mitä ylipäätään saa antaa 6 kk vauvalle

Vierailija

neuvolassa ei ole ollut puhetta ruoka-asioista, tietty purkkisoseita annan mut mitä ylimäärästä vois antaa.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

uusi tutkimushan tuli juuri ja siinä todettiin että jos siirtää kiinteiden aloituksen yli 6kk, on riski sairastua allergioihin. Eli siihen asti äidinmaito pääasiallista ruokaa ja sen jälkeen alkaa kiinteät joiden lisäksi äidinmaitoa/korviketta.

Neuvoloista jaetaan hyvä opas tuosta ruokailusta ja siinä on ohjeitakin, helppoja.

KaIvakaahan ne lappuset esiin tai pyytäkää neuvolaa antamaan jos ette ole saaneet.

Vierailija

Tarkoitan sitä että kyllä ne allergioiden puhkeamiset tai puhkeamattomuudet on ihmisessä jo syntyessään, jos on. Se että vauva saisi äidinmaitoa vaikka 2-vkoa yli maagisen 6kk iän ei taatusti mitään allergiaa puhkaise.

-äitix2 ja allergittomat lapset joilla siis äm ollut ainoa ruoka muutamaa päivää vaille 7kk asti-

Vierailija

Meidän 6kk vauva on vasta maistanut kaksi kertaa avocadoa yhden teelusikallisen kerrallaan. Tarttis varmaan alkaa ruokkimaan muullakin kuin rintamaidolla, mutta kuinka nopeasti te olette edenneet noin laajoihin repertuaareihin?

Vierailija

ihmisten sitten vauvoille. siinä juuri se merkitsevin ero!

Ja kiinteät tulisi aloittaa 4-6 kk iässä niin että 6-kuinen mukula saa jo 5-8 ruoka-ainetta sen äidinmaidon lisäksi. Lehmänmaito kannattaa ottaa kuvioon mukaan vasta 10 kk iässä jugurtein ja viilein ja sitten 1v jälkeen ihan juomanakin.

Vierailija

Lainaus:

ihmisten sitten vauvoille. siinä juuri se merkitsevin ero!

Ja kiinteät tulisi aloittaa 4-6 kk iässä niin että 6-kuinen mukula saa jo 5-8 ruoka-ainetta sen äidinmaidon lisäksi. Lehmänmaito kannattaa ottaa kuvioon mukaan vasta 10 kk iässä jugurtein ja viilein ja sitten 1v jälkeen ihan juomanakin.

Jos ne kiinteät aloittaa 6kk iässä (täysimetyssuositushan on 6kk), ei tietenkään heti tarvi olla kymmentä eri ruoka-ainetta listalla. Siitä pikkuhiljaa lisätään kiinteiden määrää, 1 tai 2 uutta ainetta viikossa.

Äidinmaito on pääasiallinen ruoka yksivuotiaaksi asti.

Vierailija

vauva lehden keskustelupalsta mutta kun vauvoista kysyy niin tulee turpiin:) pitäs vaa keskittyä tanja saarelan uuteen mieheen.. ( sori alko ottaa pannuun )

mutta siis olen antanu Banaania, mutta tosi vähän kerrallaan kun huomasin että kovettaa vatsaa. Ja sitten olen antanu niitä puuroja mitä kaupasta, ja olen ite tehnyt bataattia ja perunaa niin että iskin NANia niihin ja tein siten muussia niistä. ( kerran jopa iskin joukkoon jauhelihaa ihan maustamatonta pannulla paistettua) Porkkanaa keitin ja muussasin ihan sellaisenaan.

Mitäs vielä, en nyt muista olenko muuta kokeillut, nyt mietin just noita marjoja ja päärynää ja persikkaa soseutettuna kun en o varma pitääks ne keittää eka niinkuin esim omenat kun tekee omenahilloa..

Mulla vissiin liikaa aikaa.. hehehe..

yritän etsiä jos netistä löytyy joku info saitti. palaan tänne kertoo jos löydän.

Vierailija

vaan kerroin uudesta suosituksesta :) ja kyllä se on tosi homma että ne allergiat vaan helpommin puhkeaa sellaisille joita imetetty pelkästään yli 6kk eli siinä paikkeilla on viimeistään alettava antaa muutakin ruokaa. Ei se päivästä ole kiinni, mutta jos 8kk vaan imettää, niin se on eri juttu.

Äidinmaidon suoja-aineetkin lakkaavat vaikuttamasta 6kk ikäisenä, joten imetys ei ole enää yhtä tärkeää sen jälkeen.

Vierailija

Täälä saat neuvot aina perunasoseesta keski kaljaan. Revi siitä sitten. Muutenkin jos aijot hoitaa lapsesi tällaisten palstojen avulla niin voi mukula parkaa.

Vierailija

Ennenhän sitä ei saanut antaa alle vuoden ikäiselle.

Voit antaa kaikkea sitä mitä niissä purkeissakin on; kasviksia, lihaa, kalaa, hedelmiä, marjoja. Kaikkea paitsi hunajaa ja uusia pottuja (niitä pienimpiä). No ei tietty mitään nakkia ja makkaraa myöskään :-)

Mä keitin usein peruna-silpulisekoitusta ja sinne seitiä joukkoon. On ihan maukasta. Keitä myös possun tai kanan filesuikaleita esaim. ja möyhennä ne sitten lisättäväksi perunaan.

Porkkanapalaa on kiva jyrsiä samoin kuin näkkäriä ja ruisleipää. Näkkärin kanssa kantsii olla varovainen, siitä irtoaa herkästi isompiakin ja teräviä palasia.

Marjat tarjosin itse kiisselinä. Helpon kiisselin saa kun keittää "vesikiisselin" ja sinne sitten laittaa marjat/purkillisen sosetta.

Nyt ei tuu äkikseltään muuta mieleen...

Vierailija

minulle että äidinmaidon suoja-aineet suojaavat vain sen puoli vuotta vauvaa ja sen jälkeen ei imetyksellä ole enää samanlaista "tärkeyttä", eli ihan sairaalasta kuulin tuon asian. Ja sen jälkeenkin neuvolassa ovat sanoneet että uusimman suosituksen mukaan ei ole hyvä siirtää lisäruuan antamista yli 6kk.

Vierailija

Yhtä ainesta annoin 4-5 päivää ja hyvä muistisääntöhän se että alle 1v vauvan pääasiallisen ravinnon tulis olla se äidinmaito. Korviketta saa mennä tietääkseni max 1,5kl/vrk, suurempi määrä rasittaa munuaisia.

-äitix2-

Vierailija

Kiinteät aloitettiin 6kk ikäisenä. Bataattia hyvin keitettynä, parsakaalin ja kukkakaalin nuppuja, banaania, porkkanaa, sitä mansikkaa :), avokado, peruna palasina, riisiä, näkkäriä...

Mä en tee vauvalle erikseen omia ruokia, vaan otan erikseen meidän ruoista ennen maustamista. En myöskään muussaa kypsennettyä ruokaa. Esimerkiksi jos ruokana on jauhelihakeittoa, tosi helppo poimia muutama perunan- ja porkkananpala sekä jauhelihamurusia ja keitinvettä erikseen. Jos vaikka lasagne niin saatan sitten keittää pienen palan bataattia tms. Lapsia on useampi, ei enää jaksa stressata syömisistä, hyvin kasvaa näinkin:)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat