Miten ratkaisisit tämmösen lasten välisen ongelman?

Vierailija

Kun meillä on lapsivieraita, tulee naapurin tyttö heti katsomaan ja leikkimään. Mutta kun naapurin tytöllä on joku lapsi kyläilemässä, meidän tyttöä ei saa naapurin tytön mielestä mennä leikkimään heidän kanssaan. Ja sitten tietysti katsoo ikkunasta naapurin pihalle ja itkee, kun ei saa mennä.

Ikäeroa heillä on 2v, mutta vasta eilen siellä oli samanikäinen tyttö (6v) kuin meidän leikkimässä.

Pitäiskö nyt kieltää myös naapurin lapsen tuleminen meille, silloin kun meillä vieraita?

Kommentit (9)

Vierailija

kannattaa nätisti neuvotella. Että jos toinen leikkii omalla pihallaan, ei sinne mennä, jos siellä on vieraita kylässä. Mutta jos kyse on taloyhtiön pihasta, sinne ei voi ketään kieltää menemästä mukaan.

Mahdolliset tarjoomukset joko annetaan kaikille siinä leikissä oleville tai nautitaan sisällä. Eipä tule ongelmaa siitä, että jätskejä ei olisikaan naapurille asti...

Vierailija

Tässähän oli kyse lapsivieraista, eli naapuri haluaa vaan leikkimään. Ihan normaalia, miusta asia pitää ja kannattaa ottaa puheeksi naapurin tytön kanssa. Kyllä se ymmärtää, kun sanot ettei ole reilua ja että sun lapselle tulee paha mieli kun jää yksin. Voit tietty myös jutella naapurin äidin kanssa.

Vierailija

että silloin kun kummassa tahansa naapurissa on vieraita, niin toisesta naapurista ei tulla sinne sekaan. Naapuruslapset voi sitten käydä toistensa luona niinä aikoina, kun ei ole muita vieraita.

Meillä oli lapsena usein "ylimääräisiä" lapsia silloin, kun meillä kävi vieraita ja näin jälkikäteen ajatellen se oli vähän kiusallista ja hankalaa. Esim. jos vieraat, kuten isovanhemmat toivat jotain tuliaisia, kuten karkkia tai jäätelöä (tikut tai tuutit) minulle ja siskolleni, niin naapurin tyttö tai muu kaveri jäi sitten ilman. Samoin isovanhemmat olisivat varmaan halunneet nähdä meitä lapsiakin, mutta olimme sitten omilla teillämme kavereiden kanssa, kun kaverit eivät sitten halunneet hengata heille tuntemattomien vanhusten kanssa.

Muistanpa yhdenkin kerran, kun olisin halunnut ottaa kaverin mukaan tuttavaperheen vauvan ristiäisiin... Onneksi äiti puuttui siinä vaiheessa ja selitti, että nyt mennään vain omalla perheellä ja kaveri saa mennä omaan kotiinsa.

Naapurit on siinä naapurissa kuitenkin "aina", vieraita käy harvemmin. Olisin siksi sitä mieltä, että vieraiden käydessä ollaan niiden vieraiden kanssa, oli niillä sitten lapsia tai ei, ihan tapakasvatuksenkin vuoksi, ja leikitään niiden naapurin lasten ja muiden kaverien kanssa sitten muina aikoina.

Eli vastauksena kysymykseesi: naapurin lapsi pysyköön kotonaan silloin, kun teillä on vieraita.

Vierailija

onko kyse vain lapsivieraista, tuttavaperheistä, joilla on lapsia tai pelkistä aikuisvieraista, jos ne nyt eivät tosiaan ole vain vanhempien vieraita.

Omakohtaista kokemusta on myös siitä, että jos on useammasta "setistä" lapsia samassa porukassa, niin joku jää helposti ulkopuolelle. Pahimmillaan se on se lapsi, jonka luona ne muut tavallaan ovat kylässä. Helppohan jotain kolmi-nelivuotiaita on ehkä ohjailla leikkimään jotain yhdessä, mutta isommilla tulee helposti ongelmaa.

Minulla oli aikoinaan naapurissa yksi kaveri, joka ei leikkinyt lainkaan barbeilla tai poneilla, joten hän jäi ulkopuolelle, jos sattui meille yhtä aikaa kuin pari muuta kaveriani, joiden kanssa nimenomaan mieluiten leikittiin niillä. Sitten taas jos porukkaan sattui tämä mainittu tyttö ja yksi muu, jotka tykkäsivät juoksemis- ja riehumisleikeistä, niin minä jäin ulkopuolelle, kun en niistä pitänyt. Eivät lapset osaa aina niin solidaarisesti sopia, että leikittäisiin jotain sellaista, mikä kaikille käy. Ja on aika yksipuolista, jos aina joutuu leikkimään vain muutamanlaisia leikkejä, kun pitää useamman muksun maut sovitella.

Että vaikka ala-asteaikaan ja ennen sitä sen yhden naapurintytön kanssa monta kertaa viikossa leikinkin ja olin tekemisissä, niin ei aina tarvitse, jos on muitakin kavereita ja erilaisia leikkejä.

t. 3

Vierailija

Lainaus:

Tässähän oli kyse lapsivieraista, eli naapuri haluaa vaan leikkimään. Ihan normaalia, miusta asia pitää ja kannattaa ottaa puheeksi naapurin tytön kanssa. Kyllä se ymmärtää, kun sanot ettei ole reilua ja että sun lapselle tulee paha mieli kun jää yksin. Voit tietty myös jutella naapurin äidin kanssa.

lapsena siis: Kyllä jos naapuri olisi tullut kysymään että pääseekö leikkii? niin sanoisin että ei saa. Kyllä pitää pystyä keskittymään yhteen kaveriin kerrallaan. Ellei sitten nimenomaan sovita, että leikitään yhdessä. Mua ärsyttää aina nämä "osingolle" tulevat.. eli rautalangasta pitää vääntää jos jokin ei käy. Yksikin naapurin poika hengaa jatkuvasti meidän rajalla - odottaa mun tyttöä leikkimään kanssaan. Ja jos tulee vieraita niin pitää sanoa että kohta tulee esim. isovanhemmat niin sitten ollaan omalla perheellä..

Vierailija

Jos on muita vieraita niin ei tietenkään naapurin lasta tarvitse ottaa eikä teidän lasta tarvitse ottaa sinne naapuriin..

Itse kyllä aina omilleni sanonkin jos näen että naapurissa on vieraita, että ette saa mennä kysymään..näin välttää myös sen että se lapsi tungetaan sieltä tai jos ei tajuta sanoa niin eipä ainakaan kukaan sitten pidä häntä tunkeilevana..

Sanoisin siis sille naapurin lapselle, että meillä on nyt vieraita..huomiseen! :) Tai myöhemmin voitte leikkiä sitten..

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat