Mitä mä teen veljeni kanssa?

Vierailija

Olen aika vakuuttunut siitä, että veljelläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Välillä hänellä menee tosi lujaa ja välillä taas hän hautoo itsemurhaa kotonaan. Silloin kun menee lujaa, kaikki on niin "hienosti", hän pulppuilee ideoita ja tarmoa ja saa aikaan vaikka mitä. Näiden jaksojen aikana hän ei nuku ja saattaa joskus hävitä viikoksi kuin tuhka tuuleen, ilman että kukaan tietää missä hän on.. Sitten kun päästään toiseen ääripäähän, hän ei liikahdakaan kotoaan ja lähettelee itsetuhoisia viestejä.

Hän käyttää reippaasti alkoholia, ei hoida mitään asioitaan ja työkeikoilta saamansa rahat hän saa kulutettua päivässä. Hän syö satunnaisesti lääkkeitä, sillä siinä depisvaiheessa hän saattaa hakea lääkäriltä jotain masennukseensa.

Haluaisin, että hän saisi hoitoa, mutta en tiedä mistä päästä pitäisi aloittaa. Veli ei itse tunne itseään sairaaksi, tietenkään, enkä saa isoa miestä minnekään väkisin. Tämä on minulle iso taakka, sillä joudun hoitamaan hänen vuokransa ym asiat, jotta hänellä pysyy edes katto päänsä päällä. Toki veljeni joutuu tekemään minulle töitä tuon vuokransa eteen, en sitä ilmaiseksi hänelle hoida. Yritän muutenkin holhota häntä mahdollisimman vähän, mutta sitä en voi kieltää etteikö tuo ihminen aiheuttaisi minulle enemmän huolta kuin omat lapseni.

Alan olla aika väsynyt tähän. Löytyisikö täälltä joku joka tietäisi mitä tehdä?

Kommentit (7)

Vierailija

Tällä hetkellä hän siis tekee yrityksessäni töitä aina silloin kun on työhön sopivalla moodilla. Kaikki aiemmat työsuhteet katkesivat tietysti heti kun hän teki katoamistemppunsa, eihän sellaista kukaan työnantaja katsele.

Minä maksan hänen palkastaan vuokran, mutta hän ei tee töitä niin paljoa, että raha riittäisi juuri muuhun ja pakkohan hänen on saada myös rahaa ruokaan ym ym. Hänen elämänsä on siis siten täysin minun harteillani.

Olen patistanut häntä työvoimatoimistoon, mutta kun en häntä saa edes sinne, näyttää tilanne aika toivottomalta. Pari kertaa olen raahannut hänet paikalle kädestä pitäen, mutta sitten ne pakolliset haastattelut ja koulutusjaksot ovat jääneet kokonaan käymättä kun kaikkea hänen tekemisisään en pysty vahtimaan. Olen sitäpaitsi aika pitkälti sitä mieltä, että hän on käytännössä työkyvytön niin kaun kuin tämä tilanne saadaan jotenkin hallintaan.

Vierailija

että hänen kannattaa käydä lääkärissä että saisi todistuksen työkyvyttömyydestä niin tulisi rahaa säännöllisesti sitä kautta

Vierailija

Bipolaariseltahan tuo kuulostaa.

Mutta eipä sille aikuiselle ja kuitenkin toimintakykyiselle ihmiselle mitään voi väkisin tehdä. Jos ei mene lääkäriin aj sitoudu lääkitykseen ja hoitoon, niin sitten ei.

Sinulle voisi tehdä hyvää käydä juttelemassa ammattilaisen kanssa. Saisin näkökulmaa, faktatietoa ja tukea.

Vierailija

Olette ihania kun yritätte auttaa. Olen oikeasti valvonut miljoona yötä näiden asioiden vuoksi ja valvotun yön jälkeen kaikki näyttää aina paljon synkemmältä kuin onkaan. Olen vain niin saanut tarpeekseni tästä kaikesta.

Yrityksen pyörittämisessäkin on omat hankaluutensa ja pienin ei ole se, että sillä rahalla, jolla ylläpidän veljeäni, saisin oikeasti tehokkaan työntekijän ilman näitä lisähuolia.

Kiitos teille vastaajille, olette enkeleitä.

Vierailija

Olen tähän mennessä ollut yhteydessä sossuun kun minusta on kohtuutonta, että aikuisen ihmisen asiat kasaantuvat minun niskaani. Olen kysellyt saisinko maksusitoumuksen hänen vuokraansa varten jne. mutta apua ei ainakaan sieltä päästä heru.

Ärsyttää olla yksin tässä sopassa. Äitimme on aikoinaan kuollut alkoholismiin ja näin jälkeenpäin ajatellen, hän saattoi kärsiä ihan samasta ongelmasta. Isä puolestaan on iäkäs enkä häntä halua näillä asioilla kuormittaa.

ap

Vierailija

Suostuisiko hän siihen että laitettaisiin ne menemään suoraan vuokranmaksuun heti tulopäivänä? Olisi sinulle vähemmän vaivaa. Hoitoon saamisongelmaa se ei tietenkään ratkaise.

Vierailija

hän voi pyytää poliisin virka-apua saadakseen veljen arvioon. Jos katsotaan että hän ei ole tarpeeksi mielisairas tai tarpeeksi vaarallinen itselleen niin pakkohoitoon ei voida määrätä, mutta ehkä se herättäisi kuitenkin hakemaan jotain avopuolen apua. Tietysti voi käydä niinkin että hän suuttuu siitä sinulle.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat