Voi /&%#, päiväkodin ope oli kertonut tänään taas ihan kauheita juttuja :(

Vierailija

En tajua, mikä sitä naista oikein vaivaa!! 6-vuotiaani kertoi tänään hämmentyneenä, että ope oli kertonut hirveän surullisen tarinan tuttavaperheestään ja vielä nukkarissa ennen päiväunia.

Tarina meni näin: tuttavaperheessä oli pieni poika, joka oli saanut joululahjaksi legoja. Niillä poika sitten eräänä päivänä rakenteli olohuoneessa. Kun äiti tuli olohuoneeseen, poika makasi hiljaa pöydän alla. Hetken kuluttua äiti alkoi ihmetellä sitä ja huomasi, että poika oli tajuton ja ilmeisesti pieni legopalikka oli tarttunut hänen kurkkuunsa. Äiti oli soittanut äkkiä ambulanssin, mutta mitään ei ollut enää tehtävissä, vaan poika oli kuollut.

Tästä ope oli jatkanut vielä tarinaa kertomalla, ettei ollut uskaltanut kaupassa mennä edes tervehtimään tämän perheen äitiä, koska äiti oli ollut aivan harmaa surusta menetettyään pienen poikansa.

Siis voi helevetin helvetti!!! Miten KUKAAN voi kertoa tällaista lapsille nukkarissa?!?! Yritin kysyä lapseltani, halusiko ope varoittaa pienten esineiden laittamisesta suuhun, mutta tyttöni mielestä hän kertoi tarinan muuten vain.

En käsitä, mikä sillä eukolla on!! Kerran aikaisemminkin hän taivasteli värikkäästi minulle ja lapselleni, kuinka hirveän rankkaa erään tuttavaperheen lapsella on vanhempien avioeron jälkeen. Siis haloo!

En sano etteikö lapsille saa puhua myös elämän nurjasta puolesta, mutta ei tällaisia ahdistavia tarinoita nyt ehdoin tahdoin tarvitse ruveta kertomaan AIKUISEN ALOITTEESTA! Näiden juttujen aika on silloin, kun lapsi joutuu niitä pohtimaan esim. kaverille, sukulaiselle tai omalle perheelle tapahtuneen tragedian vuoksi. Ja kyllä tällainen aika kaikille koittaa, mutta tarvitseeko niitä kauheuksia tyrkyttää?!?! Ja vielä ammatti-ihmisen!

(/&¤(# kun pistää vihaksi!!! :(

Kommentit (13)

Vierailija

niin pitäisi ymmärtää, että puhuisi niistä muiden opejen ja hoitajien ja yleensäkin muiden aikuisten kesken, eikä lapsille avautuisi ainakaan tunnekuohuissaan.

Muistan omalta tarha-ajalta sen, että kuulimme kaikki yhden open miehen kuolemasta liikenneonnettomuudessa, mutta tämäkin oli siksi, kun sinne päiväkodille tuli ihmiset kesken päivän ilmoittamaan sille opelle, että näin on käynyt. Tuskin olisimme tienneet mitään, jos ope ei olisi ollut siellä paikalla uutisen kuullessaan.

Vierailija

Lainaus:

Itse lto:na voin sanoa, ettei mieleeni edes tulisi, missään tilanteessa alkaa kertoa tollaista tarinaa. Ainoastaan voisin keskustella, jos jotain vastaavaa olisi sattunut jonkin lapsen lähipiirissä. Ja silloinkin äärimmäisen hienotunteisesti ja mahdollisimman vähän lapsen mieltä "järkyttäen". Ei tuollainen tarina todellakaan mielestäni aja asiaansa, jos tarkoitus olisikin ollut varoittaa lapsia!

Vierailija

voithan soittaa pk:n johtajalle, jos harmittaa

lton tarina vaikutti ok:lta, kertomistilanne vaan outo -leikkihetkeä ennen kerrottuna ok

ps.

jokainen varmaan muistaa tarinan lapsesta, joka söi kokonaisen merirosvorahan...

olen kertonut sen omille lapsilleni varoituksena...

Vierailija

Itse lto:na voin sanoa, ettei mieleeni edes tulisi, missään tilanteessa alkaa kertoa tollaista tarinaa. Ainoastaan voisin keskustella, jos jotain vastaavaa olisi sattunut jonkin lapsen lähipiirissä. Ja silloinkin äärimmäisen hienotunteisesti ja mahdollisimman vähän lapsen mieltä "järkyttäen". Ei tuollainen tarina todellakaan mielestäni aja asiaansa, jos tarkoitus olisikin ollut varoittaa lapsia!

Jos oman lapseni ryhmässä tapahtuisi vastaava tilanne, ottaisin taatusti yhteyttä joko päiväkodin johtajaan tai jopa suoraan kyseiseen opeen. Kuullostaa siltä, että opella ei oo kaikki ihan kohdallaan. Oma lapseni varmasti järkyttyisi kovasti tuollaisesta tarinasta.

Tosi ikävä juttu! Toivottavasti lapsellesi ei jää ikävä tarina mieleen pyörimään!

Vierailija

mutta huomenna on lasten viimeinen hoitopäivä ennen kesälomaa ja loman jälkeen tämä ope lähtee töihin muualle. Kai annan sitten armon käydä oikeudesta, kun kerran on viimeinen päivä kyseessä. Prkl.

ap

Vierailija

Jokainen meistä on syntynyt kuolemaan.

Ei se sen kummempaa ole.

Ei meillä ainakaan ole varottu kuolemasta ja kärsimyksestä puhumista.

Eikö ne ole ja tule kuitenkin aina kuulumaan elämään.

Minä en itse ihan täysin ymmärrä mihin tynnyrissä kasvattajat pyrkivät.

Vierailija

toisten järkyttävistä kohtaloista. Meillä on ainakin riittänyt tähän tukehtumisasiaan neuvoksi se, ettei suuhun saa laittaa kuin ruokaa. Ja että sitäkin syödään rauhallisesti eikä riehuta ja juosta ruoka suussa.

Kun lapset ovat kyselleet, olen asiallisesti kertonut, että jos jotain juuttuu henkitorveen, voi käydä niin ettei pysty hengittämään ja se voi olla vaarallista. Samalla olen kertonut, että sitten hakataan selkään ja jos se ei auta, soitetaan ambulanssi.

Tällaiset maalailevat tarinat ovat ihan kamalia lapsille. Minua vastaavat jutut jäivät lapsena ahdistamaan vuosikausiksi eteenpäin!

ap

Vierailija

Kyllä minäkin olen omille lapsilleni kertonut kauhujuttuja siitä, miten voi käydä jos on varomaton. Minun puolestani lastentarhanopettaja saisi varoittaa lapsia tuolla tavalla, etteivät vaan pistäisi legoja suuhun. Ehkä siellä on joku lapsi tukkinut legoja sinä päivänä suuhunsa?

Vierailija

Itsekin puhun eskari-ikäisen kanssa jo maailman nälkäongelmista ja monista muista aika ikävistä asioista, joita lapsi monesti jää miettimään. Pitäisikö ne ikävät totuudet jättää vaan kertomatta? Kyllä tulee ikävä herääminen siinä vaiheessa kun lapsi oppii lukemaan ja näkee ne lööpit, joissa isä ampui perheensä aamupalalla...

Vierailija

Tiedän erään vanhemman opettajan joka kartoitti 1-2 luokkalaisten kotiruokailua: kenen perheessä syödään valmisruokia ja kenen perheessä ei. Sitten vielä selitti näille pienille koululaisille, että jos puhutte kännykkään, saatte syövän! Näitä on näköjään kaikenlaisia!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat