Kokemuksia Hyvinkään sairaalasta???

Vierailija

Heippa!

Voisiko joku kokenut hyvinkääläinen kertoa vähän, mitä on edessä?

Olen näillä näkymin menossa Hyvinkäälle ensi vuoden alussa synnyttämään ja kuulisin mielelläni kokemuksia ja fiiliksiä kyseisestä sairaalasta!

Osasto on uusittu, se avattiin juuri. Eli voisi kuvitella että ainakin "fyysiset" puitteet ovat hyvät. Entä henkilökunta?

Kiitos jo etukäteen!

döner ja pikkuviuhti 10+0

Kommentit (10)

Vierailija

Mulla ihan kohta olisi tarkoitus sinne mennä... Ainakin toivottavasti!

Yhdessä tarkkailuhuoneessa jo olenkin käynyt "uudella puolella" ja se vaikutti oikein hyvältä!

Mutta onko tuo remontti vielä kesken? Tammikuussa 09 tuskin enää on, mutta mites nyt?

Entä huoneet? Mun kammo on joutua johonkin 4 äidin yhteishuoneeseen...

Viivi ja vatsa rv 35

Vierailija

Olin synnyttämässä Hyvinkäällä noin kaksi vuotta sitten ja kokemuksesta jäi oikein postitiivinen kuva ja olenkin todella hyvin mielin menossa uudenkin vauvan Hyvinkäälle synnyttämään.

Remonttitilanteesta en tiedä, mutta ymmärtääkseni sen pitäisi olla valmis? Kaksi vuotta sitten synnytin "ruuhka-aikaan", ja olimme vauvan kanssa neljän hengen huoneessa. Toki oli ahdasta, mutta en siitä sairaala-ajasta olisi varmaan muutenkaan ihmeemmin nauttinut. Synnytyssalissa vietimme perheen kesken muutaman tunnin rauhassa ja aamiainen sekä isälle että äidille tarjottiin kilistelyjuomineen. Muutoinkin kaikki kohtelu sairaalassa oli minusta todella asiakaslähtöistä ja luonnollista. Vierihoito esimerkiksi oli selkeä olettamus, eikä esimerkiksi lisämaitoa (joka muuten oli luovutettua äidinmaitoa) annettu kuin pyynnöstä.

Myös seulontaultrien asiantuntemukseen olen ollut erittäin tyytyväinen. Omien kokemusteni perusteella suosittelen lämpimästi Hyvinkään sairaalaa synnytyspaikaksi.

Vimpa; Jokaisesta paikasta on varmaan ihmisillä sekä hyvää, että huonoa sanottavaa. Kättäristä olen itse taas kuullut lähiaikoina monta huonoa juttua, mutta kyllähän niitä joka paikasta kuulee. ;) Sektiopäätösksiin yms. minusta ihan meidän "tavallisten tallaajien" on hyvin vaikea ottaa kantaa.

miranda-neiti rv 36+

Vierailija

Olen synnyttänyt Hyvinkäällä kahteen otteeseen, molemmat olivat ns. normaaleja synnytyksiä. Mulla ei ole ko. paikasta muuta kuin hyvää sanottavaa! Molempiin synnytyksiin on sattunut tosi hyvät ja tsemppaavat kätilöt, jälkihoito (opastaminen sekä imetyksen että lapsenhoidon osalta) on ollut perusteellista, moneen kertaan on mm. käyty varmistamassa, että synnytyskeskustelu on käyty jne.

Ekalla kerralla toivottiin perhehuonetta ja järjestivät meille sellaisen tavallisesta huoneesta kun varsinainen perhehuone oli varattuna. Siellä saatiin olla kuin herrankukkarossa, kukaan ei häirinnyt jos emme itse niin halunneet. Kannattaa muistaa olla itse hyvin aktiivinen (koskee mielestäni kaikkia paikkoja) kysymyksineen ja pyytää apua herkästi, muuten saattavat jättää liiankin rauhaan ts. olettavat, että kaikki on ok, vaikka mielessä olisikin miljoona kysymystä.

Toisella kertaa olin kahden hengen huoneessa ja lepäämiseen ei tietenkään ole mahdollisuutta samalla tavoin kuin perhehuoneessa (eikä onnistu sielläkään jos ja kun käy ylikierroksilla synnytyksestä ja vauva on rauhaton). Perhehuonetoiveesta kannattaa mainita vielä uudestaan synnyttämään mennessään, vaikka se olisi jo papereihin kirjattukin. Tuolloin remontti oli juuri meneillään ja huoneet olivat mitä olivat. Siitä voisin miinusta vaikka antaakin, mutta kun vauvanhoito oli tuttua niin fasiliteeteilla ei ollut minulle merkitystä. Ensikertalaisella voisin kuvitella asian olevan toisin. Mutta nythän remontti on kaiketi ohi, joten tilojen voisi kuvitella olevan priimaa.

Mä tykkään Hyvinkäästä mm. sen pienuuden vuoksi, ei ole mikään tehdas. Jos synnytyksissäni olisi ollut jotain komplikaatioita, voi olla että asiat olisivat menneet toisin ja mielipiteeni olisi nyt toinen. Näillä kokemuksilla voin kuitenkin vain suositella paikkaa.

Vierailija

...löytyy ihmeellisiä asioita :)

http://www.helistin.fi/keskustelut/viewtopic.php?p=281849&sid=34c0b252e9...

Eli täällä on aika paljon (onneksi positiivisia!) kokemuksia sairaalasta!

Itse kävin eilen np-ultrassa ja oikein mukava ylilääkäri oli vastassa! Tosin kävin juuri lukemassa sairaalan sivuja ja huomasin, että insuliinihoitoisten äitien seuranta+synnytys ohjataan Naistenklinikalle. Hmm, onkohan tuo niin vieläkin, tietääkö joku? Itselläni ilmeisesti harkitaan iltainsuliinien käyttönottoa paastoarvojen vuoksi (5.3-5.9)

Aurinkoista viikonloppua toivottaa,

döner ja tiuhti 12+1

Vierailija

Muista Viivi esittää toiveesi huoneen suhteen, kun menette synnyttämään jos et sitä ole vielä henkilökunnalle kertonut.

Huhtikuun lopussa tilanne oli se, että ko sairaalassa on odotettavasti hyvin paljon synnytyksiä kesällä, joten huoneissa on tod.näk porukkaa.

Paljon lykkyä kuitenkin synnytykseenne ja sairaalassa olette toivottavasti niin lyhyen aikaa, että huonekaverien lukumäärällä ei ole väliä. Ja todennäköisesti pikku vauvasi hurmaa sinut niin, ettet muita huomaakkaan;)

Vierailija

Ja tällä hetkellä itse asiassa Hyvinkäällä EI ole perhehuonemahdollisuutta, kuten joku kirjoitti.

Minulla on heinäkuussa LA ja silloin on kuulemma todennäköisesti tulossa kamala ruuhka, joten saa nähdä pääsenkö edes Hyvinkäälle. Sieltä on pari kertaa tänä vuonna jouduttu synnyttäjiä käännyttämään Helsinkiin tai Jorviin.

Itsellänikin on hoidosta Hyvinkäällä sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Viime vuotinen keskenmenoni hoidettiin täysin ala-arvoisesti siellä, jonka takia olin päättänyt mennä Kättärille synnyttämään. Kävin kuitenkin ultrissa Hyvinkäällä, jolloin mieli muuttui. Paikka vaikutti hyvältä ja meiltä lyhyempi on Hyvinkäälle (minulla ollut todella nopeita synnytyksiä). Myös pienempi paikka kuin kättäri on positiivista, vaikka Kättäristä tykkäänkin todella paljon myös!

Viivi rv 35

Vierailija

Hei,

Olin alunperin ajatellut, että haluan synnyttää syksyllä syntyvän esikoiseni Hyvinkäällä. I-ultra oli ihan ok kokemus, mutta viime kuussa II-ultrassa oli niin tympeä ja töykeä kätilö, että olen tullut pikku hiljaa toisiin aatoksiin ja ruvennut miettimään Kättäriä. Meni jotenkin fiilis koko Hyvinkäästä tuon käynnin perusteella ja vieläkin paha fiilis siitä, koska käynti oli itselle tärkeä ja kauan odotettu.

Kätilö oli tosi kiireinen ja töykeä ja valitti mulle heidän työtilannetta, hässäkkää ja ruuhkaa. Eihän se nyt asiakkaan vika ole! Olen itsekin asiakastyössä, eikä tulisi mieleenkään kohdella omia asiakkaitani noin.

Kätilöitähän on tietty joka lähtöön ja voihan olla että muut siellä ovat mukavia. Hyvinkäälläkin kannattaisi miettiä kuitenkin, että millaiset persoonat laitetaan näitä seulaultria tekemään, koska hehän juuri luovat synnyttämään tuleville ensivaikutelman paikasta. Se kesäkuussa tapaamani tyyppi oli omiaan käytöksellään karkoittamaan kaikki synnyttäjät jonnekin muualle. Ehkä tarkoitus hällä näin onkin vähentää tietoisesti ruuhkaa ja hässäkkää heillä ;-)

Katja

Vierailija

Tämä käytäntö on ollut voimassa jo pitkään, ja itse synnytin viimeksi helmikuussa -08, ja silloinkin käytäntö oli sama. Onnistuin menestyksekkäästi välttelemään Naistenklinikalle joutumista pitämällä tiukasti kiinni dieetistä. Mutta jos siis insuliinit aloitetaan niin NKL on seuranta- ja synnytyspaikka.

Vierailija

Hei,

Olin alunperin ajatellut, että haluan synnyttää syksyllä syntyvän esikoiseni Hyvinkäällä. I-ultra oli ihan ok kokemus, mutta viime kuussa II-ultrassa oli niin tympeä ja töykeä kätilö, että olen tullut pikku hiljaa toisiin aatoksiin ja ruvennut miettimään Kättäriä. Meni jotenkin fiilis koko Hyvinkäästä tuon käynnin perusteella ja vieläkin paha fiilis siitä, koska käynti oli itselle tärkeä ja kauan odotettu.

Kätilö oli tosi kiireinen ja töykeä ja valitti mulle heidän työtilannetta, hässäkkää ja ruuhkaa. Eihän se nyt asiakkaan vika ole! Olen itsekin asiakastyössä, eikä tulisi mieleenkään kohdella omia asiakkaitani noin.

Kätilöitähän on tietty joka lähtöön ja voihan olla että muut siellä ovat mukavia. Hyvinkäälläkin kannattaisi miettiä kuitenkin, että millaiset persoonat laitetaan näitä seulaultria tekemään, koska hehän juuri luovat synnyttämään tuleville ensivaikutelman paikasta. Se kesäkuussa tapaamani tyyppi oli omiaan käytöksellään karkoittamaan kaikki synnyttäjät jonnekin muualle. Ehkä tarkoitus hällä näin onkin vähentää tietoisesti ruuhkaa ja hässäkkää heillä ;-)

Katja

Vierailija

Muissa asioissa olen ollut Hyvinkäällä aikoinaan potilaana ja kokemuksesta jäi aika ikävät muistot. Ikävät siinä määrin, että raskaana ollessani, ultrissa Hyvinkäällä käytyäni totesin, että tahdon synnyttää toisaalla.

Valitsin synnytyksen Kätilöopistolla. Asun Järvenpäässä ja aika helpon matkan päässä on myös Kättäri.

Useat ystäväni ovat synnyttäneet Hyvinkäällä ja kokemukset ovat heillä olleet todella kirjavia. Toisten mielestä ihan ok ja toisilla huonot kokemukset.

Sen ainakin voin sanoa, että Hyvinkäällä on matala kynnys sektioihin (ihan tilastollisestikkin). Ja tässä kannattaa muistaa, että Hus-alueen riskiraskaudet hoidetaan pääsääntöisesti Naistenklinikalla, joten niitä ei juuri Hyas:ssa ole.

Itselläni ja yhdellä ystävälläni oli melko lailla sama synnytyksen kulku. Itse synnytin loppulta alakautta ja ystäväni päätyi samassa tilanteessa Hyas:ssa sektioon.

Useammalla ystävälläni on myös käynyt niin, että joko sektio-haava tai eppari on tulehtunut tai ovat saaneet sairaalassa bakteerin.

Perhehuonetta jos toivotte, niin niitä on Hyvinkäällä yksi. Eli kannattaa varautua siihen, että tavalliseen huoneeseen majoittuessanne on 1-3 äitiä ja vauvaa kanssanne.

Myös vierihoito-käytännössä on Hyvinkäällä paljon eroja. Onpa sattunut niinkin hyvin tuntemalleni äidille, että lasta ei tuotu ensimmäiseksi yöksi hänen viereensä nukkumaan, vaikka sekä äidin, että lapsen osalta synnytys oli täysin normaali. Myös ensi-imetys on useammalla toteutunut muualla kuin synnytyssalissa.

Kannattaa punnita pienen ja suuren synnytyssairaala hyviä ja huonoja puolia ja miettiä mitä omalta synnytykseltään toivoo. Itse haluan kaiken tapahtuvan mahdollisimman luonnollisesti ja mahdollisimman turvallisesti, siksi koin Kättärin omaksi paikakseni enemmän kuin Hyvinkään aluesairaalan.

Nämä on minun ajatuksia ja läheisteni kokemuksia, toivottavasti niistä saatte jotain pohjaa tehdessänne omia valintojanne. Synnytys on maailman ihanin asia ja kannattaa punnita missä ja miten haluaisi sen kokea (ainahan kaikki ei kuitenkaan mene "kässärin" mukaan, mutta ei suunnittelusta haittaakaan ole)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat