Rååttalaisten nimien ystävät...

Vierailija

...keksikäähän poikiemme tuleva(i)lle sisarukse(i)lle nimiä.

Olen kerran aikaisemmin (reilu vuosi sitten) niitä kysellytkin, ja kirjoittanut joitain muistiin, mutta lisää kaipailisin.

Sukunimemme on varsin tavanomainen suomalainen NEN-päätteinen,

ja pojat ovat

Abbe Daniel ja

Magnus Oliver

(Hei vaan kaikki tutut! ;))

Poikien nimissä haluaisin jatkaa samaa linjaa (2 nimeä, joista kutsumanimessä 2 tavua, toisessa 3 tai 4 tavua). Tytölle laittaisin kolme nimeä. Pituuksilla ei niin väliä, kunhan se keskimmäinen on suht lyhyt. Ensimmäisen nimen TULEE olla kutsumanimi, ja yhdysnimille (väliviivan kera) sanon "ei kiitos".

Ruotsalaisuus ei siis sinänsä ole mikään ehdoton vaatimus. Satun vain tykkäämään niistä aika paljon, ja kaikki perussuomalaiset nimet on jo lähisuvussa käytössä.

KIITÄN ehdotuksista jo etukäteen!

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Kiva kuulla Abbe-nimen historia! Minulle tuli nimestä mieleen ensin se Abbé Pierre, Emmaus-liikkeen perustaja. Nimi on hieno ja Pohjoismaissa varmasti jonkun muun nimen lempinimi.

Olen muuten samaa mieltä kuin pionella eli kun isoveljien ensimmäisissä nimissä on vierasperäinen kirjain, niin seuraavallakin lapsella voisi olla sellainen. Tosin minusta Y sopisi siksi myös - vaikka se ei ole vierasperäinen, niin se on kuitenkin suomalaisissa nimissä harvinainen.

Vierailija

Agnes

Beata

Berit

Carina

Cecilia

Frida

Greta

Ingela

Jessica

Lisbet

Stella

Teresia

Trude

Viveka

Yvonne

Itse tykkään nimistä, jotka löytyy sekä Ruotsista että Suomesta. Mitäs näistä tykkäisit?

Vierailija

Minusta jälkimmäinen helpompi lausua oikein.

Yhdistelmiä:

Sylva/Ylva/Alva Ellen Astrid/Aurelia

Lydia Ea Elvira

Hedda/Ebba Tiu Serafina

Greta Frida Rosalia

Melvin August(us/in)

Jerker Benjam(in)

Kaius Waldemar

Krister Tobias

Vierailija

Hyviä ja joukkoon sopivia nimiä teillä on mielessä. Sellainen tuli vielä mieleen, että kannattaisi ehkä ensisijassa miettiä muuhun kuin s-kirjaimeen loppuvaa nimeä, kun siitä tulisi enemmän pari Magnuksen kanssa ja Abbe jäisi yksin. Ylva ei ainakaan minusta ole liian hankala lausua.

Vierailija

ehdotella joitakin.

Minusta kivasti sopisi nimi, jossa vierasper. kirjain kuten isoveljienkin nimissä.

Aida, Alexa, Agnes

Dina, Donna, Dora

Edit, Ellen, Ellida, Engla, Ester

Freja, Frida

Greta

Helga, Hilda, Hilde

Isabel, Ingela, Ingrid

Judit

Lidia, Livia, Lovisa, Lucia

Magda

Nova

Saga, Signe

Tilda, Tilde, Tindra, Tuva, Tyra

Adam, Arvid, August

Benjam

Dante

Edvin, Emil

Hector, Herman, Hugo

Jakob, Jerry, Jesper, Josef

Kasper, Kevin

Leander, Lennart

Oscar

Patrik

Robert, Robin, Ruben

Sture

Timjam, Tristan, Ture

Ulrik, Urban

Vidar, Viggo, Viktor, Vilgot, Vimme, Vincent, Volmar (tai samat W:llä)

Walter, Wiking, Wilmer

Vierailija

Olen miettinyt ihan samaa. Esimerkiksi Linus on samantyylinen kuin Magnus, joten Abbe kuulostaisi joukossa "yksinäiseltä". Mutta toisaalta kolmas tuskin jää viimeiseksi... Kerkee varmaan puntit tasoittua. ;)

Täytyy tuota Ylvaa makustella. Aa yyn jälkeen on minun suuhun vähän kimurantti - vääntyisi helposti ään suuntaan. Se on ainakin ylvään kuuloinen nimi, kauniskin kuin mikä. Mitähän nimi mahtaa tarkoittaa? (Ristiäisten jälkeen nauratti, kun tajusin Magnuksen nimen tarkoittavan 'suurta tonttuarmeijaa'. Ja tuli vahingossa isopappansa "täyskaima", hän kun on Mauno Olavi. - Sama kantanimi, eikö vain?)

Vierailija

Miten lausuisitte nimen Sture? Ruotsalaisella vai suomalaisella uulla?

Tyrasta haluaisin muistuttaa, että jos Y-A-kombinaatio on hankala, nimi kuulostaa helposti tyrältä. Ei kiva... :| Tykkäisin itsekin Tyrasta (meillä suomi-ruotsi-perhe) mutta lausumisongelmat mietityttävät.

Ylva on minusta erittäin kaunis: lausunnaltaan herkkä, mutta merkitykseltään voimakas (naarassusi).

Itse tiedän yhden parikymppisen Albertin, jota on aina kutsuttu Abbeksi. Hauska nimi!

Entäs onko näitä jo ehdotettu:

Lova, Tova, Tove, Lydia, Eva, Ava, Annika, Majken, Maj, Juni, Juli, Linn, Liv.

Ove, Edvard, Viktor, Erik, Valdemar, Valde, Ville/Wille, Kaius, Krister, Viking (ultraruotsalainen nimi!).

Vierailija

Samaa olen itsekin miettinyt tuon vierasperäisen kirjaimen suhteen. En kuitekaan halua ajatella sitä ehdottomana (kahlitsevana) kriteerinä, sillä jossain välissä sisarussarjan nimet voi alkaa kuulostaa liian tekaistuilta. (Otamme vastaan kaikki lapset, mitä Luoja suo, joten Abbe ja Magnus voivat saada vielä yli kymmenenkin sisarusta. :))

Noissa ehdottamissasi nimissä oli montakin hyvää. Näistä pidän erittäin paljon:

Agnes, Edith, Elle/n (toiseksi nimeksi),Engla, Frida, Greta, Judith, Lidia, Magda, Tyra,

Arvid, August, Benjam, Edvin, Oscar, Robert, Ruben, Sture (JESS!!), Ture, Vidar, Walter.

Tuo Sturen perässä oleva Jess!! siksi, että tuon nimen tyylistä olen kaipaillut, mutten ole löytänyt. Pitäisin Tuure-nimestä, mutta se kuulostaisi sisarussarjassa ehkä liian tavanomaiselta. Olen miettinyt sen sijaan Thorea, mutta se taas on jotenkin liian...no, en tiedä. Lausuntavaikeuksia? Mutta Sture - siinä olisi nimi ihan nappiin! :o)

Nimi Tilda on ollut jo piiiiiiiitkään minun ykkösvaihtoehtoni tytölle, mutta en VOI laittaa sitä, kun yhdellä parhaimmista ystävistäni on samanniminen koira. :( En vain pysty. Tilde on taas minusta jo liikaa lempinimen oloinen. En tiedä.

Nämä nimet on jo "varattu": Ellida, Hilda, Ingrid, Lovisa, Saga,

Emil, Hugo ja Patrik - ei niitä sen vuoksi.

Olisiko joku innostunut keksimään valmiita yhdistelmiä noista pitämistäni nimistä? Itse olen tykästynyt esimerkiksi yhdistelmiin:

Linus Elliot,

Venny Ida Ottilia tai

Tyra Edith Aurelia

Vierailija

Vai susi, hmmm.... Siinä olisikin melkoinen neiti! :o)

Abbea "maisteltiin" pitkään. (Mistäs tietää, vaikka Ylvakin läpäisisi sen seulan.) Nimi löytyi oikeastaan vähän vahingossa. Ystäväni kertoi hänen isopappansa olleen Abner (tarkoittaa muistaakseni "isän valoa" tjs). Kun ehdotin tuota nimeä miehelleni, hän naurahti, että "ihan kuin se Marikki-kirjojen Abbe". Mulla syttyi samantien lamppu päässä. :-o ;-D

Olimme molemmat lukeneet lapsena Astrid Lindgrenin kirjoja Kesäkummun Marikista. Siinä rikkaan toimittajaperheen tyttöjen (Marikin=Magdalenan ja Liisan=Elisabethin) naapurissa asuu köyhä perhe. Äiti-Emma (jollen väärin muista), isä-Emil ja teinipoika Abbe Nilsson. Isä on tuurijuoppo, äiti myy torilla Abben tekemiä rinkeleitä - ja perhe sitkuttaa päivästä toiseen. Sinänsä tuo köyhyys tai juoppous ei meitä niin kiehtonut, vaan Abbe-pojan reippaus, oma-aloitteisuus ja ennen kaikkea se syvä kiintymys ja ystävyys, jota Marikki häneen osoittaa.

Kun tuo nimi ei lakannut häiritsemästä minua, kävin tarkistamassa, onko sennimisiä Suomessa ennen kastettu. Olipahan 10! :) Eikä pappikaan kieltäytynyt kastamasta poikaa sen nimiseksi. Oikein on ollut nimensä veroinen kaveri. Tyytyväisiä ollaan nimeen ja ennen kaikkea esikoispoikaamme. :)

Ruotsissa nimi lienee yleisempi. Sitä en tiedä, mistä Abbe on lähtöisin - Abrahamista, Abelista vai em. Abnerista. Nimipäivästä nyt puhumattakaan...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat