Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Kuinka suuria vauvoja olette synnyttäneet? Onko siinä jokin raja, että milloin keisarileikataan?

Kommentit (8)

Anne22:

Lainaus:

rajana on 4,5kg, siis leikataan jos on tuon painoinen tai suurempi tulossa. Mutta on varmaan tapauskohtaista ja riippuu äidistäkin.

Vaikka anelin käynnistystä niin sektio tuli eteen suunniteltuna 39+4. Vauva painoi sitten 4,4kg ja ei kuulemma olisi mahtunut syntymään alateitse. Mitään kuvia lantiosta ei koskaan edes otettu.

ei kai mitään tarkkoja rajoja ole olemassa? Meillä lapset on olleet 3850-4920g syntyessään, isoin oli ensimmäinen. Kaikki syntyneet alakautta. Kun olin tuosta esikoisesta sairaalassa, oli osastolla äiti joka oli alakautta synnyttänyt yli 5 kiloisen. Toisilta taas ei mahdu 3 kiloinenkaan lantiosta läpi.

Eli lääkärihän sisätutkimuksella koittaa hiukan mahtuvuutta, lisäksi mm. jos lapsi ei loppuraskaudessa laskeudu voidaan epäillä lantion ahtautta. Ja jos epäilyjä mahtumisesta on otetaan lantoröntgen ja kokoarvio lapsesta. Ainakin periaatteessa juttu menee näin ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Loppuraskaudessa (n. rv37) otettiin lantiosta kuvat, että mahtuuko iso vauva syntymään. Lääkärin mielestä mulla oli ihantellisen kokoinen lantio, joten päädyttiin alatiesynnytykseen. Itsekin sanoin, että leikkaukseen menen vain, jos on pakko.

Synnytys oli nopea alle 6 tuntia ja ponnistusvaihe kesti 18min.

Missään vaiheessa ei ollut puhetta sektiosta vauvan koon takia, vaikka vauvaa epäiltiin isoksi. Lähinnä oli puhe siitä, että käynnistetäänkö vai annetaanko mennä yli lasketun ajan. Päätettiin antaa kasvaa. Röntgeniä ei otettu, mutta lääkäri tutki lantion tilavuutta käsikopelolla. Hyvin meni. Minulle ehkä sellainen 5,5kg olisi kipukynnys, että sen yli menevää en koittaisi alakautta... Vaan mistäpä niitä etukäteen tietää, mikään painoarvio ei ole muuta kuin arvio, voi heittää jopa kilolla suuntaan tai toiseen!

on kolme lasta ja kaikki on ollut yli neljä kiloisia.Alakautta oon jokaisen synnyttänyt.Lääkärissähän mitataan sun lantios koko ja että mahtuuko vauva syntymään.

on molemmat lapset olleet 4,5 kiloisia, esikoinen oli lujassa, toinen syntyi helpommin, esikoisella murtui solisluu ja kuopukselle erbin pareesi joka todennäköisesti johtui siitä kun tyttö syntyi käsi poskella, ei yksin isosta koosta.

Nyt on kolmas synnytys edessä, viikko sitten olin synnytystapa-arviossa, sektiosta ei ollut mitään puhetta mutta synnytys käynnistetään laskettuna päivänä jottei vauva kasvaisi yhtä isoksi kuin sisaruksensa. Itsestäni tuntuu, että tuo 4,5 kiloa on se raja mitä minusta kohtuudella ulos tulee.

Lahja rv 37+6

Itse pääsin esikoista odotellessa röntgeniin kuvauttamaan lantion mitat, kun sf-mitta huiteli yläkäyrän yläpuolella. Esikoinen painoi syntyessään yli 4,5 kiloa (vaikka sokereissa ei ole ollut koskaan mitään vikaa), eikä lantiostani kuulemma olisi mahtunut syntymään kuin 4-kiloinen vauva. Lopulta käynnistyksen jälkeen noin kymmenen tunnin kuluttua (esikoinen ei mahtunut laskeutumaan, vaikka synnytys käynnistyi muuten hyvin) iso pienokaisemme autettiin maailmaan sektiolla. Kaikki sujui rauhallisesti, mutta näin jälkikäteen ajatellen samanlaista ratkaisua en kuitenkaan toivoisi tällä kertaa, jotta kohtu palautuisi varmemmin ja nopeammin.

Nyt pikkukakkosta odotellessani synnytystapa-arvio tehdäänkin vielä huolellisemmin. Jos pienokainen näyttää kasvavan vauhdikkaasti, on ainoa turvallinen vaihtoehto lääkärin mukaan suunniteltu sektio, ja sekin ajoissa. Toisaalta joillakin on käynnistetty synnytys pari viikkoa ennen laskettua aikaa, ja kaikki on mennyt hyvin. Katsellaan... Niin tai näin, Suomessa onneksi kaikki kääntyy yleensä parhain päin :)

MC Koppa rv 33+3 (synnytystapa-arvio n. 3 viikon päästä)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat