Vierailija

riesana keittiössä, miten pääsee parhaiten eroon????

Sivut

Kommentit (29)

Eli eivät välttämättä ole banaani- yms. hedelmäkärpäsiä tai sisäkukkakärpäsiä vaan ovat pihalta ilmojen viilentymisen myötä sisään tunkevia öttiäisiä. Ainakin jotkut niistä oli jotain nurmikon juuressa eläviä pikkukärpäsiä, jotka ilmojen viilennyttyä tunkevat sisälle mitä pienimmistä paoista ja koloista.

Meidän remonttireiska antoi hyvän idean, kun sanoi, että kannattaa imuroida pikkukärpäset ja niin olen päässyt ' parvista' eroon. Muutama yksittäinen välillä lentelee. Meille ne tulee omenista (pihassa omenapuita).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Siivosin roskiskaapin ja hellantaustan tosi huolella. Lisäksi pesin liesituulettimen ja heitin kaikki hedelmät roskiin. Silti niitä vaan tuli ja tuli. Kunnes lopulta lastenhuoneen roskiksesta löytyi banaaninkuoret ja roskiksen reunat täynnä munia...yök! Laitoin yöksi roskiksen likoamaan, kaadoin sekaan myös domestosta. Ei heti kärpäset loppuneet. Lopulta kyllästyin ja myrkytin ne! Hirveä ropina vaan kuului, kun kuolleet kärpäset putoilivat lattialle. Yhdessä vaiheessa pesin myös kaikki jugurttipurkit ennen roskiin laittamista.

Nyt vihdoin on sota kärpäsiä vastaan loppunut. Enää eivät pörrää keittiössä, mutta kyllä siinä aikaa meni

mitälie " harsohiipsiäisiä" , en muista tarkkaa nimee, mutta meille tuli Biolanin kukkamullan mukana. Keino päästä eroon on tosiaan tuo kukkien kastelukielto, mulla oli 3 vkoa kastelematta, eikä ykskään kukka kuollu. Lisäksi mulla oli viilispurkissa seos, jossa oli tilkka vettä, omenaviinietikkaa ja fairya, ötökät tykkää siitä hajusta, ja sinne jäivät, hetkessä olin saanut saalista arviolta legioonan verran.

Aika karmea näky oli. Onneksi löytyi kun kärpäset loppuivat melkein heti.

Olen käynyt sotaa keittiössä niitä kärpäsiä vastaan, vaaninut, läiskinyt yms. Muu perhe sitten ihmettelee kun keittiössä äiti hakkaa kaapinovia... Otan muistiin tuon viilipurkkivinkin, kun niitä kuitenkin joka loppukesä meille ilmaantuu. (Ei sitten tarvitse niitä yksitellen paljain käsin pyydystää.)

8

Ihmettelin itse samaa pari kuukautta sitten. Siivosin keittiön tosi tarkkaan ja aina niitä vaan tuli lisää. Sitten yhtenä päivänä tytär (7v) tuli sanoamaan että äiti tuolla olkkarissa on " jotain" ... Menin katsomaan ja siellä oli 2-v. kuopuksen piilottama entinen viinirypäle johon kärpäset olivat TEHNEET PESÄN! Siellä oli puoliksi kehittyneitä kärpäsenpoikasia. 100x YÖKS!!! Oli siis semmoisessa paikassa ettei heti huomaa... Kaappasin sen viinirypäleen vessapaperiin ja vedin pöntöstä alas. Sitten ne kärpäsetkin hävisivät lopulta.

Kärpästen aiheuttamat haitat

Huonekärpänen (Musca domestica) munii jätöksiin, kompostikasojen päälle ja jätteiden pinnalle. Aikuiset kärpäset lentävät sisään asuntoihin ja tuovat jaloissaan ja imukärsässään bakteereja elintarvikkeisiin levittäen varsinkin vatsasairauksia. Ne myös likaavat kodin pinnat ulosteillaan. Karjasuojissa ne hidastavat nuorten eläinten kehitystä ja alentavat maidontuotantoa.

Pistokärpänen (Stomoxys calcitrans) häiritsee eläimiä kuten huonekärpänen. Se imee kärsällään verta eläimestä ja voi pistää ihmistäkin. Pisto on kivulias ja se voi levittää bakteereita.

Lamppukärpänen (Fannia canicularis) on kodeissa harmiton, mutta kanaloissa ja turkistarhoissa siitä on haittaa eläimille.

Lihakärpänen (Calliphora) munii lihaan ja kalaan sekä niistä valmistettuihin tuotteisiin. Lihakärpänen saattaa levittää suolistosairauksia, joita voivat aiheuttaa myös raato-, kiilto- ja ruutukärpänen.

Mahlakärpäsen (Drosophilidae) toukat pilaavat saastuttamansa elintarvikkeet täysin. Kärpäset levittävät ravintoaineisiin myös hiivasieniä ja bakteereita.

Torjunta asunnoissa

Kaikki kärpäset torjutaan asunnoissa samoin periaattein. Ikkunoihin kannattaa asentaa hyttysverkot. Huoneissa voidaan käyttää torjunta-aerosoleja, liima-ansoja, haaveja, kärpäslätkää jne.. Kärpäset ovat nopeita, joten suojaa elintarvikkeet ja sulje astiat aina kun et niitä käytä. Pidä kaikki keittiövälineet ja -tarvikkeet puhtaina. Tyhjennä ekoroskat tarpeeksi usein; muista hävittää ne myös pihalta. Ruoanjätteet ja muut mätänevät lisääntymispaikat on kompostoitava huolella. Sikiämisen estämiseksi komposti peitetään mullalla. Näin muninta vaikeutuu, ja kompostin korkea lämpötila tappaa toukat ja kotelot.

Mahlakärpänen pidetään poissa huolehtimalla ettei komeroihin unohdu hedelmiä. Mehuja ja hilloja tehtäessä syntyneet jätteet kompostoidaan nopeasti. Varastotilojen ikkunat ja ilmanvaihtoventtiilit varustetaan tiheillä verkoilla.

Kukkakärpäset on eri juttu; jos eivät selvästi tule mullasta kukkaruukuissa niin niiden kotipesä on tod.näk. jossain keittiössä. Se pitää löytää tai ne lisääntyy vaan. Olen tämän aiemminkin täällä kertonut kun niiden kanssa itse tuskailin, ne vaan lisääntyi vaikka poistin kaikki hedelmät ja muun ravinnoksi kelpaavan. Etsin hulluna mistä ne tulee, kunnes muksun muovisen syöttötuolin istuinpehmusteen alta ihan pienestä raosta löytyi joku ruoka/juomaläikkä joka oli sinne kaatunut ja kärpäsen munia hirveä kasa, yök! No sen kun pesi ja desinfioi pois niin eipä ole kärpäsiä näkynyt. Jos niitä on kauan ja lisääntyy, jossain niiden täytyy elää, pesiä ja saada ravintoa. Onnea etsintään (vaikkei löydös ole kovin mukava)!

Täytyy kokeilla tuota kukkien kastelutaukoa ja sitten tuota viiliseosta. Menee hermot, kun niitä pörrää siinä tiskialtaan ympärillä... Mulla onkin ollut hedelmät kaapissa jo aika kauan ja silti noita vaan tulee lisää jostain. Ehkä eivät olekaan banaanikärpäsiä???

meillä on myös kärpäsongelma ja jumalauta nyt alan samantien siivoamaan keittiön nurkkia. Toivottavasti en löydä mitään selvää pesää tai multa tulee itku, on niin kauan jo taisteltu niitä vastaan...

Eilen kyllä laitoin niille ansan, jätin suolakurkkupurkin kannen ihan vähän raolleen niin nyt on jo ihan täynnä, etikka kai houkuttelee niitä.

On noita kärpäsiä silti vielä niin paljon että niillä on kyllä pakko olla pesä jossain, mut toivottavasti saan hävitettyä sen huomaamattani.

Siellä oli tosiaan läpinäkyviä munia eri asteella ja jotain toukkia kai; en ihan kauhean tarkkaan halunnut katsella. Viilipurkkiniksi voi olla hyvä jos kärpäset on vaikka tietyn hedelmän mukana tulleet, mutta eihän se olisi meidän tapauksessa auttanut kun olivat jo " kotiutuneet" . Eli jos ei kärpäset tappamalla lopu, niitä on paljon tai ne lisääntyy, niin on syytä alkaa etsinnöille T:9

banaanikärpäsbuumeja. Niitä on kaupan hedelmähyllyillä ollut viime aikoina paljon ja ilmeisesti siis muillakin kuin meillä. Tapan näkyvät, kyllä ne siitä sitten poistuu kuvioista.

Laitoin tuon viinirypälejutun tuohon toiseenkin ketjuun. Ja kuten arvelin - joka loppukesä ne meille ilmaantuu. Nyt keksin tuon suihkepullon aseeksi kärpäsiä vastaan ja on ollut ainakin helppo tapa saada yksittäiset kärpäset kiikkiin, ei tarvitse enää vaania ja läiskiä. Kärpäsenryökäleet kun osaavat väistää tosi hyvin - pesuainesuihkua eivät ehdi väistää.

8

Vierailija:

Lainaus:

Ihmettelin itse samaa pari kuukautta sitten. Siivosin keittiön tosi tarkkaan ja aina niitä vaan tuli lisää. Sitten yhtenä päivänä tytär (7v) tuli sanoamaan että äiti tuolla olkkarissa on " jotain" ... Menin katsomaan ja siellä oli 2-v. kuopuksen piilottama entinen viinirypäle johon kärpäset olivat TEHNEET PESÄN! Siellä oli puoliksi kehittyneitä kärpäsenpoikasia. 100x YÖKS!!! Oli siis semmoisessa paikassa ettei heti huomaa... Kaappasin sen viinirypäleen vessapaperiin ja vedin pöntöstä alas. Sitten ne kärpäsetkin hävisivät lopulta.

Niihin ne sitten hukkui (fairi joukkoon sen takia että se rikkoo pintajännistyksen ja pirulaiset hukkuu). Oon kuullu myös että kukkien pintamullat kannattaa vaihtaa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat