Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

synnärillä ei missään vaiheessa kukaan opettanut vauvan hoitoa

Vierailija

auttanut lakanoiden vaihdossa, vauvan hoidossa tai yhtään missään asiassa. Ainut oli et roskiksen kävi joku muu tyhjentämässä. Jo synnytyshuoneessa jouduin vauvalta kaksi kertaa vaihtamaan kakkavaipat. Tätä ei tietty kukaan usko mutta näin TYKSissä. Toki apua olisi varmaan pyydettäessä saanu mut kyllä mä sitten pärjäsin ittekin. Ekalta kerralta muistin että hoitajat ja kaikki on NIIIN kyrpiintyneitä ettei paljoa kannata kysyä ellei halua mieltään pahoittaa.

Kommentit (8)

Vierailija

käsitystä siitä, mitä se sairaalavuorokausi todellisuudessa maksaa? Ei kuule se sun hikinen parikymmpises kata murto-osakaan niistä kuluista.

Vierailija

Olen töissä synnyttäneiden osastolla. Tavoitteena on äidin tarpeiden ja voinnin mukaan käydä läpi vauvanhoito- ja imetysasioita, keskustella synnytyksestä, tarkkailla äidin vointia jne. jne.

Yleensä tämä onnistuu hyvin. Valitettavasti joskus tulee tilanteita, jolloin joku äiti jää vaille kunnollista huomiota. Syynä voi olla vaikkapa huonokuntoinen äiti tai vauva, joka vie aikaa toisilta äideiltä, ruuhka eli samassa vuorossa osastolle tai tulee tai siltä kotiutuu useampi synnyttänyt lapsineen. Jotkut äidit kaipaavat enenmmän apua kuin toiset ja usein hoito-ohjausta annetaan myös isälle. Isät tulevat osastolle yleensä iltaisin, joilloin esim. vauvan kylvetysneuvoja kaivataan monessa paikassa yhtä aikaa..

Joskus "treffit" äidin kanssa eivät ota onnistuakseen, mikäli äidillä on vieraita/äiti nukkuu/on puhelimessa/kahvilla jne. jne. Hoitajalla ei valitettavasti ole mahdollisuutta olla jatkuvasti koputtelemassa huoneen ovelle, milloin sopisi tulla, joten sitä soittokelloa kannattaa soittaa.

Pidän kovasti työstäni kätilönä ja olen pahoillani jouduttuasi tekemisiin huonotuulisen henkilökunnan kanssa. Asiasta on hyvä antaa asiallista palautetta.

Hyvää kesää sinulle ja perheellesi.

Vierailija

Lainaus:

käsitystä siitä, mitä se sairaalavuorokausi todellisuudessa maksaa? Ei kuule se sun hikinen parikymmpises kata murto-osakaan niistä kuluista.

aika moneen kertaan. Mutta itseään saa syyttää, jos ei suutaan auki saa. Itse ainakin aion vaatia ohjausta ja opastusta. Jos ei saa, niin valitus lähtee ylilääkärille. Näin me 30+ -synnyttäjät asia hoidetaan.

Vierailija

että itse hoidetaan vauvaa ja tehdään niin paljon kuin voi!! Ellei siis ole OIKEASTI erityisen huonossa kunnossa (leikkaus, tosi rankka synnytys tai muuta).

Ei synnytys ole sairaus, hyvähän se on pieniä puuhia siinä tehdä, eihän nyt vauvan hoito niin hankalaa ole!!

Sairaalassahan on jo ISO helpostus se, kun ei tartte laittaa ruokaa.

Totta kai oman vauvan vaipat vaihdetaan itse!

Tietysti, jos ei ole sitä koskaan ennen tehnyt, niin sitten on henkilökunnan "moka", että ei tulla neuvomaan.

Siinä tapauksessa tosiaan olisi kannattanu soittaa kelloa, ja pyytää että näyttävät ekan kerran.

Mutta minä ainakin vaihdoin vauvan kakat totta kai, ja hoitelin muutenkin - miksen olisi??

Lakanoita mun ei muistaakseni edes tarvinnut vaihtaa, ehkä sitä päällimmäistä poikkilakanaa, en nyt muista oliko niitä jossain kaapissa vai vaihtoiko sen joku, mutta varmaan sekin ois kysymällä selvinnyt....

Hoitajien ikävä asenne taas on pahempi juttu :-(, onneksi Jorvissa on aivan ihania hoitajia ja ainakin ihan ok hoitajia ollut.

Uusimmat

Suosituimmat