Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jaksan nirson lapsen kanssa?

Vierailija

Oltuani pari viikkoa lomalla lapsen kanssa oon jo ihan puhki tän syömättömyyden kanssa :( Lapsi ei syö mitään eikä mua enää huvita edes tarjota ruokaa, kun ei syö mitään. Ikää tytöllä kohta 6 vuotta ja alusta asti ollu tällasta. Ei ole tilanne parantunu yhtään, vaikka on ollu jo monta vuotta päiväkodissakin. Ainoat 'ruoat', joita syö on puuro, nallepasta ja nakit. Ei hirveen monipuolista. Miten ihmeessä jaksan tämän lapsen kanssa?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

niin kannattaisiko jo alkaa keskustelemaan jonkun ravitsemusterapeutin tai muun sairaanhoitajan kanssa asiasta...?

Ei kovin hyvältä kuulosta...

Vierailija

Meillä oli aikanaan tuota nirsoilua, ja kun meni hermot, ajattelin, ettei 4v todellakaan päätä omasta ruokavaliostaan. Laitoin ruuan koko perheelle siitä lähtien, ja nirsoilija piti diettiä ja huutokoulua ehkä noin viikon. Sitten alkoi kummasti se kaikille yhteinen ruoka maistumaan. Tällä hetkellä ainoa mikä ei uppoa, on sipuli kaikissa muodoissaan.

Kestät huutoa ja kiukkua vähän aikaa, ja sinulla on kaikkiruokainen lapsi, ja pääset helpolla! Allergiat siis tietty täytyy ottaa huomioon. Plussana päälle, ainakin oman tyttäreni kohdalla voin sanoa, että kun ruokavalio monipuolistui, sairastelut loppuivat!

Vierailija

meillä lapsi saa olla aivan vapaasti syömättä jos ei maistu, mutta mitään epäterveellisiä ruokia ei kaupasta kotiin kanneta. Tosiaankin iltaa myöten maistuu sitten se mitä on tarjolla tai viimeistään aamulla! Vanhempien tyhmyyttä että ruokailusta tulee pysyvä kriisi perheeseen ja aterioista tulee stressaavia kaikile.

Vierailija

Itse olin pienenä huono syömään, samoin keksimmäinen siskoni, eikä meille tosiaan silloin 70-luvulla mitään herkkuja ollut tilalle. Meille ei vaan ruoka maistunut ja joskus ihan oksu tuli suuhun jos oli pakko maistaa jotain "pahaa" ruokaa, esim. lanttua. Nuorin siskomme, iltatähti, eli yhden joulun käytännössä pelkillä konvehdeilla kun ei jouluna jaksettu riidellä siitä syömisestä :)

Nyt minulla on nirso 5v, olen monta kertaa ollut aika pulassa hänen kanssaan, mutta pikkuhiljaa tilanne on parantunut. Itse ja siskoni ollaan molemmat aikuisena kaikkiruokaisia ja normaalipainoisia, eli tilanne korjaantuu kyllä :) JA on ollut helpottavaa muistella, että tosiaan, itse sitä oli samanlainen ja ihan hengissä kuitenkin.

Tiedän, miten hermoja raastavaa lapsen syömättömyys on, mutta kyllä se puurokin on kuitenkin todella hyvä ravintoa. Saisitko ujutettua sen sekaan salaa mitään vitamiineja, olisiko mitään nestemäisiä olemassa?

Vierailija

että mitäpä jos et tarjoa sitä puuroa...

vaan opettelet tekemään jotain ruokaa, jota koko perhe syö? nirsous periytyy, ja lapsesi tulee vielä kärsimään. osteoporoosi? immuniteetti? ruokatavoilla on aika suuri merkitys monelle asialle terveydessä!

Vierailija

samanlainen ruokavalio kuin teilläkin: nallepuuro, nakit, ranskalaiset, paahtoleipä ilman reunoja...siinähän se lista sitten taitaa ollakin t:2

Vierailija

pikku hiljaa on tullut muutamia vaihtoehtoja lisää ruokavalioon. nirso ja vähäruokainen on edelleen. ei silti, olen kyllä tavannut ihan aikuisiakin, jotka ovat käsittämättömän nirsoja.

Vierailija

Ei olis syöneet kuin makaronia, nuggetteja, nakkeja ja leipää (ilman mitään päällisiä).

Vanhemmat eivät jaksaneet kinata asiasta (enkä tarkoita, että sinä niin tekisit), joten kaupasta ostettiin vain ja ainoastaan näitä "aineita". Itse en suostunut näitä tarjoamaan, iltaa myöten alkoi nälkä olemaan jo sen sorttinen, että kelpasi vaikka munakas... Ja jos ei illalla, niin aamulla viimeistään...

Vierailija

Kommenttisi on samanlainen, jos sanoisit lapsettomalle, että "lopeta vaan se yrittäminen, niin kyllä se siitä!".

Meillä on kaksi lasta ja vanhempi syö (on aina syönyt) lähes mitä vain. Nuorempi sen sijaan on yllättänyt meidät vanhemmat täysin nirsoudellaan. Mistään ei ole voinut "oppia" tuota nirsoilua, koska emme tunne ketään yhtä nirsoa lasta. Olen aivan yhtä väsynyt ja ymmälläni kuin ap.

Vierailija

Ja maistaa pienen nokareen, mutta kun nuo määrät ei siitä kasva, vaikka maistaisi sata kertaa. Päiväkodissakin on pakko maistaa mutta ei syödä. Saattaa siis maistaa hernekeitosta yhden herneen ja se on sitten siinä. Välillä oksentaa nuo maistamansa palaset lopuksi lautaselle :(

ap

Vierailija

Koska vatsa ei toimi sitten enää ollenkaan, kun ei saa kuituja...

Ja kyllä mä ruokaa osaan tehä, vaikka se ei lapselle kelpaakaan :)

ap

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat