Mihin päästäisitte 5-vuotiaan 14-vuotiaan valvonnassa?

Vierailija

Meillä ajankohtainen aihe. Pojat juuri täyttäneet/täyttämässä 14 ja 5 vuotta ja pikkuveli tietysti haluaisi aina isomman mukaan ja isompikin olisi välillä valmis ottamaan pienen mukaansa. Nyt olen pienen päästänyt isomman valvonnassa liikkumaan tällä rauhallisella pientaloalueella kävellen ja pyöräillen, kieltänyt vain kulkemasta yhtä vilkkaampaa tietä. Uimarannalle en ole laskenut ja nyt pitäisi päättää päästänkö bussimatkan (jos pienempi lähtee mukaan, yksin isompi pyöräilisi) takana olevalle tenniskentälle.

Isompi poika sinänsä ihan fiksu ja vastuuntuntoinen, mutta kuitenkin vasta 14-vuotias, eikä hänellä tietenkään ole aikuisen harkintakykyä eikä kykyä ennakoida vaarallisia tilanteita yms.

Kommentit (7)

Vierailija

Eli kaikki riippuu siitä miten häntä on "koulutettu" tehtäväänsä. Itse en 24-vuotiaana tajunnut yhtään mitään lastenhoidosta.

Vierailija

Itse he voivat niin kuvitella (ja se kuuluu asiaankin teini-iässä), mutta totuus on kaukana siitä. Eiväthän tuon ikäiset ole vielä edes rikosoikeudellisesti vastuussa teoistaan ja hyvästä syystä. 14-vuotiaat elävät vielä aika pitkälle tässä ja nyt-maailmassa ja heidän on esimerkiksi hyvin vaikea harkita tekemistensä pitkäkestoisia vaikutuksia. Mitä lastenkaitsemiseen tulee, niin ero aikuisiin on nimenomaan siinä, että aikuinen osaa ennakoida mahdollisia tapahtumakulkuja ihan toisella tavalla. Lisäksi normaalin aikuisen huomio ei harhaudu läheskään niin helposti kuin 14-vuotiaan. 14-vuotias on vielä lapsi ja sellainen hänen kuuluukin olla.

Lainaus:

Eli kaikki riippuu siitä miten häntä on "koulutettu" tehtäväänsä. Itse en 24-vuotiaana tajunnut yhtään mitään lastenhoidosta.

Vierailija

Itse päästän oman 3-vuotiaani mieluummin 13-vuotiaan isoveljen kuin 38-vuotiaan isän kanssa. Isälle ei tule mieleenkään katsoa oikeasti lapsen perään, puuhaa vaan omiaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat