Raskaus ja kolesteroli?

Vierailija

Onko kenelläkään tietoa, vaikuttaako koholla oleva kolesteroli jotenkin raskauteen?

Kommentit (3)

Vierailija

eika nayta vaikuttavan. Kuitenkaan kolesterolia alentavia laakkeita ei saisi kayttaa raskaana (etenkaan ei statiineja). Lisaksi raskaus ja imetys nayttaisivat nostavan kolesterolitasoja (kaikilla). Korkea kolesterolihan ei ole yleensa (viela) ongelma nuorella, lapsentekoikaisella ihmisella, vaan vasta pidemman ajan kanssa se aiheuttaa verisuonien ahtaumia, infarkteja jne. Googlaa +cholesterol +pregnancy niin saat ainakin osumia englanniksi.

Vierailija

Minulla on korkeaa kolesterolia aiheuttava geenivirhe ja joudun syömään loppu ikäni lääkkeitä. Kuitenkin ohje oli, et heti ku alkaa lasta yrittelemään niin tarttee lopettaa lääke. Esikoisen kanssa meni mukavasti eli raskauduin toisesta kierrosta ja mulla kolesteroli pysyi raskauden aikana alhaisempana kuin normaalisti ilman lääkkeitä. En tiedä oisko johtunu siitä et kehittyvä sikiö tarvitsee kolesterolia kehitykseensä...

No joka tapauksessa nyt toista on yritelty niin et nyt on yk 10 menossa ja kolesterolit on pompannu pilviin. Söin lääkärin ohjeesta jo tuossa välillä muutaman kierron lääkkeitäkin, vaikka yritettiin, että saatiin lukemia alemmas. Nyt kuitenkin väestöliiton lääkäri sanoi et kun siirryttiin hoitoihin niin lääke täytyy lopettaa. Kolesterolista ei ole haittaa lapselle, mutta lääkkeestä saattaa olla niinkuin paketissa selkeästi sanotaankin. Minun kaltaisillani olisi mahdollista syödä lääkettä aina alkukierto ovis + asti ja sit pitää taas taukoa. Lääke poistuu elimistöstä yhdessä vuorokaudessa.

Aurinkoista kesää!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat