Raskausdiabetes ja synnytys (käynnistetäänkö?)

Vierailija

Onks täällä ketään jolla kokemusta siitä että käynnistetäänkö insuliinihoitoisessa raskausdiabeteksessä synnytys helpommin tuossa lasketun ajan tienoilla vai saako se mennä kaksi viikkoa yli mikäli vauva voi hyvin eikä ole iso koko arviossa? Mulla on kaikki synnytykset käynnistetty (ei ole aiemmin ollu RADia) eri syistä ja tiedän jo että tääkin todennäköisesti menee rv 42+ jos ei käynnistellä sitte jostai syystä. Kokoarvion mukaan vauva on keskikokoinen eli ei iso ainakaan vielä..

Nii ja synnyttämään menen MKS:n

Kommentit (10)

Vierailija

Mulla oli insuliinihoitoinen raskausdiabetes, muut arvot pysyivät ihan hyvin ruokavaliolla, mutta paastoarvot ei ilman insuliinia. Laskettuna aikana painoarvio oli 3.3kg ja sanottiin, että maanantaina käynnistetään jos ei muuten synny. Poika päätti sitten syntyä sunnuntaina rv 40+3 ja painoi 3320g. Syytä mulle ei sanottu, miksi olisi käynnistetty ja sitä olen miettinyt jälkikäteen, mutta ihan kiva ettei sitä tarvinnut tehdä.

Vierailija

Kahdessa raskaudessa raskausajandiabetes ( molemmissa ongelmia juuri paastosokerin kanssa ei muiden). Ensimmäisessä loppu viikot insuliinilla, käynnistys laskettuna päivänä ja 40+1 syntyi tyttö 3,3kg. Toisessa ruokavaliohoitoinen vaikka paastot jatkuvasti yli sallitun, vauva todetaan isokokoiseksi ja käynnistetään 40+3. 40+5 syntyi poika 4kg =)

Molemmilla lapsilla olleet omat sokerit hyviä syntymän jälkeen ja vierihoidossa ovat olleet molemmat koko sairaalassa olo ajan.

Vierailija

Edellisessä raskaudessa mulla oli ruokavaliohoitoinen rd. Silloin kävin kokoarviossa Kätilöopistolla rv 36 ja kyselin tuosta käynnistämisestä. Edelliset mullakin käynnistetty rv 42.

Lääkäri sanoi, että insuliinihoitoisessa rd:ssä synnytys käynnistetään lähellä la:ta, mutta ei ruokavaliohoitoisessa. Tämä oli käytäntö ainakin silloin täällä, en tiedä onko sitten ihan yleinen.

Vierailija

Raskausdiabetestä alettiin mulla hoitaa insuliinilla n. rv:lla32. Kävin 34vkolla ultrassa ja painoarvio oli 2,7kg, rv36 3,4kg ja rv37 3,6kg. Torstaina otettiin lapsivesipunktio, jolla varmistettiin vauvan keuhkojen kypsyys ja varattiin maanantaille aika käynnistykseen..

Täällä (K-SKS) tuntuu ainakin siis, että helposti käynnistävät, eivätkä anna vauvan kasvaa kovin suureksi. Neuvolassakin terkkari sanoi, että nykyään ollaan hyvin tarkkoja tuon raskausdiabeteksen ja vauvan koon kanssa. Siitä en kylläkään osaa sanoa, että jos vauva ei ole suurenoloinen, että tarvitseeko/kannattaako silloin käynnistellä..

-Saikku rv37+2-

Vierailija

Mulla oli insuliinihoitonen rd. TAYSsissa ultrailtiin. Oli normaalikokonen ja päättivät käynnistää kun oli menny viikon yli. Kolmantena käynnistyspäivänä lähti tuleen ja tulikin sitten aika rytinällä.... 3660g ja 54cm.

Vierailija

eka raskaus meni ruokavaliohoidolla ja synnytys käynnistettiin rv. 40 tasan ja viikon kypsyttelyn jälkeen l(siis rv. 41) leikattiin n. 3,2 kg poika.

Toinen raskaus meni lääkityksellä ja leikattiin rv. 39 tasan, 4,5 kg tyttö.

Vierailija

kun paastoarvot heittelivät aamuisin ihan järjestään, vaikka dieetti oli päällä. Aluksi pysyivät noi sokerit kunnossa dieetillä, sitten alkoivat taas heittää häränpyllyä, eivät sairaalassa halunneet enää aloittaa insuliinia viimeisillä viikoilla, painoarvio oli 3,6 kg. Puolentoista päivän käynnistyksen jälkeen syntyi 3,3 kg tyttö, joka on nyt n. viikon vanha. Koko ei ilmeisesti ollut ongelma sairaalahenkilökunnan mielestä, vaan se, että pystyykö vauva synnyttyään säätelemään omia sokereitaan. Sokeriseurannassa vauva oli sitten kaksi vuorokautta synnytyksen jälkeen, ja se puoli oli myös kunnossa :)

Vierailija

lasketun ajan tietämissä viimeistään jos on insuliinihoitoinen diabetes ja vaikka lapsen koko ei niin suuri arviossa olisikaan. Tayskinkin ultra laitteet saattavat heittää jopa kilolla painoarviossa mikä minua kummastuttaa ettei paremmin pysty painoa selvittämään. Kilon paino on aika suuri vastasyntyneellä. Anyway mulla alotettiin vuonna 06 32 viikolla insuliinit ja lapsi syntyi spontaanisti jo 37+2 viikolla vesien menolla. Poika painoi 3220 g eli ei suuri ja käynnistystä ei tavittu. Lääkärin arvion mukaan lapsi olisi painanut noin 3800 g jos olisi mennyt laskettuun aikaan asti mutta minun pienestä lantiosta ei juuri tämän suurempi olisi mahtunut tuleenkaan.

Vierailija

Kätilö ei ainakaa sanonu osastolla mitää siihen suuntaan että käynnistystä yleisesti harkittaisiin. Kyseli että miks inskat on määrätty vain laskettuun aikaan asti, ku mulla yleesä menee yli, kätilö vastas että se lääkäri kirjottaa mulle niitä sitte lisää jos ei synny sillo..Mä taas jos ite omalla järjellä aattelisin niin musta olis ihan hyvä alkaa jo sillon lasketussa ajassa kypsyttelemään paikkoja/selvittämään että onko vauva valmis syntymään (lapsivesipunktio+kehkojen kypsyys) ihan senkin takia kun on valmiiksi jo kyseessä riskiraskaus niin sen kovasti paljon yliaikaiseksi päästäminen on mun mielestä lisä riski. Mulla kun siis menee muuten ihan helposti rv 42+++

Nyt on kyllä ollu pariinkin otteeseen todella kipeitä supistuksia yksittäin et täytyy toivoa että tää tulis ihan itse ulos ja ilman käynnistystä sitten kun sen aika on. La on 13.8 eli siihen on vielä se vähän reilu 8vk aikaa...

Vierailija

Ei näemmä täällä ainakaa pelkkien insuliinien takia käynnistetä kun polillakaan ei seurata. Juoksin kahden viikon välein jos arvot oli pielessä. Nytkun arvot on inskoilla pysyny hyvinä niin ei tarvitse mennä polille ellei neuvola lähetä..Eli siis seuraava käynti varmaan 41+3 kun on 11 päivää yli ?:|

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat