Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (79)

omia alle kouluikäisiäni missään tapauksessa jonkun 11-vuotiaan LAPSEN hoidettavaksi. Mitä jos pienemmille sattuu jotain? Osaako 11-vuotias auttaa esim. antaa ensiapua?

Sitä paitsi: ihan käsittämättömältä kuulostaa sekin että muksut laitetaan johonkin puistoon joka arkipäivä koko päiväksi. Kyllä siinä kaatuu puiston aidat päälle niin isommalla kuin pienemmälläkin muksulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja olin asiasta valtavan ylpeä. Vuotta myöhemmin myös serkkuani. Se oli aivan mahtavaa, sain omaa rahaa ja tunsin itseni tärkeäksi, pienillä ei ollut mitään hätää minun hoidossani. Kyllä se minulle oli silti kesälomaa - eihän silloin ollut koulua...

Siis miksi lapsista nykyään kasvatetaan niin uskomattoman avuttomia ja aikuisista riippuvaisia?

Eikö silloin "puistotädit" paimenna kaikkia, niin ainakin minun nuoruudessani? Isompi sisarus sitten vähän autteli ja oli tukena, mutta ei kyllä ollut "vastuussa".

Tee vain lastensuojeluilmoitus. Liian raskas vastuu tuonikäiselle, ja entäs jos sattuukin jotain? 11-vuotias on vähän turhan helppo syntipukki.

Meillä on oma perhe ja omat kuviot päivässä. Minä en ala piiaksi kenellekään sitä varten on päiväkodit! Ja ne päivähoitomaksut katsos kun määrätään tulojen mukaan. Ei ole liian paha rasti kellekään. Ellei sitten ole ongelmatapaus ja halua käyttää rahansa muuhun.. Tästä ottaa nyt sos. huolto selvää. -ap

itse olisin 11-vuotiaana varmaan hukannut pienemmät ja jäänyt itse auton alle, mutta tunnen monia, jotka olisivat hoitaneet hoitanut homman hienosti. Toki on ongelmakin, että isosiskoille usein tulee jo pienenä liikaa aikuisen vastuuta, mutta ei tuollainen tilanne ole välttämättä ollenkaan paha kenellekään.

Saattoi olla ihan hyvin niin että äiti oli tuonut heidät puistoon aikuisen huolehdittavaksi, leikkimään, syömään ja mennyt itse muutamaksi tunniksi töihin tai asioille. Sitten saattoi olla sovittu että isosisko katsoo pienempien perään puistossa ollessa ja ovat kuitenkin kaikki aikuisen vastuulla siellä.

Sitäpaitsi että koko kuukauden hoitaisi nuorempiaan, taisi tyttö hiukan erehtyä aikakäsitteessä.

tosin en kyllä tajua, miksi 5v ikäistä pitää SYÖTTÄÄ.. oiskohan jo aika opetella syömään itse? Pikkusisko laittoi miehensä 10v sukulaistytön hoitamaan 4v ikäistä, ja lopputulos oli se, että koko remppa oli mun hoidossa.. eikä siinä mityään, kotona olin muutenkin ja tyttö oli todella kiva, ja leikitti samalla meidän lasta. Ja tätä kesti vaan muutaman päivän. Mutta aattelin jo silloin, että on kyllä liian nuori ottamaan tuollaista vastuuta vielä kenestäkään.

sos. työntekijä oli aivan samoilla linjoilla, että tuon ikäisenä ei voi ottaa tuollaista vastuuta. Suomen lain mukaanhan alle 12v:llä ei ole vastuuta edes itsestään, saati pikkusisaruksista. Aika erikoista on jos ajatellaan että minä alkaisin tarjoamaan perheelle apua?! Kyllä se on perheen vaan itse keksittävä, että joko se päivähoitopaikka pidetään siihen omaan lomaan asti tai hoidetaan lapset vastuullisiin käsiin sen aikaa kun ollaan töissä. a-p

Ensinnäkin, kovinkaan moni normaali 11-vuotias ei haluaisi olla kotona hoitamassa pikkusisaruksiaan kuukautta. Toisekseen, jotain on pielessä jos tuon ikäinen olisi yksin vaihtoehtoisesti.

Ja pitääkö vanhempien suostua kaikkeen, mitä lapsi haluaa? Aika moni meinaan haluaa epärealistisia juttuja.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat