kyllä siellä taustalla varmaan jotain kehitysvammaa on, eihän niitä terapioita turhaan jaeta". Äsken sitten soitti äitini suhteellisen ihmeissään. Siskoni oli soittanut hänelle ja kertonut, että meidän tyttärellämme on todettu kehitysvamma. Ei hyvänen aika sentään. Ei sillä, että tytär olisi ihan yhtä rakas, vaikka joku diagnoosi läpsähtäisikin, mutta ihmetyttää todella tuollainen asenne mikä siskollanikin on. Ovatko muut törmänneet vastaavaan?

Kommentit (10)

myöhemmin kun siirryttiin uuteen paikkaan niin 1 kk odotuksella (yksityinen terapeutti mutta kunnan maksusitoumuksella), lisäksi oltaisiin päästy kaikenmaailman perheleireille ja teraplay-terapiaankin. Kyseessä lievä puheen kehityksen häiriö. pian pääsemme varmaankin toimintaterapiaan, kun puheongelmilla luultavasti motorista taustaa.

Ja paikkakunta eräs eteläsuomalainen kaksikielinen kunta, josta Helsinkin juuri kaappasi osan :-)

Tosi monet "tavalliset ja normaalitkin" lapset saavat toimintaterapiaa. Sitä voi saada vain muutaman kerrankin, tai sitten se jatkuu pidempään. Usein terapeutit antavat ohjeita kotiinkin ja vanhemmat voivat harjoitella lapsen kanssa itse.

Hahmotusongelmiahan voi nimenomaan harjoitella. Meidän tytöllä on myös niitä. Hän ei osaa oikein kirjoittaa kolmiota, ei laittaa kenkiä oikeisiin jalkoihin ja aikaisemmin kirjoitti myös nimensä peilikirjoituksena!

Ärsyttää tuollaiset kuten siskosi, vai että kehitysvammmainen, joo! Mutta nuo on jotain vanhanaikaisia ajatuksia, että heti jos joku tarvitsee tukea niin siinä ihmisessä on jotain suurempaakin vikaa. Ihan kuin sitä hävettäisiin jollain tavoin?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lähetteiden saaminen tuntuu hyvinkin vaihtelevalta. Tiedän että meidän kaupungissa (keskikokoinen, Uudellamaalla) puheterapiaan pitkät jonot, mutta silti saimme lähetteen 3v. neuvolassa, kun paljon puhuva tyttö oli yhtäkkiä alkanut änkyttää kovasti (alkoi 2 pvää ennen neuvolaa, neuvolassa ja loppui kun seuraavalla viikolla sain ajan varattua puheterapiaan - 23kk päähän). Äänteitä puuttui myös jonkin verran ja olin kovin huolissani (esikoinen kyseessä ja ympäristön ihmettelyä saatu paljon osaksemme).

Tavoitteenahan on pyrkiä auttamaan lasta mahd. varhaisessa vaiheessa, jolloin terapiasta eniten apua. Resurssit tähän vaan vaihtelevat.

Minun mieletsäni lähetteen saaminen oli vain positiivinen asia. Mutta tiedän kyllä, että naapurissa 2,5v:lle sekä perheelle oli tarjottu lähetettä perheterapiaan ja toimintaterapiaan (lapsi pidemmän aikaa hoidossa väkivaltainen toisia kohtaan, Elto suositteli noita), mutta pojan isä ei suostu... Kyllä harmittaa lapsen puolesta, hallaahan tuossa hänelle tehdään!!

Meillä nyt 5v lapsi sai fysioterpiaa 1 vuotiaana, kun ei liikkunut lainkaan. Silloin sain kuulla kyllästymiseen saakka,

- kuinka en hyväksy lasteni sellaisena kuin hän on tai

- luulen vain tai

- kaikki kehittyvät omaa tahtiaan

Nyt lapsella todettu kielellisiä ongelmia (epäillään lievää dysfasiaa). Toimintaterapian arviossa kaikki muut osiot menivät ikätasoisesti, mutta kielellisissä ohjauksessa suuria ongelmia. 6kk olemme olleet puhetarapiaan jonossa, ehkä syksyllä pääsemme. Taas menin tyhmyyksissäni kertomaan parille ystävälleni puheterapiasta. Taas sain kuulla, etteihän lapsella ole mitään ongemia, hänhän tulee kavereidenkin kanssa niin hyvn toimeen.

Mua harmittaa tuollainen vähättely ja että ongelman luullaan olevan mun korvien välissä.

Siskosi ja äitisi ovat tietämättömiä. Onhan sitä nyt jos jonkinlaista hahmotushäiriötä, motorista häiriötä ja lukihäiriötä lapsilla! Ne ovat tosi yleisiä ja niihin puututaan (jos asiat menevät oikein) hyvin varhaisessa vaiheessa. Ja moni häiriö tai jonkin taidon viivästynyt kehitys kaipaa vain pientä tuuppausta, niin asia onkin jo kunnossa.

Itse suhtautuisin juuri kuten sinä ja yrittäisin vielä kerran selittää asian tampiosiskolle!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat