Minkä ikäinen olit kun Estonia upposi? Miten kuulit, mitä teit, miten se vaikutti??

Vierailija

Täällä taitaa monikin olla niin nuori (tuosta laivahyttiketjusta päätellen), ettei ehkä edes muista kunnolla tuota tapausta, ja tajua että kyllä laivat voi Itämerelläkin upota....

Itse olin 20-v. Odotin toista lasta.

Mies soitti töistä kotiin ja kertoi. En ensin meinannut tajuta, miten hirveästä asiasta oli kyse, ja niin lähellä.

Oli meidän hääpäivä, oltiin illalla syömässä, joka paikassa ravintoloissa oli vaan telkkarit auki ja näytettiin uutisia.

Nukuin tosi huonosti muutaman yön, ajattelin vaan niitä ihmisiä, näin ne pelastuslautat kun suljin silmät....

Olen aina ollut vähän laivakammoinen (kun lapsena olin kuullut Titanicista), ja juuri kun olin pääsemässä siitä yli, tuo juttu tapahtui.....

Sivut

Kommentit (51)

Vierailija

Kyllä toki mietin asiaa paljon ja puhuimme siitä kotona ja ystävien kanssa. Mutta ei siitä mitään kammoa laivoja kohtaan jäänyt. Pari ensimmäistä päivää mietin uhreja.

Mutta yksi juttu teki vaikutuksen joskus vuosi Estoniasta eteenpäin. Jossain lehdessä oli juttu vauvasta, joka oli tavallaan viimeinen pelastunut, koska onnettomuushetkellä oli ollut vasta pieni alkio äitinsä masussa, mutta kun äiti oli onnistunut pelastumaan, niin vauvakin pääsi syntymään. Jotenkin tämä liikuttaa minua vieläkin kamalasti. Nyt se vauva on kaiketi teini-ikäänsä elävä virolainen nuori.

Vierailija

Asuin opiskelija-asuntolassa. Aamulla kun heräsin, joku oli jo laittantu telkkarin päälle. Siinä sitten likkojen kanssa istuttiin hyvin hiljaisina ja katseltiin uutisia järkytyksen vallassa.

Vierailija

Olin lähdössä aamulla kouluun (lukioon) kun tv:stä tuli uutisia Estoniasta. Jäin katsomaan ja siinä vierähti useampi tunti (juu, skippasin aamun ekat tunnit) kun olin niin järkyttynyt tapauksesta. Kyllä se pitkään mietiytti...

Meillä oli luokkaristeily kaksi viikkoa myöhemmin, osa perui vanhempien painostuksesta tai omasta tahdosta lähdön. Sattui vielä olemaan myrskyinen yö, muistan kuinka autokannen alle ei uskaltautunut (meidän ryhmästä) kukaan, sinä yönä ei juuri laivassa nukuttu vaan osa biletti, osa istui yläkannen hyttikäytävillä, toisilla jopa pelastusliivit päällä... muistan sen helpotuksen tunteen kun aamulla tultiin satamaan Tukholmassa, vasta sitten mentiin nukkumaan... mietittiin jopa kaverien kanssa tullaanko kotiin lentäen kun toinen samanlainen yö keikkuvassa laivassa pelotti. Ei tullut, onneksi ei myrksynnyt.

Ei mulle laivakammoa koskaan ole tullut, monet kerrat tuonkin jälkene mentiin C-hytissä autokannen alla. Enä en sinne mene, mulla tullut ahtaan paikan kammo, en voi nukkua pienessä ikkunattomassa hytissä. Aina siis vähintään A-luokan hytti, josta näen ulos...

Vierailija

kuulin asiasta uutisista ja toki koulussa puhuttiin. Abiristeily oli tulossa vajaan 2 viikon kuluttua ja meillä oli hytit autokannen alapuolella. Mulla ja kaverilla oli hytti aivan hätäpoistumis portaikon vieressä mutta päätettiin vetää pää niin täyteen että yhtä hukkumista ei kunnolla huomaa. Onnistuttiinkin sen verran hyvin että ei meinattu aamulla millään herätä vaikka kaverit soittelivat hyttiin ja kävivät hakkaamassa ovea...

Vierailija

Olin nähnyt vain hieman aijemmin kamalan todentuntuisen painajaisen, jossa hukuin suljetussa arkussa, jossain todella pimeässä ja kylmässä paikassa... ja kun kuulin Estoniasta niin tämä uni tuli heti kirkkaana mieleen, se arkku muistutti laivan hyttiä.

Olin monta päivää shokissa, kuuntelin vain uutisia ja luin lehdestä kaiken, asiaa keskusteltiin paljon ystävien ja sukulaisten kanssa. Olen myöhemminkin katsnut kaikki estonia dokumentit vaikka ne järkyttävät minua syväsit, itken ja mietin niitä ihmispoloja monta päivää...

Mulle jäi tästä laivakammo, olen toki useasti mennyt laivalla sen jälkeenkin, mutta nukun laivalla tosi huonosti, herään kaikkiin kolinoihin ja mietin menikö nyt keulavisiiri vai oliko jotain muuta, pohjakosketus tms. Siksi en voi enää matkustaa autokannen alla, se on liian ahdistava, pari kertaa olen joutunut kesken matkan yöllä nousemaan vuoteesta ja mennyt yläkannelle, silloin on ollut myrskyä ja kaikki ne äänet.

Nykyisin en suostu Ruotsiin laivalla lähtemään ollenkaan, liian suuri ja pitkä ylitys. Eestissä on käyty monesti päivälaivoilla, kesällä ja hyvällä säällä. En matkusta talvella/syksyllä laivalla enkä anna lastenikaan matkustaa. Kerran olin, olin vain kannella tuijottamassa sitä jään sekaista kylmää merta ja mietin, että tuonne jos joutuisi uppoavasta laivasta, se olisi varma kuolema.

Jos yövyn laivalla niin vain yläkannen ikkunallisissa hyteissä ja mieluiten valitsen sellaisen risteilyn, joka on yön tallinnassa satamassa tai ainakin lähellä satamaa, ei avomerellä.

Aika neuroottiselta voin kuulosta, mutta näin tämä vaikutti minuun... lentopelkoa en sentään omaa.

Vierailija

äitiyslomalla. Katsoin koko päivän televisiota ja itkin. En mennyt laivalle moneen vuoteen, kun ajatus vanhempiensa hytteihin loukkuun jääneistä lapsista ei jättänyt rauhaan.

Vierailija

Oulussa oltiin menossa poikakeverin kanssa kippokauppaan, kun näkyi lipputangoissa liput suruliputuksessa. Kaupan myyjä kertoi, mitä oli kuullut tapahtuneen. Surullista. Uutiset oli sitä niin täynnä, ja kyllä siinä omat unet meni joksikin aikaa. Tulee helposti ajateltua aina, miltä muista tuntuu, ja kun ajatteli, miltä tuntui siellä laivassa....

Vierailija

eli jos laivalla on joku outo tuollainen "nimi" ja jotain numeroita, oiskohan niin että niiltä kansilta pitää evakuoida....?

Kun nuo koodit tarkoitti, että alemmat kannet pitää evakuoida?

Mutta kyllä siinä täytyy jotain hämärää olla tuossa hommassa.

Mikä olisi SINÄNSÄ helpottavaa, koska esim. laiva ei luontaisesti ehkä uppoaisi ihan noin nopeasti, ettei mitään ehditä tehdä (tuossahan epäilty pommia.)

TOISAALTA, Siljakin oli noihin aikoihin saanut pommiuhkauksia.

Mikähän on tilanne nyt???

Kyllä tuo Venäjän mafia, rikollisuus ym. ja niiden hyökkäykset, on melkein ehkä suurempi ja todennäköisempi riski kuin myrsky.

Onkohan Suomi-Ruotsi reitit turvallisempia siltä kannalta, kuin Tallinnasta lähtevät reitit?

ap

Vierailija

Onko se tuo se koodi??

Löytyi netistä vähän surffaamalla (Tallinkin pohjakosketus Kustaanmiekassa -95 -raportista).

Mitä tuo tarkalleen on suomeksi?

Kiva jos on kiiretilanne, niin ensin hälytellään vaan henkilökuntaa, sitten vasta matkustajia... jos ehditään....

ei ihme että Estonialtakin oli niin iso osa pelastuneista henkilökuntaa.

ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat