Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 36-vuotias synnyttäjä todellakin vanha?

Vierailija

Työpaikalla eräs nainen sanoi olevansa juuri tuollaisten vanhojen vanhempien viimeinen lapsi, ja teki siksi omat lapsensa nuorina eli alle 30v. Menin ihan sanattomaksi, koska en ollut tajunnut olevani vanha äidiksi...

Sivut

Kommentit (53)

Vierailija

Nuorempi lapseni alkoi nukkua yönsä n. 2,5 vuoden iässä ja jos vielä pitäisi tuo kidutus käydä läpi, ei mielenterveyteni enää kestäisi. Jos tulisin raskaaksi nyt, tekisin heti abortin.

Vierailija

4-kymppisinäkin naiset voivat kestää hyvin raskauden rasitusta, vuosiakin valvottuja öitä jne, uskoisin sen olevan aivan yksilökohtaista.

Omassa tuttavapiirissäni suurin osa on saanut lapsensa 35-40 -vuotiaina.

Vierailija

Mutta sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa onko hyvä äiti.

Olen työssäni eri ikäiseten vanhempien kanssa tekemisissä ja lapsen hyvää hoitoa ja kasvatusta ei todellakaan voi suoraan verrata äidin ikään.

Vanhemmat vanhemmat uskaltavat toki avata suunsa kun on kyse omasta lapsesta, he osaavat sekä vaatia että myöntää jos esim joskus on raskasta.

Epävarmuutta, suojelevaisuutta ja välinpitämättömyyttä on niin nuorilla kun vanhemmilla vanhemmilla.

Omakohtaisia kokemuksiakin on. Tulin ensi kertaa äidiksi 21 vuotiaana ja viimeisen synnyttyä olin 40.

Muistan itkeneeni väsymystä ensimmäisten lasten yövalvomisten ja korvakierteiden aikaan. Olin aivan puhki pätkäunien takia.

Nyt kypsempänä äitinä osaan säädellä voimavaroja, en tunne olevani lainkaan niin uupunut valvottujen öidenkään takia.

Lapsille kaikille olen tarjonnut vähintään yhtä paljon elämyksiä ja virikkeitä.

Oma äitini oli 34 kun sai minut 60-luvulla. En tiedostanut hänen ikäänsä suhteessa muihin äiteihin kun vasta murroiässä enkä silloinkaan mitenkään negatiivisenä.

Asenne se on mikä ratkaisee!

Vierailija

Kun sain tokan lapsemme huonekaverina oli 44-vuotias äiti, joka sai neljännen lapsensa, eikä tehty silloinkaan sterilisaatiota. Mun mielestä hän oli kamalan vanha... No oma pikkuykkätyksemme iltatähti syntyi ollessani 43, enkä sitten ollutkaan yhtään vanha. Gyne joka aikanaan raskauden vahvisti, sanoi että onpa hieno juttu ja paljon onnea! Itse jo kuvittelin että pakko tehdä abortti, jos olenkin liian vanha. Onneksi en tehnyt.

Vierailija

Lainaus:

Minulla on yksi ihana lapsenlapsi. Jos kärsii lapsettomuudesta niin käsitän, että esikoinen saadaan yli 30v muuten se on luonnonvastaista.

saada lapsi yli 30-vuotiaana?? Herranen aika, vielä lähes 20 vuotta hedelmällistä ikää jäljellä!

Vierailija

Ensimmäinen lapsi 25-26-vuotiaana, toinen siitä parin vuoden päästä eli 27-28v. ja jos vielä kolmannen haluaa niin se sitten siinä 30-vuotissyntymäpäivien kieppeillä. Eli 30-vuotiaana olisi lapset tehty. Tosielämähän ei sitten menekään aivan näin, ei ole kumppania tai tulee ero, on työttömyyttä, lapsettomuutta jne.

Vierailija

Kellään luokkakaverilla ei ollut niin vanhoja vanhempia kuin minulla. Ei asiasta kiusattu, mutta äitini on kertonut nyt myöhemmin, että olen hirveästi valittanut asiasta kotona ("miks te ootte niin vanhoja?")

Ja nykyäänkin monet luulee minua reilusti vanhemmaksi kuin olenkaan, jos sanon, että vanhempani ovat eläkkeellä (ei varhaiseläkkeellä). Yleensäottaenhan kolmikymppisten vanhemmat tuntuvat olevan sellaisia 50+, työikää vielä kymmenen vuotta tai enemmänkin jäljellä.

Mutta kai ajat ovat muuttuneet, eli ehkä 36-vuotiaan synnyttäjän lapsi ei joudu tulevaisuudessa vanhempiensa ikää häpeämään siten kuin 80-ja 90-luvuilla?

Vierailija

itse olen aina se nuori, 23 v sain ekan lapsen, sairaalassakin tuntuu et kaikki jotain 40 v. Yhden lapseni kaverin äitikin on oman äitini ikäinen, luulinkin alkuun mummiksi mut onneksi ei tullut noloa tilannetta kun hoidin selvityksen diplomaattisesti ja kysyin lapselta oliko tuo äitisi (Vaikka mummiksi luulin)

Vierailija

joillakuilla voi olla omat motiivinsa väittää niin tietenkin. Ehkä 60-70 -luvuilla voitiin pitää vanhempana, naisten kuului tehdä lapset nuorina ja olla sidottuja kodintekemiseen.

Vierailija

(olen 32v). Olen pitänyt itseäni vanhana, koska lapsia ei vielä ole. Lääkäri sanoi, että heille alle 35v on nuori äidiksi haluava.

Vierailija

äitini sai minut 19-vuotiaana. Häpesin yli KAIKEN nuorta äitiäni, muiden vanhemmat äidit olivat mielestäni äitimäisempiä. Lisäksi äidilläni tuli siinä vajaa kolmikymppisenä biletysvaihe. Ilmeisesti otti takaisin jotain, mikä jäi kokematta parikymppisenä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat