Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä ketään, jolla on/on ollut raskausdiabetes?

Vierailija

Oliko jotain oireita, vai tuliko diabetes ilmi sattumalta sokerirasitustestissä? Mikä hoito raskauden aikana? Oletko nyt terve?

Kommentit (5)

Vierailija

Rv 18 tehty sokerirasitus oli ihan ok, mutta rv26 rasituksessa kaikki 3 arvoa koholla. Sain samantien kotiseurantaa varten verensokerimittarin. 4 päivän seurannan jälkeen aloitettiin pikainsuliini yhdelle aterialle päivässä. Nyt rv 31 aloitetaan myös illaksi pitkävaikutteinen insuliini.

Tiukkakaan ruokavalio ei tässä kaksosraskaudessa näytä pitävän sokeriarvoja kunnossa. Edellisessa raskaudessa ruokavalio riitti mainiosti pitämään arvot tasaisina.

Luulenpa, että tilanne tasoittuu taas sitten kun vauvat ovat syntyneet.

Vierailija

ja siinä yksi arvo oli koholla. loppuraskauden olin todella tiukalla dieetillä ja sokerit pysyivät normaaleina. synnytyksen jälkeen mun sokereita ja kolesteroleja on kontrolloitu tietyn ohjelman mukaan. Nyt 2v myöhemmin paastoverensokerit ja kolesterolit nousseet. tutkimukset on vielä kesken, mutta nyt mulla on ilmeisesti puhjennut DM II. Olen todella pettynyt, sillä esim. ylipainoa mulla ei ole ollut koskaan ja nytkin BMI 22:(

Vierailija

Ei mitään oireita jos tarkoitat tällä esim sokeria virtsassa. Sokerirasitustehtiin ylipainon takia ja raskausdiabetes tuli ilmi sokerirasitustestissä rv 26.

Hoitona aluksi sokeridieetti ja kotimittaukset. Dieetilläkään ei saatu paastoarvoja kuntoon, Sekä lisäksi jonkin verrna myös aterian jälkeiset arvot kohollaa. Hoitona rv 30+ sain dieetin oheen pitkävaikutteisen insuliinin pistettäväksi kerran päivässä(ilalla). insuliinihoitoa jatkettiin synnytykseen asti.

Synnytyksen jälkeen sairaalassa tehty sokerikäyrä ok.

Sokerirasitukseen menen kunhan olen lopettanut imetyksen. Tällä hetkellä olen terve.

Useimmilta naisilta raskausdiabetes paranee synnyttämällä. Joillakin voi kyllä puhjeta oikea diabeteskin. Toki kakkostyypin diabeteksen riski on tämän jälkeen kohonnut.

Uusimmat

Suosituimmat