Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

11v lapsi hoitaa koko kesäkuun 5 ja6v sisaruksiaan : (

Vierailija

Missä on tämän koululaisen kesäloma? Onko tämä edes sallittua? Pitääkö minun tehdä lastensuojeluilm.? Eli näin tutun lapsen puistossa ja hänen sisaruksensa. Lapsi syötti pienempää sisarusta samalla kun oma ruoka jäähtyi. Juttelin myöhemmin lapsen kanssa ja hän sanoi, että hoitaa koko kesäkuun sisaruksia ja sitten alkaa perheellä loma. Teki tosi pahaa : ( Minusta 11v on liian nuori tuollaiseen hoitamiseen!

Sivut

Kommentit (91)

Vierailija

Ei ole noin nuoren paikka ottaa vastuuta päivittäin itseään noin paljon nuoremmista. Itsellänikin kokemusta liiasta vastuusta pienestä pitäen. Ei ole todellakaan tehnyt minulle hyvää. Juu, olen edelleen erittäin vastuuntuntoinen, mutta tämä lapsena tyrkytetty vastuu on jättänyt jälkensä. Masennus, kontrollintarve, korostunut huolehtiminen ja ahdistus leimaa aikuisuuttani. Ikävä kyllä. No, tietysti syitä on monia, mutta tämä on kyllä yksi suurimpia. Olen joutunut lapsena ottamaan vastuuta (ja toki halusin sitä itsekin) nuoremmista sisaruksista isossa mittakaavassa. 11-vuotiaana hoidin suvereenisti vauvaa. Kyllä sitä moni ihaili. Mutta minulle lapsen näkökulmasta se ei sitten ollutkaan hyvä juttu. Liikaa asioita pienelle ihmiselle :(

Vierailija

jos ovat paikassa, jossa aikuisia on ja jos on puhelinyhteys myös vanhempiin tarvittaessa.

Lainaus:

Mutta eniten huolestuisin tuosta 5-vuotiaasta! Koko päivä ilman aikuisen turvaa ja huolenpitoa! Se on kyllä lastensuojelun asia - .

vähän sama, kun sanoisi, että sun lapset ovat lastensuojelun asia, kun ovat väkivallan uhan alla koko ajan. Ai, et ole koskaan käynyt lapsiisi käsiksi, no, mutta olisit voinut käydä ja ehkä mahdollisesti tulevaisuudessa käyt, joten lastensuojeluun vaan.

Vierailija

Leikkipuiston aikuiset eivät ole mitenkään vastuussa lapsista. Vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan. Leikkipuistossa on 3-5 työntekijää ja lapsia voi olla satoja, ei heidän varaansa voi laskea. En kyllä jättäisi 11v hoitamaan kahta pienempää puistoon. Mieluummin sitten kotona, niin ei ainakaan karkaa mihinkään.

11v on todellakin lapsi ja 5v vielä aika arvaamaton. Jos 5v yhtäkkiä katoaa puistosta, mitä isosisko silloin tekee. lähtee etsimään ja jättää sen 6v yksin.

Vierailija

että lomailu on laiskottelua. Itseasiassa se on erittäin tärkeää ihmisen terveydelle, lapsen hyvinvoinnista puhumattakaan. Hyvä ap!

Vierailija

ja niihin johtaneisiin syihin?

Lainaus:

ei todellakaan ehtojen takia vaan siksi että meillä hyväksytään arvosanaksi vain 10.

Se jonka perheessä ei laiskotella kesälläkään

Vierailija

11v voi todellakin hoitaa sisaruksiaan PIENIÄ aikoja SILLOIN TÄLLÖIN!

Ei tosiaankaan täysiä päiviä koko kuukautta.

11 vuotiaan pitäisi nauttia kesästä omien kavereidensa kanssa leikkien ja touhuten. Ei paimentaen pieniä sisaruksiaan.

Ja entä jos tosiaankin jotain sattuu?? Aikamoinen vastuu lapselle annettu.

Ja vielä... niillä puistotädeillä ei ole minkäänlaista hoitovastuuta kenestäkään lapsesta!

Vierailija

Vanhemmat on saattaneet kysyä, että hoidatko ja lapsi on vastannut, että hoidan eli halunnut (eli suostunut, en tarkoittanut tuossa edellisessä viestissäni, että olisi pyytänyt, vaan että ei ole alkanut hommaan pakotettuna).

Vaihtoehtoisesti voisi olla yksin, jos vaikka paras ystävä on kuukauden lomailemassa vanhempiensa kanssa tms. Ei kaikki ole kesällä kotona!

Mutta kuten sanoin, itse en todennäköisesti toimisi noin eli jättäisi tuon ikäistä lasta hoitamaan pienempiä sisaruksia, viestilläni ajoin takaa vain sitä, että ei me av-mammat tiedetä taustoja kaikkeen... Eikä ap:n viestin perusteella voida sanoa edes sitä, onko kyseessä lastensuojeluasia vai ei! Voi olla, että onkin, voi myös olla, että kaikki on ihan ok...

Lainaus:

Ensinnäkin, kovinkaan moni normaali 11-vuotias ei haluaisi olla kotona hoitamassa pikkusisaruksiaan kuukautta. Toisekseen, jotain on pielessä jos tuon ikäinen olisi yksin vaihtoehtoisesti.

Ja pitääkö vanhempien suostua kaikkeen, mitä lapsi haluaa? Aika moni meinaan haluaa epärealistisia juttuja.

Vierailija

Silloin kun olin 12-vuotias hoiti samanikäinen ystäväni puolivuotiasta serkkuaan KAKSI kuukautta. Mut eihän nykyajan lapsilta voi vaatia edes sisarusten kanssa olemista, hohhoijaa.........

Vierailija

kanssa puistossa viime viikkolla yhden aamupäivän. Tätejä taisi olla 3, lapsia varmaan n. 70. Ei siinä tädit paljon pienten perään katselleet.

Samaisessa puistossa käy myös isompia, ilmeisesti lomilla olevia koululaisia ruokailemassa. Yhden aamupäivän aikana nämä isommat muksut jättivät huomioni mukaan useammankin kerran portin auki. Ja yksi pikkumuksu onnistuikin siitä ulos livahtamaan, tosin äitinsä(?) huomasi asian heti.

Pointini on se, ettei noissa puistoissa "tädit" lapsia hoida. Eikä niin ole tarkoituskaan. Aika kova vastuu on nakattu 11-vuotiaalle. Jaksaako tyttö muka koko ajan olla silmä kovana vahtaamassa kahta arvatenkin varsin vilkasta pikkumuksua?

Vierailija

Lainaus:

varsinkaan meidän isännälle eivät muut numerot kelpaa, hän kun itse on 10,0 ja 6 laudaturin ihmelapsi joka tietää ja osaa kaikki maailman asiat (ainakin omasta mielestään). Minulle kyllä kelpaisi ysit ja jossain tapauksissa kahdeksikotkin. Mutta preppaan poikia etteivät joudu isänsä halveksunnan kohteiksi...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat