Kuinka pitkäksi aikaa voi saada virkavapaata?

Vierailija

Mikä olisi ratkaisu tähän tilanteeseen: miehen työ vie meidät 3-4 vuodeksi toiselle paikkakunnalle, mutta en halua luopua kunnan virastani, sillä palaamme takaisin sitten aikanaan.

Mitä mahdollisuuksia minulla on säilyttää virkani? Opintovapaa? Vuorotteluvapaa?

Virkavuosia on takana kymmenen. Auttaako se asiaa jotenkin?

Kommentit (10)

Vierailija

Siis jos hakee ilman mitään erityistä syytä, kuten hoitovapaa.

Olisiko äitiysloma + hoitovapaa ratkaisu mahdollinen, sillähän tuo suunnittelemanne aika ainakin onnistuisi...

Vierailija

se on esimiehestä ja hallinnon ihmisistä kiinni

lakisääteiset vapaat on myönnettävä, mutta harkinnan varaiset ovat aivan henkilöistä kiinni.

Vierailija

kaksi vuotta saisin ehkä keploteltua osittaisen hoitovapaan avulla s.e. minä olisinkin se reissaaja, joka tekisi neljän päivän viikkoa kotiseudulla... Miehen osittainen hoitovapaa ei ehkä onnistuisi. Sitten ehkä opintovapaa/virkavapaa päälle tms.

Eikä sitten kai se viimeinen vuosi olisi mahdoton, jos minä ja lapset muuttaisimme takaisin ja mies reissaisi. Rankkaa tulee joka tapauksessa olemaan. Ap

Vierailija

minä olen ollut vantaalta virkavapaalla vuoden ja vielä vuoden jatkuu mutta sitten pitää päättää jatkanko toisessa kaupungissa vai palaanko.

Vakituisen paikan siis menetän jos en vuoden päästä mene takaisin.

Vierailija

taitaa vakiintunut käytäntö olla lähempänä vuotta kuin neljää...

Lapsen "hankinta" olisi toki kätevää, mutta viran säilyttäminen ei mielestäni riitä ainoaksi motivaatioksi eikä vauva ole ihan noin kätevästi tilattavissa. Olen tullut raskaaksi aiemmin helposti, mutta ikää on jo 7 v enemmän kuin ekalla kerralla.

Toinen juttu tässä on sitten lasten koulut...huoh. Toisaalta emme halua, että mies tekee työtä toisessa kaupungissa. Liian monta eroa on tapahtunut juuri noin. Ap

Vierailija

Viranhaltija on ulkomailla miehensä työkomennuksen takia. Virkavapaata oli anonut alkuun 2 vuotta, mikä oli alunperin mieheni sijaisuuden kesto. Kun vapaasta oli kulunut vasta vuosi, viranhaltija anoi jo 2 vuotta jatko-aikaa virkavapaudelle. Tämä myönnettiin, joten virkavapaan kestoksi tuli neljä vuotta. Tästä virkavapaata ei kuulemma enää aiota pidentää, kun vapaa päättyy viranhaltijan on joko palattava tai jätettävä virkansa.

Käytäntö tuntuu vaihtelevan, toisesta yliopistosta tiedän olleen virkavapaalla jo kymmenen vuotta vastaavasta kielikeskuksen paikasta. Menee ilmeisesti niin, että työnantajan velvollisuus myöntää virkavapaata riippuu vakiintuneesta käytännöstä; siis jos jollekin opelle koulussasi on myönnetty 3-4 vuoden virkavapaus, niin sinullekin täytyy se myöntää, ei saa olla eriarvoista kohtelua.

Vierailija

Hyvissä ajoin varmaan sun kannattaa kysellä mahdollisuudet ja vaihtoehdot.

Nykyään ei hirveän helposti vakitusta paikkaa kannata jättää tai näin ainakin kuvittelen.

Toivottavasti kuitenkin sulla onnistuisi ja saisitte mahdollisuuden lähteä.

Kuulostaa ihanalta!

T: 2

Olen myös kuullut, että yksi ihminen oli 6v virkavapaalla mutta siirto oli kaupungin sisäinen silloin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat