meillä oli tilanne synnyttämään mennessä se että olin täysin kiinni mutta

Vierailija

supistuksia tuli melko säännöllisesti, kello oli yli 12 yöllä. Lapsivettä oli tullut vähän eli siitä tiesi että lähellä ollaan mutta kätilön mielestä synnytys ei ollu käynnissä ja että mies vois lähteä kotiin 30 km päähän ja mä osastolle.

Jouduin lähes lupaamaan että kyllä synnytys on käynnissä kun itse sen tiesin mutten voinut todistaa joten saimme tyhjillään olevan synnytyshuoneen. No menkää sinne odottelemaan sitten. Ja niin vaan kävi että supistukset jatku mut klo 5.00 olin vielä täysin kiinni mut klo 6:00 lapsi jo syntyikin. Eli avauduin 10 cm tunnissa ja sisälsi tuo tunti jo ponnistusvaiheenkin.

Ajatuksena tässä se että kätilöt tuntuu elävän täysin keskivertosynnytyksen mukaisesti, ei kuunnella potilaan olotilaa tai toiveita. Millasia kokemuksia teillä on? Harmittaa vieläkin kun tiesin itse että vauva juuri syntymässä mut kätilön mielestä ei synnytys ollu vielä ennen viittä edes käynnistynyt. synnytyspapereissa ei sitten olekaan mitään synnytyksen kestoa...

Kommentit (6)

Vierailija

Kolmannesta menin käyrille polille, koska liikkeet oli vähäisiä ja siinä ollessa alkoi supistella. Lääkäri ja kätilöt oli sitä mieltä, että ei tapahdu mitään aikoihin, la oli silloin.

Itsepintaisesti vaadin jäädä sairaalaan ja siitäpä ei mennyt montaa tuntia, kun piti mieskin soittaa hätiin ja lapsi syntyi sinä päivänä.

Vierailija

menin ite toista synnyttämään ihan helvetin järkyis kivuis, ja kätilöt vaa naureskeli et aika kultaa muistot, tavallisia kipuja noi on. Ei antanu mitään lääkettä vaik kuinka raivosin oikein olan takaa. Odoteltiin lekuria, sitten kun lekuri tuli puhkas kalvot , tuli pelkkää verta ja ei kestäny kauaa kun oli vauva hätäsektiolla maailmassa. Oli lähteny istukka irti ja vauvakin voi tosi huonosti kun oli ehtiny niellä paljon verta.

Mutta sori niille jotka lähtee ekaa synnyttää, tää on TODELLA harvinaista ja meitä kakkos ja kolmossynnyttäjiä ei niin paapota ja auteta kun ensisynnyttäjiä.

90 prossaa varmaan ylikin menee ihan normaalisti. Munkin eka meni tosi hyvin!

Päätin meinaan etten asiasta puhu sillee et joku säikähtää turhaan.

Vierailija

tosi tiukat ja kivuliaat supparit. Alkoi yöllä, tiesin HETI että tää on sitä.

Mutta niitä tuli vaan tosi harvoin, joku 20 min. välein.

Parin tunnin päästä oltiin sitten sairaalassa, tuli niitä sillon jo tiheemminkin, ainakin välillä, ja heti siihen esitutkimushuoneeseen tullessa tuli taas ihan HIRVEE suppari, musta näki että olin ihan kipee.

Silti kätilö vaan kommentoin kohdunsuun tutkittuaan (oisko ollu joku 3 cm auki), "kyllä tää synnytys tästä kohta käynnistyy..."

Kuulosti aika vähättelevältä siinä kohtaa. 1,5 h siitä ja vauva oli syntynyt.

Jouduin myös "100 kertaa " siinä alussa pyytämään kauralämpöpussia, ja hokemaan tarttevani ilokaasua... niiden antamisessa kesti niinkun iät ja ajat vaikka olin tosi kipee.

Vierailija

Minäkin sanoin, että vauva tulee NYT ja kätilö vaan sanoi, ettei se vielä tule ja minä jankutin, että kyllä muuten tulee ja tulihan se.

Vierailija

Lähdettiin aamulla synnyttämään kiireessä, multa meni lapsivedet ja jouduin hälyyttämään miehen työmatkalta takasin kotiin. Sairaalaan päästyä kätilö vaan totesi, että mies voi rauhassa lähteä kotiin ja hoitaa muiden lasten hoitojärjestelyt ja minä saan mennä mukaan jos vaan tahdon, sillä hänen mielestään ei ollut lapsivettä mikä valui pihalle. Itse kyllä tasan tarkkaan tiesin että kyseessä oli lapsivedet, koska niin käynyt aiemminkin. Sanoin, että haluan jäädä.

Kätilö naureskeli ja sanoi, etteivät pidä minua ssairaalassa yön yli, ksoka mitään ei hänen mukaan ole tapahtumassa. Oli vielä tasan laskettu päivä.

Mies sitten lähti viemään muita lapsia siitä isovanhemmille . Meni 20 minuuttia, kun sain ilmoittaa miehelle että pistää vauhtia. Ja tuosta soitosta meni 38 minuuttia niin vauhdikas poika oli maailmassa. Oli onni, että jäin siis sairaalaan, luotin itseeni enkä kätilöön. Sai kyllä kuulla kunniansa se kätilö.

Vierailija

vaikka kivut on hirveät! Ja epiduraliahan ne ei suistu antamaan, ennen kuin on vähintään 4 cm auki. No molemmissa käynyt niin, että heti epiduraalin annon jälkeen on pitänytkin ruveta ponnistamaan, eli mä aukenen sen lopun todella nopeasti. ja kyllä harmittaa kun ei voi saada aiemmin kivunlievitystä, sitten vasta kun on jo liian myöhäistä!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat