Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (79)

Minä hoidin 9-vuotiaana naapurin 11 kk ikäistä 6-8 tuntia päivässä kahden viikon ajan. Ei mitään traumoja tuosta jäänyt. Tienasin itselleni polkupyörän, jota en kyllä muuten olisi saanut.

14- vuotiaana olin jo useamman kuukauden kesässä mansikoita poimimassa, ihan täysipäiväisesti ja joskus ylitöitäkin.

Mitä vauvoja nykyaikana kasvatetaan?

Parempi 11-vuotiaan on olla sisarustensa kanssa kun nököttään päivät pitkät yksin kotona. Jos puistossa käy, niin siellähän on ruoka ja aikuinen jolta saa tarpeen tullen apua. Tosin 11-vuotias kyllä varmasti osaisi jo ruuankin tehdä itse (ainakin itse olen tehnyt tuon ikäisenä ruuan koko meidän 13 henkiselle perheelle monta kertaa viikossa kun isä ja äiti kävivät töissä).

Miten muuten puistoon jossa järjestetään ruokailu saa viedä 5-6 vuotiaita, eik0 ne ole tarkoitettu kouluikäisille kesäloman viettopaikoiksi?

Meillä kävi viime kesänä 11 -ja 13-vuotiaat serkkutytöt välillä hoitamassa 3v ,5v ja 7 -vuotiaita muutaman viikon väillä yhdessä ja välillä kaverin kanssa. Heillä ei ollut mitään ongelmia ja apua olisi kyllä ollut puhelimen päässä.

Nämä serkkutytöt tosin ovat tottuneet huolehtimaan myös nuoremmista sisaruksistaan kotona, koska heillä on yksinhuoltaja isä, joka tekee ajoittain epäsäännöllistä työtä. Lapset ovat silloin tietysti keskenään kotona, koska eihän kouluikäisille ole päivähoitopaikkoja.

Meidän kunnassa ainakin pitää päiväkotilaisella olla yli 16v. hakija. lastensuojeluun voi aina soittaa ja keskustella asiasta- sinun ei tarvitse sitä päätöstä tehdä: puuttuako vai ei. Jätä se ammattilaisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lainaus:

ei todellakaan ehtojen takia vaan siksi että meillä hyväksytään arvosanaksi vain 10.

Se jonka perheessä ei laiskotella kesälläkään

Mutta varsinaiseen asiaan... En kyllä osaisi kuvitella omaa 11-vuotiasta tytärtäni hoitovastuuseen 5- ja 6-vuotiaista lapsista! Yläasteikäinen nyt painisi jo ihan eri sarjassa.

Kannattaisko ennemminkin prepata isää kun lapsia? Tuo ei ole normaalia. Luuletko että lapsistasi tulee tai että he ovat onnellisia tuollaisten paineiden alla?

se, että 11v ei voi pitää kesälomaansa ei todellakaan ole lastensuojelukysymys. Jos 11v on vastuullinen ja kyvykäs, ei ole osoittaa laiminlyöntiä eikä muuta suoraan pienempiin sisaruksiin kohdistuvaa uhkaa, ei kukaan tee mitään.

Mikä on se peruste, millä ap aikoo edetä???? Ei lastensuojelu ole mikään moraalinvartija yhteiskunnassa vaan se huolehtii ääritapausten kuntouttamisesta ja integroinnista yhteiskuntaan.

jotka tarttuvat asiaan ja hoitavat sen eteenpäin....KETÄ te olette te jotka puolustelette, et 11-vuotias voi todellakin hoitaa pienempiä sisaruksiaan...

Eikö tässä yhdessä ketjussakin kärkkäästi puhuttu kotiäitiyden puolesta. Lapset kotiin ja äidin paikka on kotona lastensa luona--tyyliin.

Haloo- te vastuuntunnottomat vanhemmat. Eikä se tarkoita että MINÄ, joka en ole hoitanut "lapsena" omia sisaruksiani olen vanhempana täysin uusavuton...

Ap oli huolissaan samoin minä...emme tosiaan tekisi tätä ollaksemme ilkeitä...

3 kk:n iästä pitää nukkua omassa huoneessa omassa sängyssä yksin. 10 kk mennään kokopäivähoitoon, vuoden iässä loppuu tissin lutkuttelu (ja tutin ja tuttipullon), 6-vuotiaasta aletaan opettelemaan yksin oloa päivisinkin (että onnistuu koulun jälkeen). 11-vuotiaana hoidetaan vähintään kahta pienempää sisarusta kokopäiväisesti koko kesän ajan ja 14-vuotiaana pitää alkaa ottamaan vastuuta ja maksamaan vanhemmille vuokraa (tietysti niistä rahoista, jotka ollaan tienattu kun ollaan oltu koko kesäloma töissä). 16-vuotiaana täytyy asua yksin omassa asunnossa, mieluummin mahdollisimman kaukana.

Eikö olisi kivaa, jos me syntyisimme suoraan aikuisuuteen? Ei tarvitsisi kenenkään antaa lapsen elää lapsuuttaan, eikä meistä tulisi uusavuttomia ja pullamössönuoria.

Tosin itsemurhatilastot ja masennuslääkkeiden käyttö saattaisi kasvaa entisestään.

minäkin hoidin 11-vuotiasta vuoden ikäistä pikkuveljeäni. Tunsin syyllisyyttä kun hän itki. Sitten pian aloitin työt vanhempieni kahvilassa, iltaan asti. Veljeni syntymästä asti olen myös kärsinyt migreeneistä. Edelleen, joskus kaksi kertaa viikossa. Syystä että lapsena mulle annettiin ihan liikaa vastuuta, ja nyt en osaa enää rentoutua, vaan stressaan koko ajan asioista, jotka ei vastuulleni kuulu.

Tee jotain ap! Tuo ei ole normaalia eikä hyväksi tytölle- vanhemmat käyttävät häntä selkeästi ilmaisena työvoimana enkä ihmettelisi jos tyttö olisi vastuussa kotitöistäkin sillä aikaa kun isä ja äiti ovat töissä.

tuon ikäiset olivat jo maatilan töissä tai jopa pikkupiikoina tai renkeinä vieraissa taloissa a vähintä mitä voivat tehdä oli hoitaa pikkusisarensa. Jo paljon nuoremmatkin olivat vastuussa pikkulapsista, näin on myös monissa maissa tänä päivänä.

i]kun nykyään vanhemmat työntävät LAPSENSA hoitamaan LAPSIA!!?? Ei ne teidän lapsenne ole niitä lapsia tehneet vaan TE ja he ovat teidän vastuulla EIKÄ LAPSEN vastuulla.

Antakaa niiden lastenne olla lapsia, älkääkä mitään pikkuäitejä, ällöttäviä olette, kun moiseen ryhdytte. Lapsilta viedään lapsuus ihan liian aikaisin nykyään.

Ja kyllä, on niin paljon omaa kokemusta, että TIEDÄN mistä puhun ja omani eivät todellakaan joudu samaan

[/quote]

Lainaus:

kun nykyään vanhemmat työntävät LAPSENSA hoitamaan LAPSIA!!?? Ei ne teidän lapsenne ole niitä lapsia tehneet vaan TE ja he ovat teidän vastuulla EIKÄ LAPSEN vastuulla.

Antakaa niiden lastenne olla lapsia, älkääkä mitään pikkuäitejä, ällöttäviä olette, kun moiseen ryhdytte. Lapsilta viedään lapsuus ihan liian aikaisin nykyään.

Ja kyllä, on niin paljon omaa kokemusta, että TIEDÄN mistä puhun ja omani eivät todellakaan joudu samaan

Ei voi olla noin tyhmä ihminen! Ennenhän se oli selviö että isot sisarukset hoiti pienemmät kun vanhemmat töissä. Nykyaikaan taas kuuluu että isojen sisaruksien ei tartte tehdä mitään.

Minusta ei. Vaikka olen kyläl sitä mieltä, että 11-vuotias on lapsi, jonka ei pitäisi ottaa vastuulleen kahta alle kouluikäistä lasta.

Mutta eniten huolestuisin tuosta 5-vuotiaasta! Koko päivä ilman aikuisen turvaa ja huolenpitoa! Se on kyllä lastensuojelun asia - ei niinkään 11-vuotiaan työllistäminen! Ja kaksi kesää noissa Helsingin puistoissa omien lasten kanssa viettäneenä voin sanoa, ettei se puistohenkilökunta kyllä noista pienistä huolehdi ja vastaa. Oletus on, että heillä on aikuiset mukana sitä varten, ja kouluikäisten leikittäminen ja ohjastaminen on työntekijöiden heiniä.

Lainaus:

Leikkipuiston aikuiset eivät ole mitenkään vastuussa lapsista. Vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan. Leikkipuistossa on 3-5 työntekijää ja lapsia voi olla satoja, ei heidän varaansa voi laskea.

Eiköhän ne kuitenkin apuun tule jos oikeasti on joku hätätilanne.

Lainaus:

En kyllä jättäisi 11v hoitamaan kahta pienempää puistoon. Mieluummin sitten kotona, niin ei ainakaan karkaa mihinkään.

Keskiverto terve 5-6-vuotias osaa kyllä lähteä karkuteille kotoa ja kotipihastakin.

Lainaus:

11v on todellakin lapsi ja 5v vielä aika arvaamaton. Jos 5v yhtäkkiä katoaa puistosta, mitä isosisko silloin tekee. lähtee etsimään ja jättää sen 6v yksin.

Voi olla tai sitten soittaa äidille tai lähtee etsimään yhdessä sen kuusvuotiaan kanssa tai kertoo aikuiselle ja kysyy neuvoa.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat