Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnhausta

Vierailija

Olen hakenut töitä kuluneen kevään ja alkukesän aikana. Hakemuksia olen laittanut useaan paikkaan, kolmen paikan kohdalla olen päässyt pidemmälle eli haastatteluun. Olen ollut vajaat 1.5 vuotta kotona lasten kanssa ja nyt siis palaamassa työelämään. Olen korkeasti koulutettu, tosin väitöskirja minulta puuttuu, sitä tunnutaan peräänkuulutettavan omalla alallani. Ennen äitiyslomalle jääntiä en ehtinyt tehdä kovin mittavaa työhistoriaa itselleni, vaan ajatuksena oli että käyn tutustumassa työelämään, sitten siihen väliin toinen (ja viimeinen) lapsi ja sen jälkeen olen vapaa työelämän palvelukseen seuraavat vuodet ja vuosikymmenet.

Vaan miten on käynyt. Pelkkä tutkinto ja muutaman kuukauden työkokemus eivät ole mitään, ja lasten kanssa kotona oloa pidetään suorastaan haittana, kukaan ei sitä arvosta vaan pikemminkin katsoo kieroon kun olen valinnut kotiäitiyden äitiysloman jälkeisille muutamalle kuukaudelle. Ura olisi pitänyt laittaa edelle ja näin osoittaa tuleville työnantajille että työ tulee ensin. (vaan kun ei tule) Paikat, joita olen hakenut ovat olleet aivan alkajien paikkoja, mutta niihinkin tunnutaan haettavan vain vuosien työkokemuksen ja tosiaan sen väitöskirjan omaavia. Mutta mistä ihmeestä saan työkokemusta, kun en saa töitä, kuuluu iänikuinen kysymys.

Nyt on mieli maassa ja ammatillinen itsetunto nollassa. Minulle on tarjottu oman alani ulkopuolelta pätkätyötä, johon olen ylikoulutettu. Itse en kyllä kyseistä työtä vieroksu, mutta voiko tässä käydä niin, että jos lupaudun työhön, se entisestään heikentää työnsaantimahdollisuuksia jatkossa omalta alaltani? Luulisi että innokkuus ja yrittäminen palkitaan, mutta pelkään että työnantajat tarttuvat siihen että olen joutunut ottamaan vastaan muuta työtä. Mitä mieltä olette? Ja mitä ne työnantajat siellä haastatteluissa haluavat kuulla?? Mielestäni en ole mitenkään mokannut, mutta ilmeisesti en myöskään ole millään tavalla vakuuttanut.

Kommentit (4)

Uusimmat

Suosituimmat