Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaukalon jäjleen seuraava istuin?

Vierailija

Nyt sais suositella kaukalon jälkeistä istuinta meidän 9kk vauvalle :) "Auto-hullu" mieheni haluais ehdottomasti Recaron istuimen, mutta se on vain kasvot menosuuntaan (vaikka näyttää todella pätevältä!). Jotenkin vain mietin että onko hyvä istuin... Vaikka teidän että Keski- ja Etelä-Euroopassa melkein kaikki istuimet on kasvot menosuuntaan niin jotenkin vaan mun pääni ei heti tuohon suostu.

Te, joilla on Recaron seuraava istuin, niin laittakaahan kommentteja. Ja siis muita istuimia saa myös suositella ja ajatuksia kirjoitella suuntaan jos toiseenkin :)

Kommentit (2)

Vierailija

Mulla (ja miehelläkin) on sama kanta sun kanssas, että selkä menosuuntaan mennään turvallisuussyistä jatkossakin (lapsi 11 kk ja edelleen kaukalossa). Ja oon myös testituloksia seurannut ja niiden perusteella varmaan valintaa osin tehdään (nimenomaan autoliiton testin turvallisuusosio).

Olinkin pettynyt autoliiton 2008 testiin, kun siinä painoluokka I:n kaikki testatut "kunnon" istuimet oli nyt joko kasvot menosuuntaan tai sit vähemmän tunnettujen merkkien selkä menosuuntaan -istuimia, jotka sai huonoja arvosanoja. Kai ne testattavien istuinten valinnat menee sit Keski-Euroopan mukaan, kun on kerran yleis-eurooppalainen testi. Hassua sinänsä, että testistä vois saada jopa kuvan, että kasvot menosuuntaan -istuimet olis turvallisempia, kun kuitenkin oheiskommenteissa Autoliitto ohjeistaa "Lasta tulee kuljettaa mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan."

Olisin toivonut esim. Multitechin olevan testissä mukana. Mitäköhän Recaroa te ootte katsoneet? Autoliiton testeissä on tainnut lähivuosina Recaron kaukalot saada hyviä arvosanoja, turvaistuimet ei niinkään - jos nyt noille testeille haluaa painoarvoa laittaa.

Vierailija

Suomessa turvallisempaa on kuljettaa mahdollisimman pitkään lasta selkä menosuuntaan. Keski-Euroopassa tilanne on ilmeisesti toinen, kun siellä on nuo autobaanat. Olen ymmärtänyt, että siellä peräänajokolarit ovat tavallisempia ja siten voisi olla lapselle parempi olla kasvot menosuuntaan (kun isku tulee takaapäin peräänajavasta autosta). Suomessa kait valtaosa kolareista on kohtaamis -tyyppisiä eli lapsi on sinkoutumassa menosuuntaan ja siten selkä menosuuntaan kuljetustapa on turvallisempi.

Näin olen sen itse päätellyt ja olettaisin autoliitonkin miettineen asiaa ennen suositusten antamista :)

Uusimmat

Suosituimmat