Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Rv 23+, kohdunsuu pehmeä ja lorahtelee nestettä

Vierailija

Eilen illalla multa lorahti housuun (aivastuksen yhteydessä) noin kämmenellinen vetistä nestettä, ei haissut millekään eikä ollut kipuja siinä yhteydessä eikä väriä tms. Tällaista lirahtelua on ollut noin viikon, mutta huomattavasti pienemmässä määrin, ehkä teelusikallisen tms.

Kävin aamulla terveyskeskuksessa, ei tulehdusmerkkejä virtsassa, mutta lääkäri teki sisätutkimuksen, jossa muuten kaikki ok, paitsi kohdunsuu pehmeä. Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Mitä se tarkoittaa? Onko aihetta huoleen?

Nyt sitten lepuuttelen, ei saa nostella painavia juttuja eikä jumpata paljoa, mutta hermostuttaa kamalasti. Lääkäri sanoi, että jos lorahtelu jatkuu viikonloppuna, niin sitten pitää mennä ensi viikolla kontrolliin tai viikonloppuna jo päivystykseen.

Saneline 23+1

Kommentit (8)

Vierailija

Kiitos v astauksista kovasti!

Olen kyllä ihan ensiodottaja enkä edes oikein tiedä miltä supistukset tuntuisivat, ei ainakaan kvuliaita supistuksia ole ollut, mutta jotakin kohdun kovettumista, jonka tosin olen ajatellut olevan vauvan pöngertämistä, mutta en tiedä.

En usko, että se neste on pissaa, koska aamulla kun kävelin terveyskeskuksesta kotiin, sitä tuli taas vähäsen ja olisi luullut, että jos olisi pissaa, olisi haissut voimakkaalle ja ollut keltaista, koska en ollut ehtinyt juoda mitään aamulla ennen tai jälkeen pissanäytteen antamista eli pissa ei olisi ollut mitenkään laimennettua. Väritöntä se jokatapauksessa oli täysin, ja hajutonta.

Ei tarkastettu millään liuskoilla, en edes tiennyt sen olevan mahdollista! Tosin se lorahdus tuli eilen ja ihan heti aamusta ei nyt tullut mitään. Se neste ei ole yhtään limaisen tuntuista, niin kuin valkovuoto yleensä on vaan ihan täysin vetistä.

Olen kyllä tosi huolissani, kohdunsuu oli myös lyhentynyt, 2 cm, kun ensimmäisessä lääkärineuvolassa joskus ajat sitten se oli 3 cm ja ihan kiinteä.

Mietin, että yritän ehkä päästä käymään naistenklinikalle jos sitä nestettä taas lorahtelee. Parempihan se on tarkastaa ja olla vähän ylivarovainen nyt.

Onkohan joku kuntosalikäynti (tosin viimeksi tiistaina) voinut aiheuttaa tällaista? Nyt sitä alkaa pohtia kaikenlaista... :/

Kiitokset teille ja aurinkoista viikonloppua!

Saneline

Vierailija

Oli kyllä jo täysaikainen vauva. Aamulla oli neuvola. Terkkari sanoi, ettei se voi olla lapsivettä. Teki jopa liuskatestin! Ei supistellut ennen kuin illalla, kun alkoi vertakin tulemaan. Synnytyssairaalaankin soitin sen päivän aikana, mutta sanoivat, ettei kannata tulla, jos ei supista. Kun alkoi verta tulemaan, lähdimme sairaalaan. Ja lapsivettä ei enää ollut lainkaan jäljellä. Ei niihin liuskoihin ole luottamista. Mene päivystykseen, niin voivat ultrata. Ole mielummin liian varovainen kuin ilman vauvaa.

Vierailija

itse odotan kolmatta ja nyt tässä (ei aikasemin)raskaudessa on virtsankarkailu etenkin aivastustilanteessa(säikähdys ja nauraminen tai vauvan potkun yhteydessä)) erittäin yleistä, ja se ei välttämättä haise, itsekkin säikähdin ekalla kerralla, ennemmin olisin sitten lorahtelusta huolissaan jos sitä lorahtaa ilman, että teet yhtään mitään, mutta ehdottomasti kannattaa seurata, ja pitää vaikka jotain suojaa nyt muutaman päivän, niin näät tarkemmin vuodon värin tms...mutta ymmärrän huolesi täysin, ja muista aina kannattaa mennä ennemmin "turhaan" päivystykseen kun jättää menettämättä ja sitten olisikin jotain.

Hyvää jatkoa....

miijo 31+3

Vierailija

...voisi olla ihan hyva kayda siella Naikkarilla, ei siita ainakaan mitaan haittaa ole etta katsoisivat onko neste lapsivetta, varsinkin jos sita tuli siis useammankin kerran. JOS nimittain se sita on ja kalvoissa on pieni reika, peli ei suinkaan valttamatta ole viela menetetty kunhan saat antibiootit tulehdusta ehkaisemaan, ja ehka maaraisivat myos vuodelepoon jne tarkkailuun. Lapsivetta voi hiukan menettaakin, sita tulee nimittain lisaa, mutta jos kalvoissa on reika, tulehduksen mahdollisuus kasvaa, ja se on jo isompi ongelma (olin itse sairaalassa naisen kanssa jolle nain oli kaynyt muistaakseni viikolla 24 ja vauva saatiin pidettya sisalla useampi viikko, joutui tietysti pitkaksi aikaa keskolaan mutta ymmartaakseni selvisi). Tuo kohdunkaulan mitta ei sano mitaan, koska se on varmaankin kasikopelolla otettu eika ultralla, vai mita? Eli siis vain ultralla saa "totaalimitan", senkin ottaisivat varmaan siella Naikkarilla. Eli sinuna mina menisin sinne, ei se ota jos ei annakaan ja ainahan voit laittaa vaarankin halytyksen ensiodotuksen piikkiin. ;) Onnea matkaan!

Vierailija

Uudelleenodottajalla "kypsyvat" paikat monesti jo aikaisemmin, ja jos supistuksia ei ole eika kalvot ole puhki niin ne eivat valttamatta merkkaa mitaan sen kummempaa. Ja tuo erite voisi olla ollut myos laimeaa virtsaa, virtsankarkailuhan on tosi yleista raskaanaolevilla (etenkin uudelleensynnyttajilla) ja se etta sita tuli aivastaessa minusta puhuisi erityisesti sen puolesta.

Vierailija

että onko erite lapsivettä? niitähän on sellaisia testiliuskoja, joilla voi tarkistaa onko se lapsivettä..

kaiken maailman vuodothan (valkovuodot, voivat olla myös värittömiä) lisääntyvät raskaudessa :) ja sitähän on riittämiin tuolla alhaalla..

minä en olisi huolissani tuosta kohdunsuun tilanteesta, mutta älä nyt rupea kummemmin rehkimään mitään. :)

cec 27+6

Vierailija

Mulla alkoi esikoisesta juuri noilla viikoilla lorahtelemaan hirveät määrät vetistä valkkaria. Ja se tosiaan oli ihan vain valkkaria. Täysin hajutonta nestettä ja sitä tuli aina välillä just sillain että housut kastu ihan täysin. Olin kanssa ihan varma että sen on pakko olla lapsivettä. Mutta sitä valkkria lorahtelikin sitten koko loppuraskauden vähän väliä.

Toivottavasti sullakin olisi kysymys näinkin vaarattomasta vaivasta. Joillakin vaan hormoni toiminta tekee tällaista juttua. Loppuraskauden käytin kaikista isoimpia pikkuhousunsuojia ja niitäkin sai vaihtaa aika tiheään.

Mutta käy ihmeessä naistenpolilla tarkistuttamassa asia jos epäilyttää. Se on tärketätä vauvan takia.

Mulla laskatunajan tienoilla lorahti sitten ihan oikeasti lapsivettä ja käytiin se tikuttamassakin mutta vuoto oli jo niin veristä ettei saatu kunnon tulosta. Sitten kun poika syntyi hänellä oli jo kuumetta ja joutui heti pian lastenosastolle ab-kuurille 5 päiväksi.

Vierailija

Toivottavasti kaikki hyvin!

Tulehdusriskin vuoksi asia kannattaa aina tarkistaa mahdollisimman pian.

Minulla alkoi lapsivettä tihkua rv 37+3. En kuitenkaan itse osannut varmaksi sanoa, onko tihkuva neste nimenomaan lapsivettä, joten soitin synnytysvastaanottoon ohjeita saadakseni ja menin aikaisin seuraavana aamuna näytille.

Omalla kohdallani kyse oli tosiaan lapsivedestä. Pääsin vielä kotiin vuorokaudeksi odottelemaan, josko synnytys käynnistyisi itsestään. Niin ei kuitenkaan käynyt ja synnytys käynnistettiin seuraavana aamuna, kun vauvakin oli jo täysiaikainen eikä tulehdusriskin vuoksi asiaa kannattanut pitkittää.

Uusimmat

Suosituimmat