Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päivähoitomaksut nousee ihan mielettömästi elokuussa

Vierailija

Elokuusta lähtien ensimmäisen lapsen hoitomaksuhan nousee 200 eurosta 233

euroon ja toisesta lapsesta 180 eurosta 210 euroon. Kaiken lisäksi maksut

sidotaan indeksiin, eli ne tulee tästä lähtien nousemaan joka vuosi, mutta

lapsilisiä ei lupauksista huolimatta ole vieläkään sidottu indeksiin.

Toiseksi maksukorotuksista tulevat tulot eivät jää kunnille eivätkä siis

mene päivähoidon laadun parantamiseen (esim. ryhmäkokojen pienentämiseen)

vaan ne vähennetään valtion kuntaosuuksista.

Ei paljon kannata töissä käydä enää kun koko palkkani menee bensoihin + hoitomaksuihin. Oikeasti, jään tappiolle. Kotihoidontuella jos jäisin kotiin, jää se edes käyttöön.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

kyllä alkaa työnteko olla plus miinus nolla sen jälkeen, meilläkin kolme päiväkoti-ikäistä ja mysitisesti kuulutaan yhä korkeimpaan maksuluokkaan, vaikkei olla missään hyvin palkatuissa töissä kumpikaan.

Vierailija

Lainaus:

sellainen jouduin olemaan kun meinasin joutua töihin kun lapsi oli alle vuoden...

silloin oli pakko ilmottautua työttömäksi kun muuten ei ois ollu rahaa ruokaan, nyt on mahdollista olla ainakin hetki kotihoidontuella eli 200 eurolla (vaikka pelkät asumiskuluni on 1000e), mut oon säästäny vähän.

Mistä teitä elätettäviä sikiää ?????

Vierailija

Ap siis maksaa kahden lapsen hoidosta 361,98

Tekee siis 180,99 / lapsi

Jos hoitopäiviä on 21/kk niin se on 8,6e/pvä

Jos hoitopäivän pituus on 8 tuntia, niin se on alle 1,1euroa/kk

Mitä muuta palvelua saat tuolla hinnalla? Ja tuohon hintaan lapset saavat aamupalan, lounaan ja välipalan.

Naurettavaa valittaa päivähoidon kalleutta.

Vierailija

koska tähän asti ei ole otettu huomioon, että elätän palkallani myös kahta murrosikäistä lasta. minun kannaltani siis hyvä uudistus

Vierailija

Lainaus:

Ei paljon kannata töissä käydä enää kun koko palkkani menee bensoihin + hoitomaksuihin. Oikeasti, jään tappiolle. Kotihoidontuella jos jäisin kotiin, jää se edes käyttöön.

Ei sitä kotihoidontukea ikuisesti makseta, joten siihen ei kannata pelkästään laskea kannattaako työnteko vai ei... milläs ajattelit elää kun nuorin täyttää 3v? Silloin se on viimeistään töihin mentävä, ellei ole rikas mies elättämässä (jolloin taas päivähoitomaksujen nouseminenkaan ei juuri hetkauta...)

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

sellainen jouduin olemaan kun meinasin joutua töihin kun lapsi oli alle vuoden...

silloin oli pakko ilmottautua työttömäksi kun muuten ei ois ollu rahaa ruokaan, nyt on mahdollista olla ainakin hetki kotihoidontuella eli 200 eurolla (vaikka pelkät asumiskuluni on 1000e), mut oon säästäny vähän.

Mistä teitä elätettäviä sikiää ?????

Vierailija

Tiedättekö kuinka paljon jokainen päivähoitoa tarvitseva lapsi maksaa kunnalle? Nelinkertaisesti sen, mitä te (ja minä) siitä maksamme.

Kaikki on kallistunut - ruoka, lämmitys, henkilökunnan palkat ym. Pakkohan niitä hoitomaksujakin on joskus korottaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat