Mitä vaaditaan, että ihminen voidaan määrätä pakkohoitoon? Kyseessä

Vierailija

.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Lainaus:

Sen verran valotan asiaa, että terveyskeskuksesta saadun tiedon mukaan ko henkilö oli viety hoitoon, mutta todellisuudessa olikin viety putkaan.

Yleensä pakkohoitopäätöstä ei voi kirjoittaa, jos potilas promilleissa. Eli on odotettava potilaan selviämistä ja arvioitava mielenterveys vasta sitten.

Vierailija

...pahan mt-ongelmani takia ja itkin siellä useamman tunnin. Eivät ottaneet edes sisälle lepäämään, kilttejä sanoja vain suolsivat ja lääkkeitä tuli mukaan pieni määrä. Kerroin itsemurha-ajatuksista, siihen vain totesivat että pitää jaksaa. Miksi olisin edes sinne mennyt, jos olisin jaksanut noiden sanojen avulla??

Vierailija

henkilö voidaan määrätä tahdostaan riippumatta psykiatriseen sairaalahoitoon vain, jos seuraavat kolme ehtoa täyttyvät:

Hänen todetaan olevan mielisairas

Hän on mielisairautensa vuoksi hoidon tarpeessa siten, että

hoitoon toimittamatta jättäminen olennaisesti pahentaisi hänen mielisairauttaan tai vakavasti vaarantaisi hänen terveyttään ja turvallisuuttaan tai muiden henkilöiden terveyttä tai turvallisuutta.

Mitkään muut mielenterveyspalvelujen vaihtoehdot eivät sovellu käytettäviksi tai ovat riittämättömiä.

Vierailija

jos pakkohoidon kriteerit täyttyy, niin tuleeko poliisit yhdessä lääkärin kanssa hakemaan?

Ja onko yleensä terveyskeskuslääkärillä korkea kynnys kirjoittaa päätös?

Sen verran valotan asiaa, että terveyskeskuksesta saadun tiedon mukaan ko henkilö oli viety hoitoon, mutta todellisuudessa olikin viety putkaan.

Vierailija

hoitoon vasten vathtoaan joko

Lastensuojelulain, päihdelain, mielenterveyslain, tartuntatautilain puitteissa tai lain kehitysvammaisten erityishuollosta nojalla.

Kaikissa yhteinen kriteeri on se, että hän on joko vaaraksi itselleen tai muille. Vaaraksi tarkoittaa hengen tai terveyden vakavaa vaarantamista eli siis myös sitä, ettei kykene huolihtimaan itsestään riittävän hyvin.

Pakkohoitopäätöksen tekee kaksi lääkäriä.

Vierailija

Tai kai ihmisillä on oltava oikeus tehdä itsensä kanssa kuten haluavat.

Äitini on ollut ainakin 15 vuotta vakavasti masentunut. Saanut 90-luvulla vuosia terapiaa. Häntä ei ole hoidettu enää vuosiin, eikä mitään hoitosuunnitelmia tms. ole. Terapia aikoinaan katkaistu KELA:n toimesta, kun oli käytetty joku maksukatto umpeen. Nyt ainakaan 10 vuoteen ei hoitoa ole saanut. Satunnaisesti huonoimmassa kunnossa ollessaan hän on hakeutunut lääkäriin ja saanut lääkkeitä. Syö niitä hetken ja lopettaa siihen. Itse hän kertoo, ettei lääkärit suostu häntä hoitamaan, eikä hoitosuunnitelmia/tutkimuksia hänelle laadita. Hän on mielestäni harhainen puhuessaan lääkäreistä "niinä" ja että hänellä olisi "merkintöjä papereissa, että parempi olla hoitamatta".

Mitä tehdä, kun aikuinen ihminen välillä katoaa päiviksi kotiinsa? Ei avaa ovea tai vastaa puhelimeen? TK puhelinpäivystyksestä vain sanotaan kysyttäessä apua, että hänen täytyy haluta saada sitä itse. Voinko ensi kerralla soittaa poliisit? Joka kerta pelkään hänen vahingoittavan itseään.

Vierailija

olen siis se jonka äiti yrittää tappaa itseään. Miksihän häntä ei voi ottaa pakkohoitoon? Kerran lääkäri sanoi minulle että kun ei ole diagnosoitu skitsofreniaa tms. Mutta tosiaan jonkun ehdotuksesta googletin minäkin tuon tahdosta riippumaton psykiatrinen hoito niin yksi kriteereistä oli myös vakava masennus. Ja se äidilläni on todettu.

Vierailija

Itse olen aika lailla samassa tilanteessa ap kanssasi. On todellakin yritetty saada mielenterveysongelmista kärsivälle läheiselle pakkohoitopäätöstä toisen vakavan itsemurhayrityksen jälkeen. Masennus ja ahdistus ovat olleet jo vuosia vaikka kysessä nuori ihminen, haki niihin yksityisiltä apua 1 yrityksen ja toisen yrityksen välissä ja apu oli kasa todella voimakkaita lääkkeitä. Niillä yrittikin toista itsemurhaansa No ei saatu ei pakkohoitoon kun sairaalassa vastaus oli (niinkuin olen ennenkin toiseen ketjuun kirjoittanut) että:"tappaa itsensä vaikka pidettäisi täällä puoli vuotta vaikka vuoden päästä jos haluaa". No, olemme siinä kyllä samaa mieltä, taatusti tappaa kun hoitoa ei saa eikä itse suostu hoitoon eikä tunnista masennustaan. No, nyt lääkitsee itseään huumeiksi luettavilla voimakkailla lääkkeillä ja alkoholilla eikä sairaaloissa ketään kiinnosta häntä enään hoitaa kun on alkoholisti/narkkari. Meidän toivomme on enään se että hän jonain päivänä tajuaa itse olevansa sairas ja avun tarpeessa ennenkuin onnistuu yrityksissään.

Tsemppiä sulle ap!

Vierailija

jos pakkohoidon kriteerit täyttyy, niin tuleeko poliisit yhdessä lääkärin kanssa hakemaan? Joko omaiset tuovat, ambulanssi tuo tai poliisit tuovat. Lääkäri ei yleenä ole hakureissulla vaan potilas haetaan lääkärin luokse.

Ja onko yleensä terveyskeskuslääkärillä korkea kynnys kirjoittaa päätös? Lähete pakkohoitoarvioon kirjoitetaan, jos kriteerit täyttyvät.

Sen verran valotan asiaa, että terveyskeskuksesta saadun tiedon mukaan ko henkilö oli viety hoitoon, mutta todellisuudessa olikin viety putkaan.Terveyskeskus ei saa kertoa mitään tietoja omaisille ilman potilaan suostumusta.

Vierailija

Sukulaiset, ystävät ja naapurit ovat yhdessä mielessään luokitelleet milenterveysongelmaiseksi alholistiksi ja viimeisen kahden vuoden aikana tilanne on mennyt erittäin huolestuttavaksi.

Mutta onko kenelläkään oikeasti tietoa, mitä vaaditaan siihen, että hoitoon viedään?

Vierailija

kuitenkin ihan lääkäristä miten näitä tulkitsevat. Vaikka pitäisi muka olla niin selkeä tuo laki. Kyllä ahdistaa äitini puolesta, hän varmaan kuolee vuoden, parin sisällä tehden järkyttävät määrät velkaa juomisellaan....

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat