Huonoa omaatuntoa teille töissäkäyville äideille, olkaa hyvä! ov

Vierailija

Ymmärrätkö sinä 10kk ikäisen vauvan äiti, että se olen minä, joka näen ne lapsesi ensiaskeleet?

Ymmärrätkö, että lapsesi on hereilläoloajastaan minulla 9 tuntia, ja sinulla 5.

Ymmärrätkö, että se olen minä, joka opetan lapsesi taputtamaan?

Ymmärrätkö, että minä opetan lapsellesi mikä on kiellettyä ja mikä sallittua?

Ymmärrätkö, että lapsesi takertuu päivisin minun kaulaani, kun äitiä ei ole.

Ymmärrätkö, että lapsesi oppii perhearvot minulta ja minun perheeltäni?

Ymmärrätkö, että minä opetan lapsellesi sen ensimmäisen sanan?

Ymmärrätkö, että kuulet minulta joka päivä, mitä lapsesi on tänään oppinut?

Ymmärrätkö, että vaikka se pieni ei aamuisin itke perääsi, hän kaipaa silti?

Ymmärrätkö, mistä sinä jäät paitsi?

Ymmärrätkö, mistä vauva jää paitsi?

Minä tykkään lapsestasi ihan hirveästi ja lapsesi tykkää minusta, mutta minä olen vain lapsesi perhepäivähoitaja.

Mikä sinä olet?

Sivut

Kommentit (130)

Vierailija

Lainaus:

Kun joku kirjoitti, että heidän lapsi otti ekat askeleet 8 kk, niin tää älypää vetää, että surullista kun joku vie noin pienen hoitoon.

Haloo, sehän juuri tarkoitti, että otti ne jo niin pienenä, että ei ollut vielä hoidossa..

Sehän on ihan hyvä että lapsi hyppää isoihin saappaisiin jo varsin pienenä vai mitä.. Taitaa olla niin että te ymmärsitte vallan hyvin mitä ap kirjoitti etc.. Ja se osui sydänlastaan :)))) Jokainen tekee niin kuin lystää ja lykkää lapsensa hoitoon milloin on vain mahd. Mutta lapselle on parasta olla kotona 2-3v , koska perusturvallisuus luodaan 3v ikään mennessä.

Vierailija

joilla on niin pitkä hoitopäivä että ovat siellä hereillä 9h. Lapsihan on sitten hoidossa varmaan 11h, aamuseitsemästä iltakuuteen tms. En tunne ketään tuollaista.

Luojan kiitos omalle lapselle löytyi aikoinaan ihana pph.

Vierailija

Olen työssäkäyvä äiti ja luulin että tässä olisi mulle jotain, mutta tämähän oli tarkoitettu niille jotka laittavat alle 1-vuotiaan hoitoon.

t. lapset 2v ja 3,5v isän kanssa kotona

Vierailija

Täyttää neljä. Olen tosi tyytyväinen, että meillä päästiin päivähoidotta tähän asti. Nyt lapset saavat siitä ne hyvät puolet (kaverisuhteita ja virikkeitä), mutta eivät huonoja.

Sain vieläpä juuri sen päiväkotipaikan, jonka halusin. Erittäin laadukas hyvä päiväkoti ja ihanat hoitajat.

Ja päivät ovat lyhyitä, max 5 tuntia.

Vierailija

Lainaus:

Ne äidit kritisoivat, jotka ovat omaa hyvää tavoitellakseen jättäneet lapsensa muiden kasvatettaviksi!!! Totuus koskee...

Luuletko sitten että sinusta tuntuu hyvältä kun viet kolmivuotiaasi hoitoon? Kyllä varmasti totuus sittenkin koskee... Sinne vaan muiden kasvatettavaksi!

Kyllä oikeasti hyvä äiti hoitaa lasta kouluikään saakka!

Vai muistatko itse lapsuudestasi aikaa välillä 0-3v? Luuletteko että teidän lapsillanne on aikuisina muistoja siitä kun kaksivuotiaana olivat äidin kanssa kotona?

Tuskin on. Sen sijaan varmaan muistavat ikuisesti sen ikävän kun nelivuotiaana joutuivat jäämään hoitoon kun äiti meni töihin.

Mutta av-mammat vaan esittää, että alle kolmevuotiaiden hoitoonviennistä sitä vaan on ikäviä seuraamuksia. Ettekö tosiaan uskalla tunnustaa, että kyllä se neli- tai viisivuotiatkin teitä ikävöi ja yhtä lailla haluaisi jäädä äidin kanssa kotiin?

Ei kolmivuotiaana lapsensa hoitoon vievä äiti olen sen kummempi.

OIKEA kotiäitiys alkaa sitten kukn kotihoidontuki loppuu. Ja aika harva meistä on oikea kotiäiti...

Vierailija

Minä olen opettanut, mitä tarkoittaa sana "ei",

Minä pidän lasta paljon sylissä, tai istun lattialla, jolloin lapsi ylettyy.

Minä en aseta lasta vanhempiaan vastaan, vaan päinvastoin "tökkiä" heitä enemmän toisiinsa.

Minulta lapsi oppi ensimmäisen sanansa.

Päivät on meilläkin menneet mukavasti, kotonaan kiukuttelee.

Ja todellakin, minulla myös on lapsia, ja tiedän mitä vanhemmuus on.

Tämä on ensimmäinen näin pieni hoitolapseni, ja paha mieli on lapsen puolesta, ja kirjoituksellani halusinkin selvittää, tiedättekö äidit/isät mitä menetätte menemällä töihin.

Ilman sarvia ja hampaita t; AP

Vierailija

provo taidat olla!

Tai tuskin ainakaan olet 10kk ikäisiä hoitanut, jos et tiedä että tuonikäiset kyllä vielä eivät suinkaan ole hereillä 9h hoitopäivän aikana, vaan nukkuvat kyllä ainakin 2h päikkärit.

Mutta ainahan te provoilijat jostain paljastutte...

Vierailija

Ongelmia tulee, jos muutkaan perhe-elämän osa-alueet ei toimi (esim. äiti ei vastaa kuin hyvin vähän vauvan tarpeisiin, äiti tai isä vähättelee lasta jo pienestä pitäen, vauvan "kommunikointiin" eli esim. itkuun ei vastata, käytetään väkivaltaa tms, kotona turvaton ilmapiiri ym..). Hyvä päivähoitopaikka ja rakastavat vanhemmat ei tee lapsesta mitään ongelmanuorta! Järki käteen. Et pysty tähän yhtäkään tutkimusta tuomaan sanojesi tueksi (että siis päivähoito johtaa ongelmanuoriin tai varhaisen kiintymyssuhteen vaaralliseen katkeamiseen tms.), koska sellaista ei ole.

Lainaus:

perheiden tilanteet ovat erilaiset, mutta kuten kuka tahansa lastenpsykiatri voi vahvistaa lasten tarpeet ovat samat perheistä riippumatta. he tarvitsevat elämänsä ensi vuosiksi yhden pysyvän koko päiväisen ihmissuhteen. He elävät symbioosissa yleensä äitinsä kanssa ja on vaarallista katkaista tämä symbioosi.

Tulokset ovat nähtävissä pahoin voivissa nuorissa. yleensähän nämä varhain hoitoon menneet ovat reippaita koululaisia, jotka ovat oppineet kätkemään pahan olonsa ja selviämään itse. Ongelmia alkaa tullakin myöhemmin. Ei tietenkään kaikille. jotkut selviävät vaikka minkälaisista traumoista ilman ongelmia, mutta eivät kaikki. monilla nuorilla on ongelmia ihmissuhteissa, ei pysty luottamaan toiseen jne. Vaikea tietysti sanoa mikä johtuu mistäkin, mutta kyllä varhaisen vuorovaikutuksen ongelmat heijastuvat sinne aikuisuuteen asti.

Vierailija

eli mikä on mielestäsi ihan tavallinen perus palkka? Paljon lyhennätte lainaa kk:ssa? Miten kuvittelet mieheni kulkevan yli 20km työmatkan ilman autoa kun ei julkisilla pääse enää työstä pois yöllä työajan päätyttyä eli käveleekö tuon matkan ja on kotona juuri, kun pitäis lähteä jo takaisin töihin, että säästetään?

Meillä myös kuitenkin lapsilla pitää olla ruokaa ja vaatteita, enkä niistä ala tinkimään tai laskemaan joka euroa voidaanko nyt tehdä sitä tai tätä. Itselleni en ole ostanut lasten syntymän jälkeen mitään, joten siihen ei tosiaan mene ylimääräistä rahaa. Kuvittelisin kuitenkin miehesi palkan olevan huomattavasti suurempi kuin mieheni, etkä siis pysty tilanteeseemme asettumaan, sillä mieheni palkka on pienempi kuin minun.

T:se joka voi jäädä kotiin mielellään, jos vaan saa samanverran rahaa kuin työstäkin, että eletään

Vierailija

Meillä on kolme lasta ja nuorin meni hoitoon 2,5 vuotiaana, toinen 5 vuotiaana ja vanhin kävi vain eskarin ja siitä sitten kouluun.

Minä sain vain kotihoidontukea, täällä kun ei ole edes kuntalisää. Miehen palkka on todella pieni, verrattuna tuohon jonkun väläyttämään 3000€. Siihen aikaan oli reilusti alle 2000€.

Mutta me pidimme esim. asuntolainasta lyhennysvapaan vuoden, maksoimme vaan korot. Lehtitilaukset lopetettiin jne. Hirveästi ei suuria hankintoja tehty, eikä huvituksia ollut, mutta ihanaa lapsiperheen arkea elettiin. nautin todella paljon kotona oloajastani.

Itse olen ollut päiväkodissakin töissä, tällä hetkelläkin työskentelen lasten parissa, mutta en päiväkodissa. Ja mun mielestä totuus on se, että riippuu todella paljon pph:sta millainen hoitopaikka se on. Mutta riippuu myös pk:sta millainen paikka se on. Pk voi olla pieni, henkikökunta sitoutunutta ja tunnelma on pieneten osastolla todella välittävä ja lämmin. Tosiasia on tietenkin se, että niitä alle 3-vuotiaita on 12, joten kaikille ei riitä aina syliä ja ne "reippaat" pärjäävät sitten omillaan. Ne itkuisimmat vievät sen syliajan. Ulkoillessa pienet joutuvat usein istumaan esim. rattaissa.

Minä en vaan raaski alle 2-vuotiasta laittaa hoitoon. Kyse ei ole siistä, ettenkö luottaisi hoitopaikkaa, vaan minusta itsestäni. Minä en kykene olemaan erossa noin pienistä lapsistani. Niinpä minun on pakko ollut järjestää asiat niin, että on ollut mahdollista hoitaa heidät kotona.

Itse mietin aina juuri tuota, että lapsi on sen aktiivisen hereilläoloajan siellä hoitajalla. Itse työpäivän jälkeen lasta näkee todella vähän ja se aika menee usein ruoan laittoon ja kauppa-asioihin. Ei normaaliin rauhalliseen arkeen.

Vierailija

Mulla voi tulla kolmannen lapsen kanssa eteen toi, että on pakko viedä hoitoon äitiysloman loputtua. Jos voitetaan lotossa ei oo pakko, tai jos sinä ap maksat meiän lainat?

Tähän asti oon ollut kotona vanhempien lasten, nyt 4v ja 2v kanssa. Tiukkaa tekee koko ajan, onneks kohta alkaa äitiysloma ja tulot nousee.

Vierailija

Lainaus:

Inhottaa kuulla miten jotkut äidit sanovat että pää hajoaa lapsen kanssa kotona!? :O

Rakastan lastani, mutta minulla on ollut pitkä elämä jo ennen häntäkin. Olisi tuntunut todella todella vaikealta laittaa jäähylle kaikki se, mitä olin työelämässä ja opiskeluissa saanut aikaiseksi ja tavallaan keskittyä vähemmän älylliseen toimintaan vuotta pidempään. Oma ratkaisuni oli se, että teimme lapsen, olin vuoden kotona ja tein jatkotutkintoa samalla valmiiksi. Sitten menin takaisin ihanaan työpaikkaani tutkintoa rikkaampana, lapsi meni hoitoon 4 kertaa vanhempana kuin minä aikoinani ja ihan fiksu sällihän siitä on tullut.

Äitipiireissä oli kivaa, mutta vuosi riitti sitä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat